Jeg har en Bladt diesel motor i min Great Dane 28 sejlbåd, her mine erfaringer med denne motor:
For godt 3 år siden kunne den gamle Volvo Penta MD2 ikke mere ( yder 15,5 hk ) Så ny skulle der til blev vi enige om herhjemme. Man begynder så at sonderer markedet for de forskellige motor mærker, ikke mindst pris og HK var det vigtigste. I og med vi ejer en sejlbåd, vil langt det meste af sejlads gå uden motor, derfor kiggede vi meget på prisen. Vi forhørte os på Volvo Penta, Vetus, Yanmar osv, og erfarede straks vi lå i prisleje 80-100.000,- inden motor var monteret. Heldigvis faldt jeg over Bladt´s hjemmeside og motorer, det var priser efter vores hjerte. Så begynder spekulationen jo så, er den motor god nok? Var det risikabelt at købe et "ukorrent" mærke, hvad med service og reservedele mm? Tingene faldt lige så stille på plads, da jeg snakkede med en sejler på havnen som havde fået installeret en 21 HK Bladt diesel i en Saga 27. Han var meget godt tilfreds med både salg og service delen fra Peter Bladt, men ikke mindst for motoren. Der var fint kraftoverskud, ved lave omdrejninger og fin brændstof økonomi. Derefter gik det stærkt, jeg fik en snak med Peter Bladt om hvilken motor jeg skulle have i vores 4 tons tunge sejlbåd med fast skrueaksel. Valget faldt på en 21 HK Bladt diesel, og den har vist sig at være mere end rigelig stærk. Og prisen var som skrevet til at betale sig fra! Vi monterede selv motoren ( det skal siges det var ikke bare sådan lige, da Volvo Penta MD2 havde et kæmpe svinghjul foran på motoren, og det gjorde motorbeslag mv måtte special laves. ) men selve tilslutnings delen af brændstof og el var overraskende nemt gjort. I kom motoren og første sejltur var en fornøjelse. Man mærkede straks overskuddet fra Bladt motoren i forhold til den gamle. Vi sejler nemt 5-6 knob ved ca 2000 omdr, og brændstof forbruget er rigtig fint.
Har der så været problemer? Ja, men nemt at løse. En dag vi ville på vandet ville motoren ikke starte pludselig. Tjekkede det mest gængse, havde vi husket brændstof nok på tanken, var der luft i brændstof slangen osv. Efter lidt fejlsøgning, viste det sig den mekaniske diesel pumpe ( den lille pumpe som forsyner selve diesel pumpen ) ikke leverede brændstof, og derfor kunne motor ikke starte. Jeg tog et opkald til Peter, og her igen var der fin service fra hans side. Der blev sendt en ny og forbedret pumpe, uden beregning. Dog skulle jeg selv skifte den, men det var også ok når den kun sidder med 2 bolte.
Jeg kan nævne det første service fik jeg lavet af Peter´s mekanikker som kom til båden i havnen. Fik justeret ventiler ind og olie/filter skiftet ved ca 10 timers sejlads, dette gjorde der blev lagt yderligere 1 år på garantien på motoren. Syntes det var det værd, så fik de lige tjekket monteringen af motor og gear var gjort ifølge forskrifter også.
Status på mit køb af Bladt diesel motor:
Har familie og bekendte med sejlbåde stort set samme str som vores, og der ligger 2 forskellige typer motorer i deres. Jeg har sådan prøvet at sammenligne deres motorgang med vores Bladt diesel, og kan konstaterer en lille smule mere "gammeldags" lyd fra Bladt motoren. Til gengæld sejler de 2 andre både typisk med 3-500 omdrejninger mere ved samme fart end vi gør med Bladt. Så når man er på vandet vil jeg mene støjniveau er nogenlunde det samme. Generelt har jeg været godt tilfreds med købet af Bladt motoren, og vil da klart anbefale andre til at tænke over den koster ikke meget mere end en ny renoveret "mærke" motor. Så foretrækker jeg personligt en ny motor, det giver en god følelse på vandet.
Mvh Dennis