Ensretter mellen batteri/lader i vogn og bilens lade/spænding

Jeg vil selv installere et brugs batteri til mover/køl osv. i min campingvogn. Planen er også at mont. en lader til opladning af batteri når den stå stille og tilsluttet 230 V, samtidig skal bilens spænding lade og levere når jeg køre. Hvordan forhændre jeg at tappe bilens batteri ved parkering i længere tid.  Er der nogen der har et diagarm over en sådan løsning?
MVH Lars

Lars

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej polobjørn
jeg har tænkt lidt mere over det.
hvordan skal batteri/230 v lader så kobles til den eksisterende 12 v installation i min cv. kan de 12 v fra batteri monteres direkte til det eksiterende? når cv én stå på plads blever den sluttet til 230 v og den i forvejen installerede strømforsyning levere 12 v! kan denne 12 v lade batteriet elller gør det noget med 2 forskelige 12 v forsyninger? måske skal der være endnu en seperator i den kreds?
mvh

Lars

Hej

I de fleste campingvogne er der et sted hvor tilslutningerne til lys m.m. er samlet - der tilslutter du dit batteri med passende sikring mellem batt. & vognen.Det kunne f.eks. være der hvor din 220 V. strømforsyning er tilsluttet i forvejen.

På batteriet kan du tilslutte en lader af typen som ´selv regulerer ladningen f. eks "Cetec" ladere som er perfekte til dette.

De fleste forhandlere af udstyr til CV har en Lader/strømforsyning ( 15 Amp.) som du også kan bruge.Har lige købt en til en af vores kunder for c. 1400 Kr. incl.moms

Husk at montere skillerelæet så tæt på bilens batteri som muligt og husk en "hovedsikring" der i mellem så der ikke sker kortslutninger !

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn.
Efter at have læst på dine anbefaldede links har jeg konkluderet at:
Jeg sætter en seperator tæt på bilens generator, montere et relæ trukket at generatoren som så ladere cvéns batteri via en mindst 4 kvadrat ledning med sikring til mit 13 pol anhængerstik. Fra Cvéns stik igen en mindst 4 kvadrat ledning til cv batteriet. Montere batteriet til den eksisterende 12 v installation samme sted hvor cv omformeren er forbundet med en omskifter trukket 230 v forsyningen. Denne omskifter tilkobler samtidig en lader til cv batteriet. På denne måde blandes bilens 12 v omformerens 12 v ikke og cv batteriet lades både når når vi køre og når den er tilsluttet 230 v. Det sidste kun fordi jeg ikke kan finde nogle kombinerede omformere og lader. Der det helt forkert opfattet 

Lars

Annonce
Hej Lars

Du har ikke helt forstået hvad "Septor" kan gøre - det er et microprossor styret ( behøver derfor  IKKE  nogen forbindelse til din generator ) skillerelæ som udfører det du har brug for, nemlig at holde dit batteri i CV adskildt fra dit startbatteri på bilen.

Dette sker helt automatisk ( se diagrammet på siden i linket til Kjøller ) styret af spændingen på bilens akku,  så du behøver IKKE noget ekstra relæ for at gøre dette.

Når vi udfører dette på mit arbejde bruger vi 6 kvadrat kabel fra septor til 13 pol stikdåse og også fra 13 pol stik på CV og ind til akku.

Dit omskifterrelæ trukket af 220 V forsyning kan du undvære fordi din lader vil blive beskyttet af de dioder  ( ensrettere ) der er indbygget i den i forvejen så det kan du udelade.

Srrømforsyning/akkulader har jeg lige købt hos "Campinggården" ved Slagelse   http://www.campinggaarden-slagelse.dk/

Den oplader dit batteri og kan strømforsyne med 15 Amp. & Koster ca. 1500 Kr.

Håber dette kan opklare dine spørgsmål - ellers skriv igen !

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
et relæ so tilsluttes når bilen s motor køre er mit bud ganske enkelt

PEK

 

Hmmm. Jeg byggede 3 stk 5 watt solpaneler og en billig lade regulator på min bådtrailer til forsyning af elspil og arbejds lamper. Mine arbejdslamper bliver betjent med en fjernbetjening fra THansen, så der er et konstant forbrug, ganske lille, men der er dog forbrug. Det kan sagtens holde mit batteri opladet undtaget den mørkeste tid på året. Jeg løb tør for power i vinters omkring jul, men ellers har det kørt siden foråret. I perioder er jeg afsted hver weekend hvor elspillet bliver bruge. Måske du kunne benytte samme model til din mover?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis