Opsætning af lys i køkken

Jeg har prøvet at søge lidt på nettet, men synes ikke jeg kan komme frem til det svar jeg søger...

Vi er ved at lave køkken derhjemme og vil derfor gerne have spots i loftet. Vi købte nogen LED spots, som sættes til 230 V og så en plade i loftet. Vi synes det ser pisse fedt ud, men vi har så nu fundet ud af at lyset bare ikke falder som det skal.
Vi har snakket lidt frem og tilbage om hvad man kan gøre for at få det til at fungere, men vi kan ikke rigtig komme frem til noget. Vi vil nemlig gerne beholde det "design" som vi kom frem til. Min søster har det lavet på samme måde i hendes køkken og der fungere det som det skal. Den eneste forskel er selvfølgelig at hun nok har lidt længere op til loftet og så er hendes køkken lidt mere aflangt i det.

Jeg tænker at placeringen og nok størrelsen af pladen er forkert. Vi har placeret en plade med de 4 spots midt i køkkenets loft. Men ved den placering, skygger vi for os selv, når vi står og laver mad. Derefter at spots'ne er de forkerte. De er nemlig meget kolde, og det passer nok ikke lige til vores køkken, da vi har lidt hen af et køkken/alrum. Køkkenet er 278,5x225,0 cm og så er der 235 cm til loftet og spots'ne er Triton LED fra Nordlux.

Nogen som kan komme med nogle gode råd til hvad vi evt. kan gøre? Det skal lige siges at jeg har ingen erfaring med sådan noget her men den havde i nok allerede regnet ud

Jeg har vedhæftet nogle billeder af hvordan det ser ud pt.

Håber på der er nogen herinde, som kan hjælpe og sige om vi er helt galt på den!!

- Taylor

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil jo altid få skygge på bordet hvor du arbejder når lyset kommer bagfra, og du ikke har noget lys under over skabene. Hvis du ikke ønsker skygger, skal der lys til fra begge sider. Du kan muligvis dæmpe skygge effekten ved at købe en spot med større spredning. Så bliver kontrasten ikke så stor fra der hvor lyset rammer, kontra der hvor det ikke gør.

Den kolde farve; Tja, det skulle du jo lige have undersøgt først. men så må du jo bare købe nogle spots med en varmere farve. (varm hvid) her er lige det første link jeg kunne google. der står lidt af hvilken farve (kelvin) din spot skal have for at du kan får den ønskede farve. http://www.aaplus.dk/shop/lysets-temperatur-og-44c1.html
Du skal have lys under dine skabe.

Og evt. En lampe eller lign. Over din køkkenvask.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Helt enig med Wezio, spots under alle dine overskabe. De 4 spots du har monteret i pladen, fungerer bedst som generel rumbelysning.

Efter min mening skal du bruge en farve på omkring 2800K. Det er så tæt på halogen som du kan komme, og er en flot og praktisk farve i et køken. Du skal være opmærksom på, at farve gengivelsen skal være på mindst 80ra, ellers kan det komme til at se lidt "sygt" ud.

http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis