Valg af mur delen til lavenergi

Hejsa, 

Jeg ville godt lige høre jeres mening om klimaskærmen til lavenergi. 

Helt konkret tænker vi til et nybyggeri at benytte thermoblokke fra h+h. Men nu har vi boet i området et stykke tid og alle andre malede/pudsede/vandskurede huse har enten tydelige mørke eller grønne striber ved vinduerne. Derudover ser en del noget  grå/beskidte ud (der er fri blæst fra vest vendt mark). Og disse 'skavanker' er på huse under 4 år gamle. Så vi tænker at bygge et pudset hus vil givetvis få de samme misfarvninger. 

Murstenshusene ser stadig nye ud, men en standard murstens klimaskærm er ikke specielt lavenergi. Men hvordan er det med at bygge en tykkere murstensmur, bliver det uforholdsmæssigt meget dyrere at bygge fx 5 cm tykkere end de ca 40 cm?

(Vi overvejede også et beton sandwich element fra ambercon(et nyt som er 35cm tyk med u-værdi omkring 0.10), men de er ikke interesserede i at sælge til parcelshus byggerier. Det vil de lade andre om, og tidligst 2-4 år fra nu). 

Mvh
Kim 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med at husene ser snavsede ud - har vel med kuløren at gøre. Lad være med at male dem hvide, eller mal brystningerne under vinduerne grå. (Silvermetalic - som biler) :o)

Men når der skal tænkes i lavenergi så skal der helt andre boller på suppen.
Bærende ydervægge er passè, en død sild, fortid. :o)

Den bærende konstruktion skal udgøres af bjælke/dragersystemer eller rammesystemer.
Klimasskærmen kan så opbygges af isoleringsmaterialer, eksempelvis flamingo, PU-skum eller træ/mineraluldskonstrutioner.
Udvendigt frit valg mellem skalmur, beklædning, puds eller alt mulig andet.
Indvendig puds, pladebeklædning eller andet.

Byggemetoden har været anvendt til industribyggeri i snart mange år. Den er relativt simpel, gennemprøvet og veldokumenteret.
Timet og tilrettelagt. Lige til at gå til. Som Egon Olsen ville sige det!!!

Men den dag nogen opfinder et materiale med varmeisoleringsegenskaber som PU-skum, styrkeegenskaber som stål og overflade- og ældningsegenskaber som glas. Ja, så er det bare at støbe elementerne på en fabrik og køre ud og stille dem op.
På samme måde som det kendes fra helvægselementer i beton.
Hvorfor laver man ikke ydersiden i glas malet på indersiden, evt 2 lags lavenergiruder i et ramme system, også stålrammer og isolering inde i muren, samt gibsvægge på indersiden.

Det er tyndt så den samlede væg bliver tyndere, det er kraftig isolerende, og hvis det laves i den rigtige tykkelse, også meget stærkt..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan man da osse bare gøre.

Glasplader med alverdens forskellige coatinger anvendes ofte til kontorbyggeri.
De fleste moderne skyskraberer har klimaskærme opbygget noget hen i den retning.
Men det er næppe konkurrencedygtig til alm. enfamiliehuse.
Vi bor nu i et hus (lejet heldigvis) bygget med lette vægge, træ beklædning yderst og gips i indervæggen. Hvad skelettet er ved jeg ikke. Og umiddelbart så er der ikke den samling som ikke er sprækket fordi huset giver sig en smule på snart alle kanter. Væg-væg og loft-væg, nogle steder gaber samlingerne ½ cm. Og sprækker kommer vel altid i et let hus?

Og lydisolering er heller ikke særlig fantastisk i dette hus. Biler, folk som snakker og andet lyd høres tydeligt indedørs. Og det skyldes vel nok også den manglende vægt til at absorberer lyden?
Så umiddelbart hælder vi måske nok til mursten (eller thermoblokke hvis vi kan leve med at skulle vaske striber...). 

Og så vidt jeg kunne se på nettet giver en

40 cm mur (mursten + porebeton) en uværdi på 0.19
45 cm mur (mursten + porebeton) en uværdi på 0.14

40 cm thermoblokke en uværdi på  0.13

Så umiddelbart er det ok med en 45 cm mur så lang tid den ikke bliver voldsomt meget dyrere. Men har I nogen anelser om en udgiften til sådan en mur er meget dyrere i materialer? Murbindere, fundament blokke, og sikkert en del andre ting? 

Mvh
Kim 
Jeg bor i et hus, (ejet heldigvis), :o), et træhus, bygget af træskeletvægge med isolering, udvendig træbeklædning, indvendig spånpladebeklædning. Ingenlunde nyt eller lavenergi, ombygget/renoveret af undertegnede.
Og der er ingen synlige sprækker nogensteder. Det handler om fugeudformning og byggemetode udelukkende.
Og det er rigtigt at det lydisoleringsmæssigt ikke er på højde med huse opført af tungere materialer.

Men det er nu heller ikke træhuse jeg advokerer specielt for. Men derimod byggemetoden med anvendelse af bærene søjle/drager konstruktioner som giver laaangt flere muligheder mht. klimaskærmens udformning og boligens indretning.
Et almindelig enfamiliehus på 10 x 16 m kan opbygges af 4 sæt rammer på 8 punktfundamenter. 160m2 søjlefrit areal, ingen bærende vægge, frit slaw på indretning, klimaskærm og facadeudformning.
Hvad kan en dansk gennemsnitsfamilie med individuelle behov mon ønske sig mere?

Nærværende site besøges af selvbyggere med den hustype.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej

Selvfølgelig skal man isolere sit hus godt, men det bliver der ikke et lavenergihus ud af, da der skal mere til.

Der skal etableres alternativ energi af en eller ande type, hvor jordvarmepumpe evt. suppleret med solceller er fornuftige investringer i dagens Danmark. 

Det er rigtigt at på et pudset eller vandskuret hus, er det meget nemmere at se, når der kommer længervarende fugtpåvirkninger på facaden, ligesom der generelt er et væsentlig større behov for vedligeholdelse ligesom ved træfacader, som efter min mening ikke hører hjemme i det danske klima.

Teglsten er stadigvæk min favorit facade men den kæmper lidt med den pudsede facade p.g.a. muligheden for lavere U-værdi ved samme murtykkelse.


 

Hej Orla, 

Der er også tænkt varmepumpe, lav energi vinduer, vindues placering (selvom grunden er lidt udfordret her), og hvis vi føler at vi vil gamble med om fradragsordningen og tilbage løb på elmåleren fortsætter på solceller, så springer vi også på den grønne vogn. 

Og tilbage til facade spørgsmålet; Så er det en minimal mænge vedligehold, og at facaden skal fremstå rimeligt pænt der ønskes. Og det er lidt samme konklusion.. teglsten fungerer bedst, men muren vil givetvis blive lidt tykkere. 

Tak for input. 
Vi er for nylig flyttet ind i vores nye hus, der er konstrueret med tegl som ydervæg og let indervægskonstruktion med fibergips. Der er masser af isolering og vi regner med et meget lavt opvarmningsbehov. 450 mm i gulv, 380 mm i loftkonstruktion og 265 mm i vægge.

Det er vi meget tilfredse med.

Se evt. mere her (er ikke opdateret siden indflytning):

http://andreasolesen.dk/b40/
Ikke for at hoverer, skabe misnøje eller fremstå sarkastisk. :o)

Men de isoleringstykkelser er jo bare hvad der skal til for lige akkurart at opfylde bygningsreglementets krav til isolering og maximal varmetab.

Men det er rigtigt at du slipper billigt i varmeudgift jo.
Det var en overordentligt masse isolering i gulvet.

Bare det nu bliver ved med at gå godt med alt det flamingo i undergrunden

Hvad nu hvis det viser sig at det nedbrydes af jordbakterier.
Af den lille grønne flamingospiser. Der som bekendt er en mislykket genmanipulation på den i tidligere tider meget berømte Store Grønne Stenspiser.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også