Levetid på mursten/genbrug af mursten

Hej

Vi har en del gamle murede ud- og staldbygninger som står for nedrivning. Nogle af dem vil vi gerne genopføre, og vi overvejer at genbruge murstenene. Udbygningern er fra ca. 1912 og frem.

Hvor lang levetid har mursten? Kan sten der har 100 år på bagen overhovedet genbruges? Hvordan afgør jeg (der absolut ikke er murer) om en mursten er god eller dårlig? Jeg forestiller mig, at de kan blive skøre, og det ville jo være spild af tid at lære at mure og bygge en stald for at se den smuldre væk

De nye bygninger skal efterfølgende pudses eller vandskures, hvis det har nogen betydning.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske skulle du rette dit spørgsmål til Kalk- og Teglværksforeningen.

Men en mursten kan holde evigt. I beskyttet miljø vel at mærke. En muresten indmuret i en skillevæg i en 1000 år gammel kirke er lige så gode eller dårlig som den dag muresvenden klaskede den i skiftet.

Det der er afgørende for holdbarheden er brændingen og den placering den har haft i bygværket.
En hårdtbrændt sten er stærkere og væsentligt mere holdbar end en blødbrændt sten. Ligesom en hårdbrænt sten er mere frostfast, mindre vandsugende end en blødbrændt ditto.

Det du skal se på er formodentlig hvilke krav du ville stille til dine sten hvis du købte dem hos teglværket. Og i hvilket omfang de sten du nedbryder kan leve op til dem. Kravene.

Rent økonomisk tror jeg slet ikke at det er forsvarligt. "Sten til puds" er (meget) billige.

Du må finde nogle der handler med brugte sten og spørge dem ad. :o)
Stene i indermurene er lige så gode eller dårlige som da de blev lavet, du kan ret let kontrollere hårdheden ved at hugge i dem med en murerhammer eller lignende.

Facadestenene kan have taget skade af vind og vejr, men hvis de er hele og uden revner eller afskalninger kan du roligt genbruge dem.

Der er selvfølgelig ewt større arbejde med at rense dem, men du kan trøste dig med at for 100 år siden var cement dyrere end sand, så de er muret i ren kalkmørtel som er meget lettere at fjerne end cementmørtel, hvis du gar i gang med at mure selv bør du bruge de gamle materialer, kalkmørtel er stærk nok til normale opgaver og er lettere at arbejde med end mørtler med cement.
http://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/6053/?ldsref=similar

Her er et trick til rensning, riv mørtlen af på en elefantrist, det lyder smart, men jeg har ikke selv prøvet der.
Jeg har set en, der brugte en gammel radiator, den type med ripper, til at rense stenene på.


Jeg havde for nogle år siden, en lille bunke brugte mursten, med mørtel til at ligge vinteren over, om foråret var næsten alt mørtlen faldet fra stenene.

mvh jens
Hej

Tak for svar.

Jeg fik bekræftet min tese om, at nogle mursten kan holde 'evigt'. Fedt nok. Nu skal jeg blot lære/regne ud, hvad en god mursten er, så jeg har nogle kriterier at sortere efter

Om det kan betale sig kan man selvefølgeig diskutere, men for mig er det et spørgsmål om ideologi, økonomi og lyst. Jeg har ikke nogen naiv idé om, at det er sjovt eller let at rense flere tusinde sten.

Jeg er stødt på tippet om både elefantrist og en gammel radiator i ældre indlæg, og det bliver bestemt aktuelt. Hvis jeg husker det, skal jeg nok melde tilbage, hvad der virker bedst.
Annonce
Husk at højtryksrenser ikke må bruges, den ødelægger stenenes overflade.
Du kan få masser af gode råd hos www.gamlemursten.dk de ved alt hvad der er værd at vide om gamle og genbrug af mursten.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Skrevet af Høkeren på 24 jan 2012 06:09
Du kan få masser af gode råd hos www.gamlemursten.dk de ved alt hvad der er værd at vide om gamle og genbrug af mursten.

Hej

Tak for tippet.

Jeg vil prøve at gi' dem et kald.
Vi har i Dannevirke et stykke mur, Valdemarsmuren, der betegnes som Danmarks tidligste teglstensmur.
Den blev bygget omkring 1080.
Altså har den indtil nu holdt i godt 930 år.
Det er vel ikke så ringe.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis