Ventilation ved vindbræt?

Hej LDS'ere

Jeg skal i gang med at lave nye vindbrædder på hele huset,
for at få noget bedre ventilation på loftet.

Hvor meget luft skal der minimum være fra det skrå vindbræt op til
underkant af lægte, for skal skabe mest mulig ventilation?

Det drejer sig om et eternittag med 250 mm isolering på loftet.

De bedste hilsner

Lasse Jensen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok holde det skrå stykke af vindbrædtet 2,5 cm under lægterne hvis der er eternitbølgeplader der er tale om.

Jeg vil foreslå at du laver dit vindbrædt så højt op at der er plads til at blæse et par hundrede mm træfibergranulat ind, når der bliver behov for det om nogle få år, ved en højere energipris.
Hej Orla

Tak for dit hurtige svar.

Det lyder også meget rigtigt i mine ører, med de 2,5 cm. Det er almindelige
B7 bølgeplader, som der er tale om.
Og tak for tippet med at føre brættet højt op. Det er ikke utænkeligt, at der skal mere
isolering på om et stykke tid

Lige en hurtig ting til sidst:
Ved du om det er bedst at bruge de ventilerede fugleklodser eller uventilerede? Der skal nye
bølgeplader på til sommer. Jeg vil jo gerne have god ventilation, men helst ikke fygesne


Venlig hilsen

Lasse Jensen
Hvis du har ventilation op gennem dit udhæng, behøver du ikke anvende ventilerede fugleklodser, men normalt sker der ikke noget ved at anvende dem, da der er langt op for fygesneen.

Forøvrigt husk at når man monterer vindbrædder, behøver man for en gangs skyld ikke at arbejde med tæt tilpasning, da der gerne må være 4 -5 mm afstand fra vindbrædtet til spær/murværk o.l. da man så bare fuger det tæt ved at fylde sprækken op med fugemasse, og for en sikkerheds skyld lade den flyde et stykke ud til begge sider på de tilstødende materialer.

Min holdning er at hvis man har ventilation i et tagrum, er der også risiko for fygesne, men man behøver selvfølgelig ikke at provokere skæbnen :-)
Jeg tror jeg holder mig til de ventilerede klodser; mener også det er sådan nogle der sidder på huset i forvejen.

Derudover er planen, at sætte et vis antal ventilationshætter nedenfor rygningerne.
Huset er et længehus på 7,5 x 15,5 meter med afvalmede gavle.

Ved du nogenlunde hvor mange jeg skal have sat op?

Med venlig hilsen

Lasse Jensen
Du skal have 1/1000 del af husets grundareal som udluftning ved rygningen, fordelt på begge sider hvis du følger nutidens krav, men du kan dog modregne noget, hvis der er ventilation i gavlene.


Jeg kan ikke lige huske hvad de enkelte udluftningsventiler giver men det fremgår af Cembrits hjemmeside ellers spørg på tømmerhandelen.
Annonce
Okay, tak for svaret.
Jeg vil regne videre på det


Venlig hilsen

Lasse Jensen
Nogen der ved om 12 mm tagkrydsfinér er udmærket som vindbræt?

Hilsen Lasse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis