er safteboks nødvendig ved indbygningsspots

er ved at lave loftsrum. og har nogle indbygningsspots i etage under.
Det er nogle helt alm. billige halogen-indbygningssæt fra Silvan.
P.t. er de monteret i nogle uglasserede lerpotter.
Men problemmet er at de stikker op igennem etageadskillelse til loftet. Tidligere har der bare ligget isolering og loftet har ikke været benyttet, så det har ikke været et problem.
Men nu hvor jeg skal lave gulv oppe på loftet skal disse lerpotter jo fjernes.
Skal jeg have noget form for saftyboks?
Der er ikke isolering i etageadskillelsen (hanebåndet) 

Kan jeg bare fjerne lerpotterne?
Der vil være ca. 14-15cm fra bagsiden af halogenerne til spånpladegulvet som jeg vil lave på loftet.

Det ville dog undre mig det ikke kunne lade sig gøre. Så meget varme er det vel næppe fra sådan nogle 2o W  halogenspots at det skulle give anledning til brændfare ?

Har tænkt på at udskifte med LED pære, men synes det er noget dyre.
er ved at lave loftsrum. og har nogle... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det er disse her jeg har mange stedet i huset:
http://www.harald-nyborg.dk/p6782/halogen-indbygningsspot-5x20-w

og oven over dem så lerpotter
Spørgsmålet er ikke LED pæren bliver varm. Kan den skiftes ud med en halogenpære? Hvis det er muligt, skal armaturet forsynes med en safeboks. Sådan er reglerne. Hvis du ikke vil følge dem, er ansvaret dit og kun dit.

fase
Skrevet af S. fabrin på 16 jan 2012 13:10
Spørgsmålet er ikke LED pæren bliver varm. Kan den skiftes ud med en halogenpære? Hvis det er muligt, skal armaturet forsynes med en safeboks. Sådan er reglerne. Hvis du ikke vil følge dem, er ansvaret dit og kun dit.

Jamen så langt er jeg med.

Men nu drejer det sig ikke om regler men om hvordan det forholder sig i praksis.

Skrevet af morten B M på 16 jan 2012 13:56

Men nu drejer det sig ikke om regler men om hvordan det forholder sig i praksis.


Jeg synes det er lidt som om du søger incitament til bare at skifte dine lyskilder!

Det forholder sig sådan i praksis, at du på nuværende tidspunkt godt vil vide at der sidder LED, men du har på ingen måde nogen garanti for, at der fremtidigt ikke bliver placeret en halogen  - derfor skal du sørge for, at installationen kan klare dette! Svigt, fejl og omkostninger som følge deraf påhviler alene dig!

http://www.sik.dk/Professionelle/El/SIK-Meddelelser/Elinstallationer/2009/Elinstallationer-nr.-30-09

 Certificeret Statiker

Annonce
nej det ligger jo sådan at jeg gerne vil sikre mig at mit hjem ikke brænder ned

Og kan dette gøres ved at skifte til LED gør jeg gerne det.

det du linker til, mener du dermed at hvis mit armatur ikke er beskrevet til LED anvendelse, at jeg så ikke må bruge en LED pære? 

Jo, selvfølgelig må du bruge en LED pære, men hvis der er en mulighed for at sætte en halogenpære i, skal du endten du vil eller ej, indrette din din installation efter dette. Så kort er det. Hvis du undlader safeboksen, har du ikke fulgt de regler, der er. Om du af brandhensyn sætter LEDpærer i istedet for halogenpærer har intet med sagen at gøre.

Skrevet af S. fabrin på 16 jan 2012 13:10
Spørgsmålet er ikke LED pæren bliver varm. Kan den skiftes ud med en halogenpære? Hvis det er muligt, skal armaturet forsynes med en safeboks. Sådan er reglerne. Hvis du ikke vil følge dem, er ansvaret dit og kun dit.
Jamen så langt er jeg med.


Men nu drejer det sig ikke om regler men om hvordan det forholder sig i praksis.

Der er noget du har opfattet helt forkert. Det drejer sig netop om hvilke regler der gælder. Men som jeg tidligere har skrevet, er ansvaret dit og kun dit.


fase
Skrevet af S. fabrin på 16 jan 2012 14:36

Jo, selvfølgelig må du bruge en LED pære, men hvis der er en mulighed for at sætte en halogenpære i, skal du endten du vil eller ej, indrette din din installation efter dette. Så kort er det. Hvis du undlader safeboksen, har du ikke fulgt de regler, der er. Om du af brandhensyn sætter LEDpærer i istedet for halogenpærer har intet med sagen at gøre.

Skrevet af S. fabrin på 16 jan 2012 13:10
Spørgsmålet er ikke LED pæren bliver varm. Kan den skiftes ud med en halogenpære? Hvis det er muligt, skal armaturet forsynes med en safeboks. Sådan er reglerne. Hvis du ikke vil følge dem, er ansvaret dit og kun dit.
Jamen så langt er jeg med.


Men nu drejer det sig ikke om regler men om hvordan det forholder sig i praksis.

Der er noget du har opfattet helt forkert. Det drejer sig netop om hvilke regler der gælder. Men som jeg tidligere har skrevet, er ansvaret dit og kun dit.


For mig drejer det sig ikke om lovgivningen.
Men min hensigt kan måske misforstås.

Jeg har nu fundet nogle mindre lerpotter som kan være i min etageadskillelse, og det ser jeg ikke noget ulovligt i (Korreger mig hvis jeg tager fejl).

Så alt det lovlige burde være på plads.. Men det sikre mig jo stadigvæk ikke nødvendigvis mod brandfare, da jeg efter 10 år ser at der har samlet sig støv og lign i amaturet.

Derfor vil jeg tage mine halogenpærer ud ud støvsuge hullet, og så evt udskifte med LED.
Det er der jeg vil hen mht at eliminere brandfaren med LED vs halogen.

 

Hvis din installation er sikker med halogen, så er den også sikker til LED. Så du behøver ikke gøre noget ekstra, fordi du bruger LED.

Hvis der er skidt i din safebox, så er den måske ikke tæt? En safebox uden huller, som er limet til overfladen må være at foretrække.

Nu kan jeg ikke lige finde en reference, men jeg mener ikke en lerpotte længere er godkendt som safebox. Du skal købe en, som er godkendt, dvs. der er nogen som har beregnet, at den kan klare den varmebelastning du udsætter den for. Dette er i hvert fald gældende, hvis boksen skal være CE-mærket, hvilket den skal være, hvis der laves samlinger af ledninger inde i den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis