Kombinere sol og jordvarme ? bare en ide

Hej Herinde.

Jeg kom til at tænke på at hvis man laver jordvarme og så
kombinere det med solvarme.
Ideen er at vandet fra solvarme anlægget skal varme det væske
der kommer fra jordvarmen op inden det når kopressoren for
det er jo ikke ret vamt ( 8-10 g ? ) og det vil solvarmen jo næsten
altid kunne varme en del op.
Synes selv min ide er vildt god  men der kan jo være noget jeg
har fået forkert fat i.
Er forøvrigt bare et tanke eksperiment er ikke noget jeg vil føre
ud i livet.

Hilsen Jan

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan.
Så vidt mig bekendt er det altså ikke vand der er i de slanger du har i jorden, men en vædske med et meget lavt kogepunkt. Der findes faktisk vædsker der koger ved 0 grader.
Hej Håndværker

Ved godt det ikke er vand der er i jordvarme slangerne, men ideen
er at feks ved hjælp af en varmeveksler få temperatueren på væsken
i jorden op inden den når kompressoren.
I følge min teori skulle kompressoren så bruge mindre strøm på
at få centralvarme anlæggets vand op på en 40-60 grader.

Hilsen Jan
Var til et foredrag hos EnergiMidt vedr. bla. jordvarme. Der stillede jeg også spørgsmålet om det kunne betale sig at kombinere jordvarme med solvarme. Der fik jeg at vide at den ekstrainvestering til solvarmen ikke stod mål med det man kunne få ud af det, når man sammenholdt det med den smule man kunne spare på jordvarmen.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Når vi snakker jordvarme og luft/vand anlæg, så bare glem alt om solvarme!

Du får det aldrig tjent hjem.

Jeg har luft/vand varmepumpe og undersøgte også, da jeg fik den installeret af det kølefirma jeg arbejdede i tidligere, om det kunne svare sig at kombinere det og det kan det overhovedet ikke. Det kunne først tjene sig hjem om over 20 år og da varmepumperne har en forventet levetid på 20 år, så er det sgu´ lige meget

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tjaa tænkte desværre nok at jeg ikke er klogere end resten af verden

Hilsen Jan
Annonce
Skrevet af badedyr på 14 jan 2012 21:05
Tjaa tænkte desværre nok at jeg ikke er klogere end resten af verden

Hilsen Jan

Åååårh je ve nuet, selverkendelse er en stor ting
Hele humlen i det er, at når solen kan bidrage med noget der batter bare en lille smule, nemlig om sommeren, så har du ikke rigtig brug for varmen. Yderligere, så har en varmepumpe en meget høj virkningsgrad om sommeren, hvad enten den er luft/vand eller er en jordvarmepumpe. Om sommeren er jorden typisk 15º-18º varm. Med andre ord har du to systemer, der topper samtidig.
Om vinteren, hvor du virkelig har brug for varmen laver solfangren ikke en disse.

I sommermånederne bruger en VP måske 100-150 kr om måneden på at lave varmt vand. Holdt op mod en investering på 25.000 kr til solfangere giver det aldrig mening.
At bruge varmen fra solfangeren til at varme brinen i jordslangerne gør regnestykket endnu ringere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af badedyr på 14 jan 2012 19:28

Hej Herinde.

Jeg kom til at tænke på at hvis man laver jordvarme og så
kombinere det med solvarme.
Ideen er at vandet fra solvarme anlægget skal varme det væske
der kommer fra jordvarmen op inden det når kopressoren for
det er jo ikke ret vamt ( 8-10 g ? ) og det vil solvarmen jo næsten
altid kunne varme en del op.
Synes selv min ide er vildt god  men der kan jo være noget jeg
har fået forkert fat i.
Er forøvrigt bare et tanke eksperiment er ikke noget jeg vil føre
ud i livet.

Hilsen Jan


Men uanset økonomien holder eller ej, så er der DVI ( Dansk Varmepumpe Industri), som har det med som en mulighed i deres system http://www.jordvarme.dk/produkter/s...anger.html 

http://www.jordvarme.dk/produkter/solfanger-til-jordslanger.html

Bla. overvejede jeg det på et tidspunkt, da jeg bor på en bakkekam med med grus i undergrunden og langt ned til grundvandet, så på tørre år ville et jordvarme anlæg kunne nyde godt at solvarme. I teorien. 
Men jeg fravalgte jordvarmen pt. pga. for dyr mht. nye radiatorer og usikkerhed om de kunne give varme nok i mit hus.

Ps. Link driller mig idag
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det virker....

Men om det er lønsomt er så en anden sag.

Jeg har været med til at bygge et anlæg i Sverige på denne måde :

Brineslangerne (vand/sprit) går ind i en særdeles godt isoleret solvarmebeholder hvor solfangerne så varmer brinen op.

Efter varmepumpen går brinen forbi en termostatventil der bestemmer om brinen skal gå i jordvarmeslangerne eller tilbage til solvarmebeholderen. -afhængig af temperaturen på brinen.

Der er på anlægget koblet 16 kvm solfanger der kan stilles i enten vinterstilling 80 grader eller sommerstilling 45 grader fra vandret.

Bliver brinen over 20 grader sørger en shuntventil for at brinen til varmepumpen holder denne temperatur.

Bliver brinen over 32? grader (p.g.a. brandfaren fra spritbrineblandingen) kobles solvarmen over på den almindelige solvarmebeholder.

Der hvor jeg var med til at lave anlægget var der i forvejen lavet solfangeranlæg så udgiften var en ekstra beholder en shuntventil en termostatventil og 300 liter brinevæske.

Dette anlæg er lønsomt p.g.a. akkumuleringseffekten i den isolerede solvarmebeholder. samt nogle alt for korte jordvarmeslanger der er lagt ned. (Huset er udbygget med over 100 kvm) Men den reele besparelse pr. år er nok ikke mere end 800-1000 kwt i strøm.


 

 


 


 

 


 


 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 15 jan 2012 11:51

Dette anlæg er lønsomt p.g.a. akkumuleringseffekten i den isolerede solvarmebeholder. samt nogle alt for korte jordvarmeslanger der er lagt ned. (Huset er udbygget med over 100 kvm) Men den reele besparelse pr. år er nok ikke mere end 800-1000 kwt i strøm.

   


Netop her er hunden begravet.
Hvis der er for lidt jordslange i forhold til pumpens behov, eller slangerne ligger for tæt, så der ikke er tilstrækkeligt overfladeareal, så kan fiks-faks løsninger komme på tale. Det være sig i form af solfangere, energifangere, luft-brine.heater etc.
Men overordnet, så handler det om at få tilstrækkeligt med slange ned i jorden. Det koster ca 50-60 kr pr meter ekstra slange (når maskinen allerede er i gang), der skal nedpløjes. Der kan godt nok lægges rigtig mange meter for langt under det et solfangeranlæg koster.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis