Hej alle.
Vi har i oktober handlet hus fra 1971 på 180m2. De 65m2 er en tilbygning fra 2006 der lavet med gulvvarme og har en gulvvarme shunt siddende i et teknikskab derude. Den gamle del er med radiatorer, et enkelt sted lagt ned som gulvvarme. Huset varmes op af et oliefyr, kedlen er fra da huset blev bygget, men med en 5-6 år gammel brænder. Da vi flyttede ind, fik vi monteret Alpha2 26-60N pumpe ved fyret (den gamle tror jeg tyskerne glemte under krigen), samt en Alpha2 15-40 på gulvvarmeshunten i tilbygningen. Det var både grundet strømforbrug på de eksisterende pumper, samt at vi havde lidt problemer med at få varmen rigtig rundt.
Det kørte perfekt de 3 uger faktisk, vi havde en god varme, samt begge pumper kørte lavt forbrug når de kørte AutoAdapt, tilbygningen 5-6w og den ved fyret 8-9w. En dag jeg tilfældigt tjekker lidt op på fyret, ser jeg at pumpen køre 14w, det undre mig ikke det vilde, da der jo måske kan have været øget forbrug. Men jeg begynder så at kigge lidt til den indimellem, pludselig er den steget til 17w, efter et par dage 25w, en uge senere 32w, og nu her 37w. Jeg har slukket og tændt den, men den stormer af sted igen med det samme den bliver tændt. Nu har jeg kørt den manuelt ned på trin 1 og vi har faktisk stadig en fornuftig varme. VVS manden der installerede dem nævnte at Alphapumperne ikke er glad for luft, og at jeg kunne risikere at der 2-4 uger efter stadig kunne være luft der drillede i systemet. Jeg har prøvet at lufte ud de steder jeg nu synes jeg kan, uden resultat. Er der nogen der kender til dette problem?? eller kan der være steder jeg har overset at lufte ud?
Jeg håber i kan hjælpe mig med dette!