hjælp til tilslutning af kogeplade

Jeg har netop købt en induktionskogeplade til erstatning for min gamle glaskeramiske kogeplade.

Jeg spurgte i forretningen om jeg kunne montere den i stedet for min nuværende der er monteret med 400v 13A (3p+n) - og det var jf sælger intet problem..

nu hvor jeg har fået den pakket ud står der i brugsforvirringen at den skal have 230v 25A (??!)

jeg har åbnet dækslet og kan se at der er luset fra den ene fase til en anden terminal  -og den tredje terminal er ubrugt..

Kunne jeg skifte kablet til et med 5 ledere og bruge dette i stedet? - Og hvilket kabel skal der i så fald bruges?

Skal det så monteres på de to terminaler der er luset (2p+n), eller på alle tre, selvom der ikke er et kabel i dag? (3p+n)



/cs

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mærke og type?

Det er ikke sandsynligt at den kun kan køre 230V, det vil være meget svært at finde en med 25A sikringer.

Jeg er næsten sikker på at den vil fungere med 2 faser hvis lusen fjernes, er der ikke et tilslutningsskema?
Havde ikke set at der atod Gram på mærkeskiltet, her er brugsanvisningen for en lignende, den hedder ganske vist 6001 ofg ikke som din 6002, men det er sikkert den forrige model.

http://www.gram.dk/Admin/Public/Download.aspx?file=Files/Filer/Manualer/Kogeplader/IN%206001%20T%20DK-NO.pdf

På side 11 er tilslutningsskemaet.

Husk at der skal bruges en 16 A gruppe og 2,5 mm2 kabel.
tak..

det er dog lidt noget tis, da jeg kun har 13A (3p+n) sikringer foran den nuværende kogeplade..

lige et (måske) tåbeligt spg.: hvis den krævede 25A og jeg har 13A, men nu to faser, vil den så ikke virke alligevel, da 2x13A = 26?? eller hvad? :-)

i øvrigt skal det lige siges at jeg får ny gruppetavle inden måneden er omme - elektrikeren skal bare have tid..så jeg skal bare have den til at køre i et par uger indtil der kommer 16A og 2,5mm^2 kabel til køkken.. :-)

/cs

Hallo, akselj du er nu lidt galt på den

Den skal have 3 faser, det vil sige du skal have fat i noget 5-ledet
og det er rigligt med en 5x1,5 det behøver ikke være 5x2.5

du skal bare huske at fjerne lusene inden eller bliver der noget af en kortslutning

fordi der er et 3- leder og skal bruge 25 amperer er fordi den er lavet til andet end det danske marked.

en 13A kan sagtens klarer din kogeplade hvis eller du ikke har andet på den gruppe( fx at din opvasker, ovn osv. kører på den samme)

din kogeplade bruger kun ca.11A hvis du gør som jeg har sagt

 

Annonce


 



I følge de tekniske specifikationer kan dit komfur køre på 2F0J. Tilslutningseffekten er 7,4 KW.

Du fjerner bare lusen markeret med pilen og tilslutter den anden fase til klemmen, der nu er blevet ledig. Det er ikke sikkert, at der er noget tilsluttet til den ledige terminal til venstre for den brune leder, så den kan evt. bruges til den tiloversblevne fase i dit 5 leder tilslutningskabel. Det kræver en undersøgelse af klemmebrædtet.

Når så elektrikeren sætter en ny gruppetavle op, får du ham til at lave en 16A gruppe til dit komfur.

Tilslutning  til 230V er brugt bl.a. i Belgien, og så er der ført 3x6mm2 frem til komfuret.


 


fase
@ kuchenmeister.

Montagevejledningen som jeg henviste til i mit forrige indlæg siger tydeligt: Enkeltfaset 230V eller tofaset 400V, og at den tredie fase kan afsluttes på den tomme klemme 3.

Jeg vil også fastholde at den skal have en 16A tilslutning, hvis det jeg har lært om elektricitet stadig gælder, svarer 7,4 kW til godt 32A ved 230V, så der er regnet med en samtidighedsfaktor hvis den skal klare sig med 25A sikringer.
Ja, beklager, jeg tænkte på det var en 3-faset

 

jeg har nu monteret den på tilgangen fra den gamle kogeplade på 2p+n (13a) - og så husker jeg lige at der ikke må være for meget blus på alle plader ad gangen.. Den gamle kogeplade er på næsten 7 Kw, så det er ikke ret meget "ekstra" den skal trække nu..

Dog er det kun indtil installatøren får kigget forbi og sat min nye tavle op.. :-)

/cs

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis