Alpha2 25-60N på oliefyr bruger pludeselig ekstremt meget effekt.

Følg tråden
DJM86
DJM86
Postnr: 4140
DJM86 DJM86
Hej alle.

Vi har i oktober handlet hus fra 1971 på 180m2. De 65m2 er en tilbygning fra 2006 der lavet med gulvvarme og har en gulvvarme shunt siddende i et teknikskab derude. Den gamle del er med radiatorer, et enkelt sted lagt ned som gulvvarme. Huset varmes op af et oliefyr, kedlen er fra da huset blev bygget, men med en 5-6 år gammel brænder. Da vi flyttede ind, fik vi monteret Alpha2 26-60N pumpe ved fyret (den gamle tror jeg tyskerne glemte under krigen), samt en Alpha2 15-40 på gulvvarmeshunten i tilbygningen. Det var både grundet strømforbrug på de eksisterende pumper, samt at vi havde lidt problemer med at få varmen rigtig rundt.
Det kørte perfekt de 3 uger faktisk, vi havde en god varme, samt begge pumper kørte lavt forbrug når de kørte AutoAdapt, tilbygningen 5-6w og den ved fyret 8-9w. En dag jeg tilfældigt tjekker lidt op på fyret, ser jeg at pumpen køre 14w, det undre mig ikke det vilde, da der jo måske kan have været øget forbrug. Men jeg begynder så at kigge lidt til den indimellem, pludselig er den steget til 17w, efter et par dage 25w, en uge senere 32w, og nu her 37w. Jeg har slukket og tændt den, men den stormer af sted igen med det samme den bliver tændt. Nu har jeg kørt den manuelt ned på trin 1 og vi har faktisk stadig en fornuftig varme. VVS manden der installerede dem nævnte at Alphapumperne ikke er glad for luft, og at jeg kunne risikere at der 2-4 uger efter stadig kunne være luft der drillede i systemet. Jeg har prøvet at lufte ud de steder jeg nu synes jeg kan, uden resultat. Er der nogen der kender til dette problem?? eller kan der være steder jeg har overset at lufte ud?

Jeg håber i kan hjælpe mig med dette!

Danny

je__ns
je__ns
je__ns je__ns
Har du prøvet at se den udvidede manual på pumpen, måske er der noget brugbart at hente her?
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAP...fid=809183

Jeg har ogsådan en Alpha2, jeg tjekkede lige den bruger 7 watt, jeg har et hus på 150 m2, mest med radiatore, og lidt gulvvarme.

mvh jens

DJM86
DJM86
DJM86 DJM86 Trådstarter
Hej Jens.

Tak for dit indslag, men det ser umiddelbart ud som om at det link er et lukket forum. Jeg kan ikke få lov at komme ind og kigge ihvertfald.

Danny

je__ns
je__ns
je__ns je__ns
Det virkede ved mig da jeg satte det på, men nu kan jeg heller ikke åbne det

Men klikker jeg mig frem på Grundfos side kan jeg godt.

du kan finde det her
www.grundfos.dk/  søg på Alpha2, den er på 40 sider

mvh jens
DJM86
DJM86
DJM86 DJM86 Trådstarter
Jeg fandt den, men synes ikke jeg rigtig kom frem til noget videre. Jeg tror jeg prøver her i eftermiddag at lukke ned, og forsøge at finde noget luft i systemet, jeg synes det lyder utroligt hvis det skulle være en fejl i pumpen.

Danny

Hansen7717
Hansen7717
Postnr: 6230
Hansen7717 Hansen7717
Hvis dit rør system er af samme årgang som fyret, kan du ikke bruge auto adapt funktionen.

Dit system består af et 1" rør som løber hele vejen rundt i huset, i enden drejer den lige 180 grader, og løber så samme vej tilbage. Den ene vej fungere det som fremløb og tilføre varme til radiatorene, og den anden vej er selvfølgelig returen.

Nå men, pointen er at du har et åben rør hele vejen, dvs. pumpen kan ikke registrere noget modstand og skruer derfor mere og mere op, fordi det er det den har fået at vide, skru op når der ingen modstand er, skru ned når der kommer modstand.
Men der kommer bare aldrig noget modstand, fordi når termostaterne lukker, løber vandet bare hele vejen rundt. Så den fortsætter bare op af.

Jeg ville vælge trin 1 som du har nu, og skulle det blive koldt, give den et hak til trin 2 i stedet for.

Mvh Thomas Hansen

DJM86
DJM86
DJM86 DJM86 Trådstarter
Hej Thomas. Det lyder logisk. Jeg forstår så bare ikke, hvorfor det har haft kørt på AutoAdapt funktionen uden problemer på en 8-9W de første 3-4 uger, for så pludselig at storme afsted.

Danny

Hansen7717
Hansen7717
Hansen7717 Hansen7717
Pumpen indregulere sig løbende, så den passer til anlæget. Hvorfor den vælger at køre fint de første uger, kan jeg ikke svare på.

Men min lavede samme nummer da jeg brugt det gamle system, nu når den er på det nye, ligger den altid mellem 5-11 watt.

Mvh Thomas Hansen

Hansen7717
Hansen7717
Hansen7717 Hansen7717
Her er forresten lige et link, så kan du altid læse list om pumpen, hvis du skulle få lyst.

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/litctrl?cmd=com.grundfos.webcaps.literature.commands.LiteratureDetail&documentid=68208&litlanguage=DAN&typecode=&appcode=&pdfid=809183#

Mvh Thomas Hansen

je__ns
je__ns
je__ns je__ns
Jeg er åbenbart ikke den eneste, der ikke kan linke til Grundfos

mvh jens
Hansen7717
Hansen7717
Hansen7717 Hansen7717
Hmm, sjovt. Jeg brugte linket flere gange i går, men nu virker det ikke.

Nå, øv bøv !!

Mvh Thomas Hansen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Spørgsmål til Cirkulationspumpeejere Alpha2
    Lav-Hus
  2. Alpha2
    Fyr og opvarmning
  3. Problem med ALPHA2 cirkulationspumpe
    Fyr og opvarmning
  4. Ny Alpha2 pumpe larmer
    Fyr og opvarmning
  5. gulvarme; wavin + alpha2 -> pumpe problemer.
    Fyr og opvarmning