Måling af isolationsmodstand

Følg tråden
perp
perp
Postnr: 5650
perp perp

Hej er der en som kort og præcist kan beskrive hvad det er man laver når man tester isolationsmodstand, jeg ved at man tester for om kappen på lederen er intakt, men vil gerne høre fra andre hvad det er instrumentet lige gør og om der er flere metoder til at teste ?

Har jeg ret i at isolationsmodstand er det samme som overgang til jord ? og vil man kunne måle hvis feks en fase og nul har en deftekt isolation som gør at de 2 lederes kobber rør hinanden? eller er det kun fase til jord og nul til jord.

kll
kll
Postnr: 2765
kll kll
Du kan måle mellem de ledere du har lyst til. Normalt er man interesseret i at måle om der er overgang til jord, da det er dette som kan være farligt for alm. brugere, da stel på maskiner (vaskemaskine etc.) er forbundet til jord. En overgang mellem en fase og jord vil i så fald give en farlig berøringsspænding på stellet af maskinen.
S. fabrin
S. fabrin
Postnr: 4400
S. fabrin S. fabrin

Måling af isolationsmodstand går, som ordet siger, ud på at måle den indbyrdes modstand mellem to ledere. Målingen foregår ved at forbinde den ene pol på måleapparatet, som kaldes en "megger", til den ene leder og derefter forbinde de andre ledere en efter en til den anden pol, og derved finde isolationsmodstanden mellem lederne. Desuden kan man foretage en modstandsmåling i forhold til jord.
Du har ikke ret i, at isolationsmodstand er det samme som overgang til jord.   Isolationsmodstand er et udtryk for modstanden mellem to ledere. Overgangsmodstanden til jord for jordledning må ved HPFI relæ højst være 1666 Ohm.

fase
Ingenioeren
Ingenioeren
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Det er ikke den samme måling der udføres!

Isolationsmodstanden udføres for at måle, at der er tilstrækkelig isolering mellem lederne i en installation. Formålet er at opdage evt. skader på installationen, da en lav isolationsmodstand som oftest indikere at der er skader på kabel eller materiel. Formålet er derfor at afdække, om installationens kvalitet er iorden efter udført arbejde, samt påpege evt defekter og kortslutninger i installationen!

Overgangsmodstanden til jord er et udtryk for, hvor effektiv din jording er. Det er simpel Ohms lov U=IxR hvor R er overgangsmodstanden mellem jordelektrode og jord, I er udløserstrøm for beskyttelsesudstyr og U er den maksimale tilladelige berøringsspænding som er 50 V~! Overgangsmodstanden er med andre ord et udtryk for, at du ved den aktuelle udløserstrøm, maksimalt vil have en berøringsspænding på 50V på ledende dele.

Grey
Grey
Postnr: 8723
Grey Grey
Skrevet af Ingenioeren på 15 jan 2012 20:11
 ...den maksimale tilladelige berøringsspænding som er 50 V~...

Off-topic, men er det ikke lavet om til 0V ?

______

MVH AL

Ingenioeren
Ingenioeren
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Kan jeg ikke forestille mig da det stiller urimeligt højt krav til overgangsmodstanden! Jeg synes heller ikke der ligger nogen el-råds meddelse der skærper dette forhold

Steensen
Steensen
Postnr: 8700
Steensen Steensen
Det er stadigvæk 50V jævnfør IEC og Stærkstrøms bekendtgørelsens afsnit 6.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.