Kan man støbe fundament i let frostvejr?

Hej

Jeg havde ellers planlagt at skulle støbe her den kommende weekend, men jeg kan nu se på DMI at de lover 3-4 graders frost..

Kan jeg så overhovdet støbe?

Er der nogen der har råd modtages det med glæde

Mvh / Jens

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det har jeg gjort flere gange.
Du kan jo lægge plastic ud over det nystøbte, som vil holde lidt på varmen. Er du meget nervøs, kan du evt. købe/låne nogle vintermåtter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan du godt.

Hvordan kommer lidt an på hvad slags fundamenter du skal støbe?

Og om du anvender varm beton eller ej.
Hvis du får leveret fra værk så bare spørg efter deres anbefalinger.

Hvis det er randfundamenter i jordrende så må jorden helst ikke være frosset, (ret meget), når betonen hældes i.

Ved alm. beton bør jordrenderne måske dækkes lidt af inden frosten sætter ind. Samme afdækning bruges efter udstøbning.
Plast eller pressendinger er fint sålænge vi er over -5 gr.

(Vær opmærksom på at det vist er første gang i denne vinter at der kan blive brug for vintermåtter. Hvilket betyder at alle andre osse skal bruge vintermåtter. Hvilket kan betyde at lagrene tømmes hurtigt. :o))
Du kan komme sprit i vandet , så kan man sagtens støbe i frostvejr...

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Generelt så vil sammensætningen af salte i betonen medfører, at frysepunktet for vand sænkes med et par grader!

Det er en god ide at sikre, at randerne inden støbning er frostfrie.

Dertil skal det sikres, at betonen som minimum har en temperatur ved udlæggelse på +5 grader for at sikre at hærdeprocessen går igang - afhængig af din afdækning/isolering, vil du generelt ønske en højere temperatur som ligger omkring 10-15 grader.

Hvis du selv blander betonen, så sørg for at holde tilslaget frostfrit(og gerne varmt) og anvend opvarmet blandevand (70-80 grader)! Hvis du får den leveret, så rådfør dig med leverandøren

 Certificeret Statiker

Tak for svarene hidtil :-)

Jeg skal selv blande betonen og skal bruge støbemix og jeg mener at have læst at man med fordel kan bruge varmt vand og lidt mere cement ved lave temperature.?

Jeg er igang med at lave en overdækning så der bliver lukket af der hvor der skal støbes. Jeg kan låne nogle vintermåtter men skal selv supplere lidt. Tænkte at jeg ville lægge pressening over på det sidste hvis der er udsolgt.

Tak for svar / Jens

Annonce
Okey, der gav ingenioeren lige svaret.. TAK

Men 70-80 grader varmt vand.. ? Hvordan får jeg vand i den temperatur i de mængder jeg skal bruge. Hvis jeg skruer helt op for mit fyr kan jeg få 70 grader. Er det fint nok?
Jeg skylder vist også at fortælle at jeg skal lave fundamentet af fundablokke og det jeg skal starte med på lørdag er et renselag og sætte første lag blokke.

Så skal jeg have det hele bygget op inden jeg kan støbe igen. Så det er ikke så voldsomt det jeg skal støbe denne weekend og så må jeg bare se tiden an og håbe på lunere vejr weekenden efter..
Skrevet af JensHedegaard på 16 jan 2012 15:14
Okey, der gav ingenioeren lige svaret.. TAK

Men 70-80 grader varmt vand.. ? Hvordan får jeg vand i den temperatur i de mængder jeg skal bruge. Hvis jeg skruer helt op for mit fyr kan jeg få 70 grader. Er det fint nok?

Ja, hvis du samtidigt holder tilslagene varme, så skulle der ikke være noget problem!

Iøvrigt er det korrekt at du også opnår en effekt, ved at nedsætte v/c forholdet

 Certificeret Statiker

Du kan jo lade sneen dække for frosten! 3 til 9-døgnsudsigt

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det kun er et renselag så betyder betonkvaliteten ikke så meget. Du kunne faktisk nøjes med komprimeret stabilgrus.

Med frostfri udgravning, frostfrie materialer, alm. cement og alm. koldt vand og efterfølgende afdækning skulle det nu gå meget galt hvis betonen ikke hærder. Stadig ved temperaturer over -5 gr.

Brug af rapidcement eller varmt vand eller begge dele minimer risikoen for fiasko. :o)

Rent faktisk kan man sige at når det gælder lige præcist et renselag så er vigtigste at betonen hærder. På et tidspunkt. Ikke så meget hvornår. .o)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis