Kan man støbe fundament i let frostvejr?

Hej

Jeg havde ellers planlagt at skulle støbe her den kommende weekend, men jeg kan nu se på DMI at de lover 3-4 graders frost..

Kan jeg så overhovdet støbe?

Er der nogen der har råd modtages det med glæde

Mvh / Jens

Hej Jeg havde ellers planlagt at skulle støbe her... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 16 jan 2012 17:07
Hvis det kun er et renselag så betyder betonkvaliteten ikke så meget. Du kunne faktisk nøjes med komprimeret stabilgrus.

Med frostfri udgravning, frostfrie materialer, alm. cement og alm. koldt vand og efterfølgende afdækning skulle det nu gå meget galt hvis betonen ikke hærder. Stadig ved temperaturer over -5 gr.

Brug af rapidcement eller varmt vand eller begge dele minimer risikoen for fiasko. :o)

Rent faktisk kan man sige at når det gælder lige præcist et renselag så er vigtigste at betonen hærder. På et tidspunkt. Ikke så meget hvornår. .o)



Tak for det.!

Fik også at vide af en kammerat at jeg bare kunne bruge støbemix som underlag i bunden og sætte fundablokke af i det uden at støbe først. Det vil være noget nemmere hvis det er muligt. ?

Er der nogen smart og nem måde at få det komprimeret udover mine 80 kg og et par flade gummistøvler?

Takker mange gange for alle de gode og brugbare svar!!




 





 



 

Det kan være lidt svært at afgøre fordele og ulemper i dette tilfælde.

Renselaget kaldes det fordi det kan afrenses.
Og det udlægges helst hurtigstmuligt efter udgravning, gerne inden førstkommende regnbyge.
Formålet er dels at udlægge et vandret lag, oftest underside fundament. Samt at kunne afrense eventuel nedskreden jord, pladder, sne osv.

Afhænig af jordbunden kunne du for såvidt starte direkte på samme!
Hvis du har gravet ud hvor tyk vil renselaget så blive?
Skal du ende med at ramme en bestemt kote til overkant fundament?

Der findes sikkert mange anvisninger på hvordan fundablokke opmures. Her er en af dem, (som anbefaler renselag som start);

http://www.danskbeton.dk/files/Servicebutik/Dansk%20Beton%20publikationer%20til%20servicebutikken/Blok/40355.3.udstobningsblokke.pdf

Hvis du anvendte Leca blokke ville man ofte blot udlægge mørtel og derefter sætte første skifte i rette højde.

Men fortæl lige hvad du har gang i: Hundehus, boligblok, størrelse, erfaring og ekspertice til rådighed, stade, hvor meget beton ville der medgå til et eventuelt renselag, hvorfor fundablokke og ikke alm. Lecablokke, hvorfor du ikke sover vintersøvn, hvorfor ikke udsætte projektet til sommer, osv. :o)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis