for lang gulvvarmestreng

hej. jeg skal til at isolere mit gulv. i den forbindelse skal jeg lægge gulvvarme. jeg har altid hørt at en kreds max må være 120 meter. hvad sker der hvis jeg laver en kreds på 150 meter??? rummet er ca. 40 m2.


 kj

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke kloge for meget i det, men jeg vil tro det blandt andet går ud over varmefordelingen. Desuden er der jo også grænser for hvor stor varmemængde der kan transporteres af én slange, når indgangstemperaturen ikke må være for høj. Endelig stiger modstanden i slangen jo for hver meter længere den er.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan få problemer med opvarmningen. Jeg har en stue på 33m2 med én gulvvarmestreng og allerede her går vi og spekulerer i at den nok skulle have været delt i to...

Så del du bare din streng i to!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Har lige lavet et køkken alrum på ca. samme m2, delte rummet op i 2 næsten lige store dele til gulvarme m2, min slange længde ca. 75 m pr kreds. Tilsluttet gulvslanger ø20x2,1mm Tigris PE-RT rør samt fødeslanger 22mm Pex til et Tigris Midishunt 2 kredse. Gulvvarmeslanger sat fast på 6 mm armering net med strips, Afstand imellem slanger ca. 250 - 300 mm. Der blev løftet op med kejserkroner Ca.25 mm, trykprøvet, derefter ca. 10 cm flydebeton fødeslanger tilsluttet mit fjernvarme (Indirekte), luftet ud skyllet igennem varme på fungere fint..


det første der sker er at du får en synlig samling af pex-rør. Gulvevarme slange leveres i længder af 120 meter, og må ikke samles uden synlig samling.
Dernæst får du ikke et optimalt opvarmet rum, fordi det afkøles helt inden det er igennem rummet.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

du kan sagtens få gulvarme slanger, der er længere end 120m de fås i i 60 - 120- 240 - 600 m ruller..warvin...
Men de fleste shunt anbefaler ikke længre end 120 m pr kreds..
Ingen vej uden om 2 kredse.. helst lige store pga trykfald..
Du vil ikke mærke forskel..
Annonce
Med en slange på 150 meter får du en uhensigstmæssig forskel på trykfaldene i dine slanger.
Den længeste slange skal altid have fuld åben reguleringsventil på manifolden. Resten reguleres ned i flow, så vandet er lige lang tid om at komme gennem alle slangerne. Har du en meget lang slange -som følgeligt har meget stor modstand- skal alle de øvrige knibes meget på manifoldventilen for at opnå dette. Det bevirker at du får behov for at kører unødigt hårdt med cirkulationspumpen. Udover at du får en meget uens varmefordeling i det gulv, hvor du har den lange slange.
Ved at dele den lange 150 meter slange i to på 75 meter reducerer du rørmodstanden til 25% i det pågældende gulv. Det kan sige lidt om, hvor meget du dermed kan åbne de øvrige manifoldventiler, og følgeligt reducere pumpebehovet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for de mange svar. jeg deler den op i to lige lange strenge. det vil være "trælst" at lave det om senere. 
 

 kj

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis