Understøbning vs. tilbygning, samt forsikringsspørgemål

Hej LDS'er

Jeg skriver for at få nogle gode råd/svar.

Jeg har læst et sted, at det skulle være mere rentabelt at bygge til end at understøbe kælderen. Hvad er jeres mening om det udsagn? Hvad ville I gøre, hvis det var jer som stod for at skulle renovere/udbygge jeres bolig?

Hvis man vælger en understøbning af sin kælder, hvordan sikre jeg mig så at det udførende firma er ordentligt forsikret i tilfælde at en byggefejl? 

Der vil være tale om en kælder på ca. 72 kvm og kælderhøjden er i dag ca. 190 cm. 
Jeg forventer, at den skulle understøbes med ca. 1 meter - Så er det en opgave som den lokale muremester eller entreprenørfirma vil kunne klare eller skal man have fat i et større firma med speciale i understøbning?

Hvis man nu i stedt for vælger at bygge til, vil en eventuel tilbygning med en trækonstruktion være væsentlig billigere end hvis man opførte tilbygningen i f.eks. dobbelt muret mursten? Hvilken holdbarhed ville en trækonstruktion have? 
Til orientering skal en eventuel tilbygning indeholde en stor stue med store glaspartier, et værelse samt et bad/toilet. Forventet total areal ca. 60-70 kvm.

Eventuel nogle bud på, hvad sådan en tilbygning vil koste?

Nå, nu må spørge Jørgen vil heller stoppe, på forhånd mange tak for eventuelle indkommende svar og forslag. Håber at høre nærmere.

Med venlig hilsen
Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er Jeg skriver for at få nogle gode råd... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan

Tak for dit bidrag.

Jeg har boet her siden 1995 og min nuværende kælder har aldrig haft oversvømmelsesproblemer.
Jeg er selvfølgelig helt klar over, at der skal laves nogle boringer, så jeg ved hvor højt grundvandet står. Kældervæggene skal også udvendig isoleres og vådsikres, ligesom der skal laves omfangsdræn. Gulvene skal i givetfald også radonsikres, hvis det er muligt

Er der udarbejdet nogle tilgængelige kort, hvor på man kan se om ens matrikel ligger i et risiko område?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
www.geus.dk

Vælg det link der hedder "240.000 boringer"

 Certificeret Statiker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej AJohansen

Vi skal også igang med at renovere vores kælder. Med understøbning, dræn og sænke gulvet 20-30 cm. Så har lige været igennem møllen i forhold til forsikring.

Hvis du skal igang med at grave din kælder ud og understøbe, skal du selv tegne en enterprise forskring. Din entreprenørs forsikring dækker kun den han kan være skyld i. Du kan bede om, din håndværkers police nr, hvis den ikke står i kontrakten. Hvis der f.eks er nogle jordbundsforhold, der gør at der sker en skade på dit hus, som din entreprenør ikke er herre over, er der kun din egen forsikring der gælder. Forsikring skal være med første gangs skade( det hedder det ved vores forsikring), den dækker det eksisterende. Der kan man vælge hvilken sum, der skal forsikres for. Det koster 5 promile af summen. Den er lidt dyrt, men så kan i sove lidt mere trygt.

Jeg vil ikke kunne give dig et seriøs bud på hvad renovering af din kælder vil koste dig. Jeg kan henvise til ham, der skal hjælpe mig min kælder. Han kommer også gerne ud og tage en snak uforpligtende.

Jeg kan lidt bedre give dig en ca. pris på din tilbygning. Vi har lavet en tilbygning i Brabrand, op på Skovbakkevej. Den er på 55 kvm, med 2 badeværelser, en gang, 2 værelser. Med i prisen, var der nedrivning af noget gammelt tilbygning, nyt fjernvarmeanlæg og inventar. Det endte op i ca. 700.000 kr. Du kan se lidt billeder her tilbygning

Hvis jeg var jer. Ville få lavet et seriøst overslag på begge ting, og så få en vurdering af hvad jeres hus vil stå i bagefter. Det er træls at smide 500.000 i renovering af kælderen hvis huset kun stiger 250.000 i værdi, i forhold til at smide 700-800.000 i en tilbygning og så huset stiger 700.000. Det gør også en forskel i forhold til at få lov til låne pengene, hvis I da ikke har dem kontant.

For at i kan få et seriøst overslag på begge ting, skal så have udarbejdet noget beskrivelse/tegninger af i gerne vil have.

Hej Kenneth

Mange tak for dit gode svar.
Lidt mærkeligt at man selv skal forsikre sig, hvis skaden sker fordi entreprenøren graver ud.

Hvis jeg må have lov at spørge? Hvad kommer dit eget udgravningsprojekt til at koste og hvor meget skal du have lavet?
Huske at tage billeder for herinde kan vi godt lide at se billeder :-)

Har du et eller flere udvendige billeder af dit arbejde i Brabrand?
Og hvordan er projektet i Brabrand isoleret, hvor meget i væg loft og gulv?
Hvilken udvendig beklædning har tilbygningen i Brabrand fået?

Jeg er lidt i tvivl om en tilbygning af træ vil være mere eller mindre værd i forhold til samme tilbygning opført i mursten?
Altså krone, øre værdien, for brugsværdien må alt andet lige være ens.

Er dit firma medlem af BygGaranti ordningen?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej igen Allan

Den skal dække hvis der sker noget som entreprenørene ikke er skyld i. Hvis der f.eks er en underjordisk kilde, som lige pludselig skylder det hele væk. Min entreprenør, der hjælper til er medlem af BygGaranti. De bliver instrueret i af skulle sige til kunden de skal have den forsikring.

Vi skal have understøbt fundamenterne, dræn udvendigt, kapilar brydlag, isolering, gulvvarme, og nyt beton gulv, puds indv. på væggene, nyt loft, el, og vvs. Der er 2 værelser, et brygers og bad.
Vi ved ikke helt hvad vores kælder projekt kommer til at koste, det kommer helt an på hvor meget tid jeg har til selv at grave ud. Det bliver noget jeg skal lave, i fritiden og når der er huller i kalenderen fra projekter i firmaet. Lige nu laver vi kun en 4 meter med understøbning og dræn, for at vi kan få lavet terrasse i baghaven. Så laver vi en økonomi vurdering inden vi går igang med resten af kælderen.

Jeg kigger lige om jeg fik taget nogle billeder af det færdigt udvendigt. Burde også få lagt nogle op på hjemmesiden.
Der er ca. 300 mm i væggene, og 350 mm i loftet, men der blev lavet en energiramme beregning for tilbygning.

Der er 32x150 mm tryk. impr. klink beklædning.

Jeg ved ikke med værdien af en tilbygning i forhold til mursten/træ. Det kommer nok også an på det eksisterende byggeri. Vi valgt at lave det i brabrand i træ, for at det visuelt skilte sig ud fra det eksisterende. Så ikke var i tvivl om det var noget nyt.

Nej, det er vi ikke endnu. Jeg har godt nok gået og overvejet det et stykke tid. Det koster en del at blive medlem af det. Vil det f.eks have indflydelse for jeres valg af håndværkere om de var medlem af Dansk byggeri og derved BygGaranti?
Hej Kenneth

Jeg ved ikke endnu, hvornår vores eventuelle byggeri bliver en realitet.
Men når vi kommer så lang, så vil det helt sikkert betyder noget om håndværkerne er medlem af f.eks. BygGaranti eller lignende garantiordning afhæning af faggruppe.

Da jeg fik lavet vores tag tilbage i 1997, var det meget heldigt, at tømrerfirmaet var medlem af BygGaranti for den blikkenslager som skulle lægge Zink på kvistene og lave tagrende + nedløbsrør, ja han fik held til at overbevise tømreren om, at de ikke behøvede at ligge "tagpag/vindpap" under zinken, hvilket resulterede i kondens - Rigtig meget kondens endda.
Resultatet blev en sag i BygGaranti, med det resultat tilfølge at de måtte tage al zinken af 2 kviste og lave en luftkanal, så luften kunne komme nedefra og ind over tagkonstruktionen.
Da jeg var forsikret kostede det mig kun 250 kr., hvilket jeg godt kunne have gjort krav på også, men det gjorde jeg ikke.

Så forstår du måske bedre vigtigheden af en garantiordning set fra bygherrens side og hvorfor man kan være lidt skeptisk, for fejl kan jo ske for alle?

Det skal siges, at tømreren lavede et godt stykke arbejde, men han stolede bare for meget på blikkenslageren og så gik det galt.
Men uden byggaranti'en, så havde jeg/vi aldrig fået blikkenslageren til at lave arbejdet om. Blikkenslageren var roden til alt ondt i denne sag, men heldet for mig var at det var tømreren som havde totalentreprisen.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også