hvordan udregner man mindst mulig forbrug af en MDF plade

Hejsa derude
jeg kunne tænke mig at vide om der findes en formel eller lignende for at finde den mest optimale måde at skærer sin mdf plade(r) op på.

Jeg for længe siden stået med automatisk pladesav, hvor det var mulig at føde den med forskellige størrelser og n antal, hvor efter softwaret på pladesaven selv beregnede mængden af plader der skulle bruges og samtidigt viste givne plade hvordan den skulle lægges i maskinen.

Men hvordan beregner pladesaven's software den bedstmulige løsning ??

// djalfe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en person der i sin tid har fordret maskinen med mulighederne.
Manuelt vil det tage lang tid, fordi du selv skal lave de skabeloner i de størelser du havde tænkt dig at bruge. Herefter lægger du dem ud på pladen så der bliver mindst muligt spildtræ.
Lidt forenklet kan man sige at putteren danner sig et billede af pladens størelse og lægger så skabelonerne ud så de bruger mindst muligt af pladen.
Hvis du skal lave det manuelt, så kan du tegne emnerne målfaste i et tegneprogram og derpå lægge dem på en ligeledes målfast plade. Så kan du flytte rundt med dem og optimere.
Den soft ware, der kan det er hundedyr, hvis den er rigtig god. Der er jo rigtig mange penge at spare for en virksomhed, der serieproducerer, hvis materialeforbruget kan minimeres.
Jeg var på besøg hos FRAMO i Norge for nogle år siden. De laver pumper til skibe. Det var imponerende, hvor lidt rustfrit stål de smed i skraldespanden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Helt OT.

Det er imponerende hvor god udnyttelse man kan opnå, jeg var for mange år siden ude på en fabrik der kavede stavlimede bordplader, de var lige skiftet til at vandskære listerne, det sparede et savspor på 2,5 mm og de behøvede ikke at høvle før limning, det sparede 10% materiale og en arbejdsgang.
Tegneprogrammet SketchUp har du gratis fra Google - og kursus i at bruge det har du også gratis - læs mere her:

http://kelds.weebly.com/sketchup.html

Mvh
KSor

Mvh
KSor, Århus V
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
@tjalfe

"Men hvordan beregner pladesaven's software den bedstmulige løsning ??"

Det er egentlig simpelt, den gør det ligesom dig og mig. 
Den forsøger forskellige kombinationer, og tæller antal nødvendige plader. 
Mindste tal vinder.
Forskellen er at den er s....hurtig til at regne i forhold til os mennesker. Fordi den er optimeret til kun det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@JohnLarsen
Det giver jo egentlig meget god mening…

Havde en ide om, der lå en magisk formel bagved, der kiggede på areal, størrelsesforhold m.m.


Brug appen "Cutlist Optimizer".
Den har jeg brugt et par år og den er super.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis