Vind i skunken?

Hej Allesammen

Tak for et flot forum, med både kyndige og humoristiske svar.
Jeg og min kone overvejer at købe vores første hus. Det er en gammel sag fra 1907, som har nogle sætningsskader, men mureren er ikke bekymret. Huset er stort 230 km2 med 100km kælder i fuld højde (der ikke er godkendt til beboelse). Sagen er den at kommunen har lejet huset ud i 10 år gennem en advokat. Der har boet unge mennesker, som har slidt på gulve og vægge etc. Ja, det er slidt.

De har også brugt en røvfuld (undskyld sproget) i varme - 42.000. Men det er til 10-12 mennesker og med fuldt opvarmet kælder. Der er ingen hulmursisolering (er eller 29 cm i hulrummet), men ellers hvad der ligner 30 cm på loftsrummet.
Tilstandsrapporten lyder ikke skræmmende.

Der er mere energien, jeg tænker på.
Energirapporten kalder den E, og man kan forbedre til C vha hulmursisolering, energivinduer samt solceller. Også noget rørisolering, der er vigtigt, men billigt.

Vi beså huset i går for 3. gang. Og der var en kold, regnfuld og vindblæst dag. Også var det at jeg stak hånden ind i skunken på første sal - og der blæste en lille kold vind ind på mig. Der var lidt skødeløst placeret mineraluld i skunden, men jeg kunne ikke rigtigt få indblik.

Nu mine spørgsmål - tør jeg det her? Og hvad skal jeg smide i at energiforbedringer? (vi har > 50.000 at lægge ud nu - ikke mere i første omgang, hvis vi også skal ordne gulve, vægge etc.)
Og hvor kommer den vind fra, tænker I? Oppe fra loftsrummet - utilstrækkelig isolering mod siderne.

Mvh
Jeppe
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forresten - sælger er allerede klar på at stå for hulmursisolering for hans regning.
Først vil jeg lige sige at isolering ikke har noget med den vind du mærker, isolering er ikke tæt og vil derfor ikke stoppe en vind i skunken, det næste spørgsmål er hvordan skunken er isoleret er det inden for isoleringen eller uden på isoleringen det "blæser". Jeg ved heller ikke helt hvor meget du mener med en lille vind? Er det som når det blæser lidt udenfor eller var der mere fart på vinden. Vinden kan stammer mange steder fra, men det er formentlig fra tag udhænget. I en sådan bygning skal du passe meget på at luften ikke kan komme ind i etage adskillelserne, da dette nemt kan gøre at der bliver fodkoldt. Dermed skruer man op for varmen. Et hus fra den tid er formentlig meget utæt hvorfor du også skal være opmærksom på at det skal tætnes en del. Nu er et energimærke jo beregnet udfra at en bygning har en vis tæthed, faktisk tager det udgangspunkt i at kravet i bygningsreglementet er overholdt. Det betyder også at der formentlig ligger en masse energi i utætheder som ikke er medtaget i det teoretiske energiforbrug i energimærket.
Jeg ved ikke om huset er blevet renoveret på noget tidspunkt eller om det står som fra 1907, men lidt er der nok lavet hvis du mener der ligger 300 mm på loftet.
Men hvis man selv har lidt snille kan man komme lagt med sådan et hus for relativt få midler, men der er mange ting man skal være opmærksom på.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Tak for svar, Peter.

Jeg tror også, det var fra tagudhænget. Vinden udenfor var vel hvad man kalder kraftig blæst. Og jeg følte en kølig konstant brise med toppe nærsynkront med vinden udenfor. Isoleringen i skunken lå hulter til bulter, så jeg kan kun sige at der altså er passabelt for luft.
Hvis der er utæt ved tagudhænget, er det så ikke op på loftet og lægge isoleringen helt præcist og grundigt ud mod taget? Hvad kan man ellers gøre for at isolere sine etageadskillelser?

Mvh
Jeppe

Måske mangler der vindbrædder, men der skal jo også være en vis udluftning af loftsrummet, så er der stormvejr, så skulle det gerne kunne mærkes.

mvh jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis