Understøbning vs. tilbygning, samt forsikringsspørgemål

Hej LDS'er

Jeg skriver for at få nogle gode råd/svar.

Jeg har læst et sted, at det skulle være mere rentabelt at bygge til end at understøbe kælderen. Hvad er jeres mening om det udsagn? Hvad ville I gøre, hvis det var jer som stod for at skulle renovere/udbygge jeres bolig?

Hvis man vælger en understøbning af sin kælder, hvordan sikre jeg mig så at det udførende firma er ordentligt forsikret i tilfælde at en byggefejl? 

Der vil være tale om en kælder på ca. 72 kvm og kælderhøjden er i dag ca. 190 cm. 
Jeg forventer, at den skulle understøbes med ca. 1 meter - Så er det en opgave som den lokale muremester eller entreprenørfirma vil kunne klare eller skal man have fat i et større firma med speciale i understøbning?

Hvis man nu i stedt for vælger at bygge til, vil en eventuel tilbygning med en trækonstruktion være væsentlig billigere end hvis man opførte tilbygningen i f.eks. dobbelt muret mursten? Hvilken holdbarhed ville en trækonstruktion have? 
Til orientering skal en eventuel tilbygning indeholde en stor stue med store glaspartier, et værelse samt et bad/toilet. Forventet total areal ca. 60-70 kvm.

Eventuel nogle bud på, hvad sådan en tilbygning vil koste?

Nå, nu må spørge Jørgen vil heller stoppe, på forhånd mange tak for eventuelle indkommende svar og forslag. Håber at høre nærmere.

Med venlig hilsen
Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad der er rentabelt afhænger jo af prisen.
En kælder, uanset at den er med fuld højde og iøvrigt indretet som bolig, må slet ikke anvendes til boligformål og medregnes ikke i huseta areal.
Men hvad vil du bruge den kælder til?

En alm. tilbygning har den fordel at den tilfører boligen et antal kvadratmeter. Som måske ikke koster så meget at opføre som de siden kan sælges for.

Det er jo ikke ment at sige noget om priser eller holdbarhed på det grundlag du giver. Men det koster nok henad det sdamme og holder lige så længe, forudsat at det vedligeholdes i tilstrækkelig grad.

Men det er nu heller ikke særlig interessant om du bruger sten eller træ. Prisen kunne være 15.000 kr/m2 + moms, +/- 30 - 50%Men du kan osse sammenligne med hvad udbudspriserne pr. m2 er på sammenlignlige boliger i dit område. Prisen på din tilbygning vil være mindre fordi du allerede har grunden, der er udført tilslutninger osv.



For at komme igang så find en arkitekt som kan sætte lidt struktur på tankerne. Nogle få streger på papiret og det er muligt at prissætte tilbygningen med måske +/- 20% sikkerhed.
Ligeså kælderen. En gennemgang og fastlæggelse af kvaliteten og der kan sættes en tilsvarende pris på på.

Derved får du et udgangspunkt.
Første møde med en arkitekt er normalt gratis. Hvis du beder ham lave lidt skitseprojekt og derefter sparker ham på porten koster det måske 3-5.000. Hvis han skal fortsætte er denne del måske osse gratis. Husk hele tiden at spørge om priser for det arbejde han udfører. Aftal faste priser på forhånd, spørg hvor meget du kan få for f.eks. 5.000 kr osv.




Hej...


Jeg har selv en kælder med ca. 1.95-2m i højden, som jeg overvejer at understøtte og lave i beboelses "stand"..


Altså understøtte soklen, 5-10cm sand, smide 3-40cm Flamingo, Rivjern, gulvvarme og så støbe de såkaldte ca. 10cm beton og få min. 40cm ekstra loftshøjde.

Altså gulvet skal sænkes: Ca. 1m,.

Jeg har tænkt på selv at gøre dette, jeg har snakket med en bekendt som er murerarbejdsmand, Han sagde han selv havde brugt følgende fremgangsmåde i hans kælder:

Hak ALT det gamle beton gulv op(han startede med den ene halvdel af kælderen), Efter alt beton var hakket væk i den ene halvdel, så tog han og gravede alt jord/sand/stensand væk, ned i den ønskede højde, dog lod han det omtalte sand blive 1m fra ydervæggene hele vejen rundt, for at støtte soklen stadig mens man gjorde alt "klar"..

Da alt sand undtagen de omtalte 1m fra ydervæggen var fjernet, så tog jeg ca. 1-2m af gangen og gravede væk undersoklen og understøttede det, da det var gjordt lavede han mellemrum på 2-3m og tog igen 1-2m og understøttede, dette forsatte han så med hele vejen rundt.

Han forklaring var at sandet var stærkt nok til at kunne holde selve soklen mens man understøttede de små stykker af gangen, hvilket gjorde arbejdet meget hurtigere og nemmere at man "bare" kunne nøjes med at lade 1m fra ydervæggen blive tilbage, så man kunne fjerne alt andet i 1 arbejdsgang, hvis man kan sige det sådan.

Så hvis man selv vil give sig i kast med at understøtte soklen, som med lidt forsigtighed og tålmodighed og lidt "venne" rådgivning, så er prisen for at få en kælder i beboelses "tilstand", slet ikke så dyr, jeg har regnet lidt ud på med nye: Vinduer(plast ca. 5stk + 1 dør), Flamingo, Gulvvarme, Loft(rustik), Beton osv. ville renoveringen af min 60kvm kælder rende op i ca. 50.000kr hvilket jeg syntes er billigt for 60kvm man kan bruge som man vil, da det er nyrenoveret og i bolig tilstand.

Så er spørgsmålet bare i dit tilfælde, om du syntes de ca. 50.000kr(selvfølgelig hvis du selv laver det) jeg har udregnet min kælder til, hvilket ca. ville være samme pris for din, alt efter materiale valg selvfølgelig, om du syntes det er en okay pris eller en for dyr pris, i Forhold til hvis du selv eller skal have en tømrer til at opføre en ny tilbygning, som også kræver ny sokel, vægge, loft, tag osv.


Håber mine svar og egne ideer kan bruges til noget.

Mvh

'Lyst' - Be smart, not Stupid.


Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har lige bygget en tilbygning på 83 m2 til vores træhus. Den indeholder: To børneværelse på hver 17,6 og 19,5m2, soveværelse på 15m2, walk-incloset på 6m2 og badeværelse på 7 m2, samt lidt gangareal. Tilbygningen er lavet i træ med 350mm isolering i vægge og lofter, samt 400mm i gulve med gulvvarme overalt. Vinduer og døre er fra Rationel med en et vindue og terrassedør i hvert værelse.

Jeg vil tro at jeg har brugt omkring kr. 260.000,- for alt inklusiv el-installationer, varmestyring, gulve, malergrej og 20 stk. spots.

Og selvfølgelig en masse hårdt arbejde fra familie og venner, så jeg i dén grad skylder et par tjenester eller ti

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 16 jan 2012 19:17
Jeg har lige bygget en tilbygning på 83 m2 til vores træhus. Den indeholder: To børneværelse på hver 17,6 og 19,5m2, soveværelse på 15m2, walk-incloset på 6m2 og badeværelse på 7 m2, samt lidt gangareal. Tilbygningen er lavet i træ med 350mm isolering i vægge og lofter, samt 400mm i gulve med gulvvarme overalt. Vinduer og døre er fra Rationel med en et vindue og terrassedør i hvert værelse.

Jeg vil tro at jeg har brugt omkring kr. 260.000,- for alt inklusiv el-installationer, varmestyring, gulve, malergrej og 20 stk. spots.

Og selvfølgelig en masse hårdt arbejde fra familie og venner, så jeg i dén grad skylder et par tjenester eller ti


Har du holdt regnskab? Hvis ja, var det så måske muligt du kunne smide regnskabet op så man kunne se priserne på de forskellige ting, eller kunne du evt. inddele i procenter hvordan du har brugt pengene? f.eks. El - Opbygning - Sokel/fundament - Indvendig materialer - Vinduer osv. ?

Fordi umiddelbart syntes jeg det lyder dyrt, men det er jo igen ang. valg af materialer, samt om man laver det meste selv osv.


Men så har jeg endnu mere nu lyst til at skulle renovere kælderen istedet for at skulle tilbygge.


 


Be Smart - Not Stupid..

Jeg har heller ikke gået på krompromis med nogle materialer.

Vi startede i august 2010.

Jeg har ikke et decideret regnskab, men jeg ved hvor mange penge der var på kontoen da jeg gik i gang

Vi lavede selv en håndtegnet tegning over hvordan vi ville have opdelt tilbygningen og så gik vi til en bygningskonstruktør der satte mål på og lavede facadetegninger, tegninger over husetes placering på grunden, samt regnvands faskiner. Ligeledes udførte hun varmetabsberegninger. Vi gav 10.000 kr. for alt dette og så var byggetilladelsen hjemme. Dette er dog udover de kr. 260.000,-.

Stark i Roskilde fik en kopi af mappen med tegninger og kunne på baggrund af dette beregne, hvad vores tilbygning ville koste i materialer. Så kom der selvfølgelig nogle småting oveni og tro mig, det går virkelig stærkt, det løber hurtigt op! Stark havde også lavet nogle brølere, de havde bl.a. glemt tagplader til den ene side af huset, det ene lag isoterm blokke og så glemte deres "sælger" der var herude forbi at tage højde for at betonbilen ikke kan kører ind på vores grund, så der skulle en pumpebil til. Både ved støbning af render og terrændæk, så det var omkring 10.000 kr. de måtte æde selv + at betonbilen den første gang måtte kører igen med beton for ca. 8.000 kr. direkte til lossepladsen.

Derudover kom de til at leverer 200 gipsplader for meget og 60 pakker isolering + div. andre ting. Vognmanden fortalte at han havde kørt for trælasthandler i 25 år og aldrig oplevet at skulle have så mange vognlæs retur

Fundament, både render og terrændæk med gulvvarmeslanger kr. 56.000,- inkl. moms.

Gulve ca. kr. 25.000 inkl. moms

Døre og vinduer fra Rationel kr. 28.000,- inkl. moms.

Lette ydervægge kr. 44.000,- inkl. moms.

Tagkonstruktion kr. 56.000,- inkl. moms.

Skillerum kr. 15.000,- inkl. moms.

El-installationer i rigelige mængder, spots, tv-installationer og tyverialarm på alle døre og vinduer, samt Wavin gulvvarmestyringer, jeg mener der var for ca. 15.000 kr. måske lidt mere. Spartelmasse, filt og maling til ca. 230 m2 vægge og lofter ca. 15.000 kr.

Indv. døre og karmsæt ca. kr. 4000,- inkl. moms. Derudover div. paneler og gerigter.

Skruer, gevindjern og beslag til hele byggeriet ca. 7000 - 8000 kr. købt billigt igennem mit firma.

Der er mange småting der bare løber af

Jeg har her i år bygget skur og carport på samlet 49,5 m2 og det kostede ca. kr. 30.000,- inkl. moms. Derudover en ny terrassedør i eksisterende, samt lidt reetablering af ydervæg, hvor der har været en udestue og opsætning af 18m ståltagrende + faskine ca. 11.000 kr. inkl. moms!


Efter sådan en omgang så kan man stort set alle priserne fra trælasten i hovedet. Min mor skulle have lavet noget mindre ombygning derhjemme og jeg slyngede priser ud på de forskellige ting og da hun fik det regnet 100% igennem var der noget med en 600 - 700 kr. der skilte os ad, i et beløb på lidt over kr. 20.000,-


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Btw. har jeg haft to ejendomsmæglere ude efterfølgende og tilbygningen har hævet vores værdi i huset ved et salg på ca. 1 million kroner. Så sådan en tilbygning er en god investering!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej hpox
Beklager mit sene svar. Jeg takker for dit tankevækkende input. Det er min mening, at kælderen skulle bruges til boligformål og tror det vil være muligt, at få de to af de fire rum godkendt til beboelse, men det skal selvfølgelig undersøges nærmere inden eventuel projektstart.
Jeg ved godt, at jeg spørger i et lav-det-selv forum, men jeg er på ingen måde i stand til selv at udføre projektet uanset om der er tale om en understøbning eller en tillbygning, hvilket er grundet til at jeg i mit indlæg hæfter mig meget ved prisen.

Jeg har en skitsetegning der er nogle år gammel, som jeg regner med at tage udgangspunkt i, dog skal den ændres lidt.
Hvad kommer der efter en skitsetegning? Er det en byggetegning? Hvis ja, er sådan en, så specificeret ned til mindste detalje og klar til at bygge efter?

Hvordan sikre jeg mig så at det udførende firma er ordentligt forsikret i tilfælde at en byggefejl?

Til Wezio, må vi ikke se nogle billeder af dit projekt?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hvis du ikke har erfaringer med byggeri skal du holde dig langt væk fra at understøbe soklen, du an måske huske huset i Ålborg der styrtede sammen fordi ejeren ville understøbe, hvis du selv gør det er der ingen forsikring der dækker, huset er kun til nedrivning.
Hej

Afhængig af hvor du bor, vil jeg tænke meget på om du kan risikere
at din kælder bliver oversvømmet. Kan jo være du får problemer på
sigt med at forsikre dit hus hvis det ligger i en risiko zone.

Hilsen Jan
Efter skitsestadiet kommer myndighedsfasen, her får du lavet alle de papirer du skal bruge til kommunen. Tegningerne behøver ikke være færdige, men de udvendige rammer skal være på plads, størrelse, placering, højde, bebygget areal, evt. dispensationer osv.

Når du har en byggetilladelse gælder den et år. Så kan du skyde projekteringsfasen i gang.

Bolius.dk har en masse om emnet, det er nemmere at besøge den side end at gentage alt her
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også