Ovenlysvinduer montering bølgeeternit og højde




Hej

Jeg skal til at montere ovenlysvinduer på min første sal. Det er rooflite 78x140 (dem med håndtag forneden). Det er 45 graders tag hældning (bølgeeternit).

Er der en gængs højde man bruger? eksempelvis 220 cm fra gulvhøjde til øverste del af vinduets karm? 

Og hvis nogen har prøvet ovenstående med bølge eternit tag, nogle gode tips? det lader til man skal have tagplader rundt om vinduet af for at montere inddækning. Det forekommer mig ikke helt let med de store bølge eternitplader...

Min plan er:
1. Skære hul i taget indefra med bajonetsav (78x140 + 1cm ekstra?).
2. Montere vindueskarm
3. Afmontere skruer fra bølgeeternit pladerne rundt om og skubbe dem fri (kan det lade sig gøre?)
4. Montere inddækning
5. Skubbe bølgeeternit pladerne ind igen og skrue dem fast.
Nogle gode råd?

Med venlig hilsen

CP.
Hej Jeg skal til at montere ovenlysvinduer på min... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Håbet er jo lysegrønt!!!
Ja, hva' ellers, Nautrup.?
Jeg mener da et det er utrolig svært at montere den type ovenlysvinduer hvis man undlader at fjerne tagbeklædningen - forinden! :o)
Nåede ikke at få lavet hul idag, da jeg vurderede det var for sent på dagen(ift. at blive færdig samme dag), da placeringen langt om længe var på plads. Satser på en tidlig start imorgen
Taget er fra 1995 (Danske Eternit), så ingen asbest. der er ingen beklædning eller isolering under taget. Kun spær og tværgående lægter (vinduerne placeres mellem spær).

At pille tagplader af inden jeg saver hul giver ikke umiddelbart mening - da nogle af de plader rundt om hullet overlapper hullet.
Eller ?
Annonce
Naturligvis skal du fjerrne pladerne først.
Dernæst placerer selve vinduet korrekt. Og fastgøres.

Inddækninger og tildannede plader ilægges i den rækkefølge som det fremgår af monteringsvejledningen.



How.

Jeg kan se at Rooflites monteringsanvisning starter indvendig fra.

Det er decideret forkert når vinduet skal monteres i B6 bølgeeternitplader. Som ikke kan frigøres fra indv. side.

Det er også strategisk tåbeligt. Det handler naturligvis om at få de vinduer knaldet i i en ruf. Medens der er vejr til det.
Af med tagplader, monterer vindue, tildanne plader og ilægge inddækning samt plader i rette orden.

Så kan man gå indvendig og skære huller, lave isolering, dampspærre, tilsætninger, osv.
Ganske uanset vejrgudernes udendørs hærgen.
Enig i din vurdering om at det gælder om at få vinduet i, i en ruf.
Som sagt er der pt. ikke noget under taget, hverken isolering, dampspærre eller andet.
- Så strategisk kan jeg ikke se den store forskel fra at tegne hullet op inde fra, og save det ud mens bølge eternit pladerne er monteret (bajonet sav, hårdmetal), demontere pladerne montere vinduet og inddækning, montere de allerede tilskårne bølge eternitplader.
Fordele:
Alle plader er tilskårne (dvs. overlap venstre, højre, ovenfra og nedenfra).
Nemmere tilgang til og fra taget når først man har hullet.
Ulempe:
Nemmere at skære bølge eternit pladerne på et bord når de er demonteret.

Men er det måden, så må der jo være andre fornuftige årsager som jeg overser
Nej.

Jeg skal ikke kunne afvise at det kan lade sig gøre på den måde. Har aldrig prøvet.

Ihvertfald afmonterer jeg pladerne, bringer ned på jorden, monterer vinduet, måler til karmen, skærer med diamantskive på vinkelsliber og monterer.

Og nu vi er igang så skal du være opmærksom på at alm. B6 plader er så lange at det ikke er sikkert at den nederste inddækning, (Vist nok plisseret aluminium) kan monteres eller dække afstanden fra vinduet til den nedenforliggende plade.
(Det kræver særlige tiltag med hensyn til ekstra inddækning nedad og understøtning af inddækningen)

Men hvis afstanden fra øverste kant til underside karm ikke er længere end at nederste inddækning kan nå så er der intet problem.

Jah? ;o)

hpox atter engang tak for svarene.
Kan se hvad du mener med den nederste del af inddækningen.Lidt mere at tygge på, håber at pladernes overlap passer der. Eller jeg kan justere højden igen.

Jeg vender tilbage imorgen.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis