Sprængt radiator i.f.m. trykprøvning

Har nogle forstand på trykprøvning i forbindelse med en skjult rørskade (gulvvarme). 

Vi har haft en mand på besøg fra sporingsfirma, som først foretog trykprøvning, hvilket resulterede i at radiatoren i stuen sprang og vandet fossede ud. (godt vvs-manden også var det samtidig, så skidtet kunne lukkes af.)

Vi taler om en radiator fra midten af 1960´erne. 

Så er mit spørgsmål:

Har sporingsmanden sjusket ved ikke at have afkoblet radiatoren og andre af vores ældre radiatorer inden han trykprøvede?

Håber nogle kan gøre os klogere..
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umidelbart nej.
Men ved nærmere omtanke så måske!

For det kommer jo an på hvad han er blevet bestilt eller instrueret til at gøre, at foretage sig.

Hvilked du jo passende kan starte med at fortælle! :o)
Når man trykprøver noget, så er det for at finde ud af, om det er tæt og om det kan modstå den belastning det skal kunne modstå. Der skal derfor være defineret et tryk, som anlægget skal trykkes op til. Typisk 1,5 gange det arbejdstryk det er godkendt til.
Her kommer så spørgsmålet om, hvad din radiator og dit system skal kunne modstå, og om hvor meget tryk der er sat på.
Har han overskredet trykket, så har han dummet sig.
Hvis han ikke har overskredet trykket, så har du haft en radiator, som nærmede sig udskiftning, og så kan du glæde dig over, at den ikke futtede af mens I var på arbejde eller på ferie.

Jeg kender intet til at finde huller i et gulvvarmeanlæg, men jeg har mange års erfaringer med at trykprøve alverdens rør mm på tankskibe.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Men hvis han skal finde skjult rørskade, i gulvet, så er det jo ikke på radiatorene han skal lede. Og ej heller ikke trykprøve!

Hvis han ikke på forhånd har taget forbehold så har han et problem.
Han er er jo ikke bestilt til at gøre radiatorene utætte.

Men "han" mener jeg "sporingsmanden" :o)
At spore en lækage på gulvvarmerør.

Inden han begynder sporingen trykprøver han fjernvarmesystemet for at konstatere faldende tryk (altså lækage). 

Det er i.f.m. trykforøgningen at radiatoren ikke kan klare presset.

Burde han have afkoblet radiatoren inden set i lyset af dens alder på snart 50 år. 

Det er ikke småpenge sådan en ny radiator på 3,5 meter løber op i incl. montering. 

Vil bare undersøge om der er noget at komme efter i forbindelse med sporingsmandens udførelse af arbejdet.

I følge ham selv kan han/firmaet ikke gøres ansvarlig for skaden, da det ikke er deres skyld, hvis en radiator ikke kan holde til et rimeligt tryk. Helt op til 10 bar. Det kunne skyldes tæring etc.

Jeg vil nu mene man bør udvise mere agtsomhed, når man har med ældre radiatorer at gøre og kunne regne ud, at disse nok ikke kan holde til samme ballast/trykforøgning.

Tror vi må finde en anden fagmand og få en 2. opinion på forløbet inden vi selv bonger ud for en ny radiator.
Vil tage fat i min vvs-mand i næste uge og vende det med ham (de laver jo også tit trykprøvninger). Han kan sikkert give mig svar på om det er rigtigt eller forkert det ham spormanden gjorde.

Tak for tilbagemeldingerne og god weekend herfra!
Annonce
Han kan i allerhøjeste grad gøres ansvarlig.

Det er mig bekendt ikke noget krav at en anlæg til hver en tid skal kunne holde til et tryk som det der omtales ovenstående.
Kun ved trykprøvning af nye anlæg.

Hvis han ikke på forhånd har taget forbehold for at der ved trykptrøvningen kunne forekomme uheldige skadevirkninger er han naturligvis ansvarlig.
Derfor skal han betale for skadernes udbedring, men ikke nødvendigvis for nye radiatore naturligvis.

Det er ikke en VVS-mand, men et tekstbehandlingsprogram eller en advokat du skal have fat i.
Jer er helt enig med hpox.
Et tryk på 10 bar er langt over, hvad man med rimelighed kan forvente at et anlæg som dit kan holde til. Havde vi talt om 3-4 bars tryk havde det været noget helt andet. Det havde stadig været langt rigeligt til at drive vand ud af en lækage i gulvvarmen eller andre steder.
Det vil være en god ide at snakke med din VVS'er og hører, hvad han siger til det. Det tror jeg vi er en del her i forum, der meget gerne vil vide, og vil være glade for, hvis du vil lave en up date hen ad vejen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis man har trykprøvet ved op mod 10 bar på et ældre anlæg er det uansvarligt, og den udførende må hive pungen op.
Der er dog den hage ved det, at der jo ved udskiftningen af radiatoren til en ny, sker en forbedring af anlægget, og der skal nok modregnes noget der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis