er safteboks nødvendig ved indbygningsspots

er ved at lave loftsrum. og har nogle indbygningsspots i etage under.
Det er nogle helt alm. billige halogen-indbygningssæt fra Silvan.
P.t. er de monteret i nogle uglasserede lerpotter.
Men problemmet er at de stikker op igennem etageadskillelse til loftet. Tidligere har der bare ligget isolering og loftet har ikke været benyttet, så det har ikke været et problem.
Men nu hvor jeg skal lave gulv oppe på loftet skal disse lerpotter jo fjernes.
Skal jeg have noget form for saftyboks?
Der er ikke isolering i etageadskillelsen (hanebåndet) 

Kan jeg bare fjerne lerpotterne?
Der vil være ca. 14-15cm fra bagsiden af halogenerne til spånpladegulvet som jeg vil lave på loftet.

Det ville dog undre mig det ikke kunne lade sig gøre. Så meget varme er det vel næppe fra sådan nogle 2o W  halogenspots at det skulle give anledning til brændfare ?

Har tænkt på at udskifte med LED pære, men synes det er noget dyre.
er ved at lave loftsrum. og har nogle... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ned på en 2650 - 2700K og have en Ra på 85+, før lyset ligner det samme som du får fra en halogenpære. Det bedste er hvis du kan se pæren i aktion, inden du køber. Jeg så denne pære jeg linker til ude hos prolys i Glostrup, men stadig blev jeg overrasket da jeg fik den sat op her hjemme.

Jeg så også flere dyre pærer med et rigtig flot lys, som jeg skal bruge indendørs herhjemme og de skal kunne dæmpes. De koster et par hundrede kroner stykket.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Orla Nautrup på 14 jan 2012 22:18
Hej

Forøvrigt skal din etageadskillelse være brandsikret som f.eks med 100 mm fastholdt mineraluld.

det er gamle huse jo sjældent.

Er det generelt du mener? eller pga indbygningsspots?
Jeg har set denne i aktion. Den giver et rigtig godt lys, men kan ikke dæmpes! http://www.prolys.dk/4w-gu10-led-spot-varm-hvid-40-sunflux-gu10d-ii-cree-led.html

Jeg skal ind og bestille tre stk. Til mit køkken.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

http://www.mrperfect.dk/185-mr11-gu4-sokkel-varm-hvid-1-led-spot-35mm-3w-12v-daempbar-120-lumen.html

denne hedder 2600-2800k

det er mr11 fatning jeg skal bruge, og 12v
Annonce
og det er korrekt at jeg med LED bare kan fjerne lerpotterne ikke ?

Nej. Det afhænger af dine spots, og som tidligere nævnt må du ikke lave en installation, hvor en anden senere kan komme og skifte pæren til en forkert type, og dermed skabe brandfare (der er en grund til at lamper er mærket med max. watt-angivelse). Som minimum skal dine spots mærkes med f.eks. Kun til LED - max. 3 W.

Læs også pkt. 11 her:
http://www.nordlux.com/Indbygning-121.aspx

"Kan spots med LED pærer sættes direkte op i isoleringen?

* De fleste LED spots kan bygges direkte ind i isoleringen, men man ikke gå ud fra at alle kan.
Nogle af diodepærerne er forsynet med køleribber, hvis disse ribber ikke kan afgive varmen, kan diodepærens levetid forkortes væsentligt.
Det vil fremgå af brugsvejledningen og typemærkningen om lampen kan bygges ind i isoleringen.
Hvis lampen er forsynet med F-hat mærkning kan denne indbygges i isoleringen.

Selvom LED pærer ikke bliver så varme som glødepærer, kræver Nordlux de samme indbygningsmål.
På denne måde har vi sikret at selv med en almindelig glødepære vil lampen og omgivelserne ikke blive for varme."

Lav det nu for guds skyld ordenligt. Det er som andre har nævnt noget brandfarligt stads. Og så meget koster en godkendt safebox heller ikke.
jamen der er ingen isolering... der er bare luft.

Fortsår ikke helt hvad du mener? Må jeg ikke udskifte mine halogenpære med LED ?

findes der saftybokse der kun er 12-13 cm i højden?

Eller bliver jeg nød til at udskifte hele "armaturet"? Havde håbet på bare at skifte pærerne


denne hedder 2600-2800k

Det alene gør, at du ikke skal købe den, hvis variationen kan være så stor. Går ud fra, at du skal bruge mere end en, og det det er ikke pænt, hvis de forskellige spots har forskellige farver. Desuden bør du ikke købe en, hvor Ra-værdien ikke er opgivet.
jamen der er ingen isolering... der er bare luft.

Ok, jeg havde overset, at du ville fjerne isoleringen - det forstår jeg så ikke du vil!

Fortsår ikke helt hvad du mener? Må jeg ikke udskifte mine halogenpære med LED ?

Jo, problemet kan komme den anden vej rundt. Hvis du laver en installation, som ikke er brandfarlig, fordi der bruges LED, bliver den brandfarlig, hvis en anden skifter pæren til el alm. halogen-spot. Og du kan jo ikke gå ud fra, at den som skal skifte pæren om 15 år, ved hvilke forudsætninger du har lavet installationen under, hvis det ikke er skrevet noget sted.

findes der saftybokse der kun er 12-13 cm i højden?

Ja, masser. F.eks:
http://www.greenline.dk/Produkt/10999/Safebox-Oe150X95
Jeg er ked af at sige det, men som elektriker må jeg pointerer at hvad angår led belysning, så får du hvad du betaler for.

Køb et anerkendt mærke og sørg for at alle værdier er oplyst og inden for det acceptable.

Som jenshøj skriver kan der være stor variation på pærerne, selvom du køber dem samme sted og samme model.

Når en lys diode produceres kan den nøjagtige farve og farvegengivelse ikke bestemmes på forhånd. Så dioderne sorteres efter deres kvalitet, farve og rá værdi bagefter. Nogle producenter er meget strikse med at sortere dioderne, så kunderne kan være sikre på at alle pærerne er af samme kvalitet. Andre producenter sorterer ikke dioderne og kan derfor sælge den samme pærer med forskellig farve og rá værdi. Har skriver de typisk hvilket område farvetemp. Ligger i fx 2600 - 2800k, med det resultat at du risikere at dine pærer giver forskelligt lys i forhold til hinanden.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis