Bladt diesel !!

Er der nogen der kender til de motorer Bladt sælger .. de er billige ? men er de ok .. hva med reservedele .. ikke meget firmaet oplyser .. 
Er der nogen der kender til de motorer Bladt... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er stor forskel på, om et firma har lagt sin produktion, og kontrol med denne, ud til Kina - eller om det er et kopi/licensprodukt, som kineserne selv producerer. Sidst nævnte er som regel af dårlig kvalitet, svært at vedligeholde og få stumper til.
De penge man sparer ved at vælge den billige løsning, bliver som regel brugt flere gange på besværligheder og dårlig gensalgsværdi.

Jeg har en Bladt diesel motor i min Great Dane 28 sejlbåd, her mine erfaringer med denne motor:

For godt 3 år siden kunne den gamle Volvo Penta MD2 ikke mere ( yder 15,5 hk ) Så ny skulle der til blev vi enige om herhjemme. Man begynder så at sonderer markedet for de forskellige motor mærker, ikke mindst pris og HK var det vigtigste. I og med vi ejer en sejlbåd, vil langt det meste af sejlads gå uden motor, derfor kiggede vi meget på prisen. Vi forhørte os på Volvo Penta, Vetus, Yanmar osv, og erfarede straks vi lå i prisleje 80-100.000,- inden motor var monteret. Heldigvis faldt jeg over Bladt´s hjemmeside og motorer, det var priser efter vores hjerte. Så begynder spekulationen jo så, er den motor god nok? Var det risikabelt at købe et "ukorrent" mærke, hvad med service og reservedele mm? Tingene faldt lige så stille på plads, da jeg snakkede med en sejler på havnen som havde fået installeret en 21 HK Bladt diesel i en Saga 27. Han var meget godt tilfreds med både salg og service delen fra Peter Bladt, men ikke mindst for motoren. Der var fint kraftoverskud, ved lave omdrejninger og fin brændstof økonomi. Derefter gik det stærkt, jeg fik en snak med Peter Bladt om hvilken motor jeg skulle have i vores 4 tons tunge sejlbåd med fast skrueaksel. Valget faldt på en 21 HK Bladt diesel, og den har vist sig at være mere end rigelig stærk. Og prisen var som skrevet til at betale sig fra! Vi monterede selv motoren ( det skal siges det var ikke bare sådan lige, da Volvo Penta MD2 havde et kæmpe svinghjul foran på motoren, og det gjorde motorbeslag mv måtte special laves. ) men selve tilslutnings delen af brændstof og el var overraskende nemt gjort. I kom motoren og første sejltur var en fornøjelse. Man mærkede straks overskuddet fra Bladt motoren i forhold til den gamle. Vi sejler nemt 5-6 knob ved ca 2000 omdr, og brændstof forbruget er rigtig fint.

Har der så været problemer? Ja, men nemt at løse. En dag vi ville på vandet ville motoren ikke starte pludselig. Tjekkede det mest gængse, havde vi husket brændstof nok på tanken, var der luft i brændstof slangen osv. Efter lidt fejlsøgning, viste det sig den mekaniske diesel pumpe ( den lille pumpe som forsyner selve diesel pumpen ) ikke leverede brændstof, og derfor kunne motor ikke starte. Jeg tog et opkald til Peter, og her igen var der fin service fra hans side. Der blev sendt en ny og forbedret pumpe, uden beregning. Dog skulle jeg selv skifte den, men det var også ok når den kun sidder med 2 bolte.
Jeg kan nævne det første service fik jeg lavet af Peter´s mekanikker som kom til båden i havnen. Fik justeret ventiler ind og olie/filter skiftet ved ca 10 timers sejlads, dette gjorde der blev lagt yderligere 1 år på garantien på motoren. Syntes det var det værd, så fik de lige tjekket monteringen af motor og gear var gjort ifølge forskrifter også.

Status på mit køb af Bladt diesel motor:
Har familie og bekendte med sejlbåde stort set samme str som vores, og der ligger 2 forskellige typer motorer i deres. Jeg har sådan prøvet at sammenligne deres motorgang med vores Bladt diesel, og kan konstaterer en lille smule mere "gammeldags" lyd fra Bladt motoren. Til gengæld sejler de 2 andre både typisk med 3-500 omdrejninger mere ved samme fart end vi gør med Bladt. Så når man er på vandet vil jeg mene støjniveau er nogenlunde det samme. Generelt har jeg været godt tilfreds med købet af Bladt motoren, og vil da klart anbefale andre til at tænke over den koster ikke meget mere end en ny renoveret "mærke" motor. Så foretrækker jeg personligt en ny motor, det giver en god følelse på vandet.

Mvh Dennis

Jamen det er da helt fantastisk, og tillykke med din nye motor.

(De mere mistroiske ville nok betragte det som skjult reklame)

Vi prøver igen, i morgen --
Jo, og hvad skulle jeg have ud af det? Syntes da folk godt må vide det er en reel motor til prisen, alternativet er jo renovering af gammel motor, hvilket vi så valgte fra. Eller alternativ Volvo Penta og lign til 60 + tusinde kr...
Skrevet af [email protected] på 13-01-2012 15:23
Er der nogen der kender til de motorer Bladt sælger .. de er billige ? men er de ok .. hva med reservedele .. ikke meget firmaet oplyser .. 

<style type="text/css"> </style>

Jeg købte en Bladt diesel 21 hk til min kitt 25 for 3 år siden, og har ikke haft problemer i nu, den køre bare der u

dad trækker fint på 1500 omd med en fart på 6 knob, fik dem til at regne ud hvilken skrue jeg skulle have på og den passer fint der er ingen luft i vandet efter skruen.

Ring til Bladt og i får en snak flinke mennesker som er behjælpelig.

 

 


Ryan Jensen
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Auto/Båd mekaniker
når jeg i sin tid betegnede motoren som kinesisk, var det ikke ment som en kvalitetsbedømmelse, bare en konstatering af fakta. Hvis en forhandler stopper, skal man jo ha' fundet ud af hvor produktet kom fra evt. hvem der har importeret det fra Kina, i dette tilfælde må man formode et Engelsk firma, som man må formode har en vis kontrol med fremstillingen, som andre firmaer har. Kvaliteten burde derfor være i orden. OK finishen på motorblokken er lidt rå, men det har jo ikke betydning for virkemåden.
Derfor er det klart en fejl at mene jeg har noget imod motorer fra Kina, har selv 2 småmotorer som har funket i flere år.
Den Bladt motor jeg var med til at lægge i fungerer stadig fejlfrit, skønt den har levet et travlere liv end fritidsbåde normalt gør.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis