Rhodendron, gødning

Gødning til rhododendron er jo angiveligt så specielt, at det er OK at forlange en pris over kiloprisen på smør i Norge.

Men kan det have sin rigtighed? Jeg har tænkt på om man ikke bare kan bruge almindelig havegødning og så give det et skvæt eddikesyre til at opløse kalken?

Om ikke andet må det jo komme an på en prøve.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmmm !
Enten har jeg eller du misforstået noget Lars, for så vidt jeg ved skal Rhododendron gro i et særligt surbunds bed, og jorden holdes extra sur ved at tilsætte kalk, så mon det vil være fremmende at tilsætte noget der opløser kalken.
Skulle jeg have den rette forståelse, kan du vel bare købe almindelig gødning og tilsætte lidt extra kalk.

Men hensyn til smør prisen i Norge, er det snarere ved at være en god forretning at hente smør i Norge med alle de afgifter vi efter hånden har her hjemme.

Ja den håndværker har ikke fattet en skid.
En billig, måske lidt besværlig måde at gøde jorden på kunne være at få nogle brugte juletræer ( rødgran ) og lad dem gå igennem en grenkværn og sprede resultatet under dine Rhododendron, sådan gør jeg, men jeg har også kun erfaring fra en 300 stk.



Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej
Jeg har 10 rhododendron ca. 30 år gamle og ca. 2,0 meter høje i min have.
Da jeg plantede dem var de ca 30 cm. høje og ret små.
 
Engang spurgte jeg i en planteskole, om det der med speciel gødning ! og fik svaret at jeg  bare skulle  give dem noget alm. NPK gødning !

Jeg sagde så at der jo var kalk i, men fik det svar at det kunne planterne jo ikke vide !! og de gror også i den grad, selv om jeg hvert år har givet dem alm. gødning.

De står godt nok i en blanding af spagnum og fyrrenåle (hentet i skoven ) men ellers intet specielt ud over meget vand.

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Tak for bidrag.
Den med at friske bedet med syreholdigt afklip er jeg helt med på. Jeg bruger dog primært egeblade, som naboen kan levere i rigeligt mål. Hvert efterår vipper jeg planterne lidt op og smider lidt egeblade og evt gran og fyrreafklip ned under og dækker lidt af ovenpå.

PS har i øvrigt været i Norge i denne uge og kunne konstatere, at man kan købe 300g smør for et par og tyve norske dollars. Så den med smørprisen holder vist ikke (længere)

Ahhh mon ikke det hjælper mere på surhedsgraden at det nye materiale kommer ned i jorden, som at det ligger oven på. Surheden kommer jo ikke af at materialet dækker for solen eller luften for den sags skyld, men af garvesyren (egeblade) eller harpikssyren (nåletræ).

Til gengæld er det min opfattelse, at det hjælper på strukturen at få lidt grenmaterieale mv ned i sphagnumen, der jo med årene ellers falder noget sammen og ikke efterlader meget luft til rødderne.
Hej
Mine 2 bede har fået lov til at passe sig selv siden de blev etableret og planterne gror som bare   p-----  så det er nemmeste metode.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tjah den smarte lever jo ofte efter mottoet: "If it works, don't try to fix it"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis