Udskifte hængsler i ovnlåge

Hej

Jeg har en ovnlåge i et Blomberg Komfur (HBK 1430 X) som gaber og hænger.

Jeg tænker at det kan løses ved at udskifte hængslerne - problemet er bare at jeg ikke kan komme til hængslerne.

Rundt om hængslerne er der en sort kappe, som jeg kan skrue af - hvilken funktion de har ved jeg ikke, de giver i hvert fald ikke adgang til hængslerne.

Dvs. jeg skal til hængslerne forfra og tænker at det "bare" er at hive resten af ovnlågen ud af den alu-ramme den ligger ned i. Men selv om jeg har fjernet de 3 skruer i bunden (som de sorte kapper oven på hængslerne) kan jeg bare ikke få "indmaden" ud. Som om den også er skruet/limet fast andre steder.

Er der nogen der ved hvordan man kommer ind i sådan en ovnlåge?

- Bjarne
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HE HE
Ja hvorfor mon det er lavet sådan, jo ellers blev der jo aldrig solgt  nye komfurer.
Jeg mener at lågen er svejset sammen med hængslerne moteret, så der er nok ikke så meget at gøre.
@S. fabrin

Jeg har ingen problemer med at tage ovnlågen af. Problemet er at komme til hængslerne som sidder inde i ovnlågen.

Når du skriver pakning, tænker du så på den gummiliste der sidder rundt om ovnen? Det løser det ikke - ovnlågen gaber 2-3 cm i toppen og i åben tilstand hænger ovnlågen.

Der er en lille aluminiums liste langs kanten af ovnlågen som er limet fast. Den tør jeg ikke rigtig at pille ved for at se om der skulle skjule sig nogle skruer eller lignende inde bag ved, for jeg ved ikke hvordan jeg skal få sat dem fast igen.
Hejsa..
Tror nu ikke det er dine hængsler der skal skiftes, men de fjerder der trækker lågen på plads.. Hvis det er sådan. Skal du have ovnen helt ud og pille siderne på ovnen af, de sidder typisk fast med propnitter som lige skal bores ud..Pas på fingerne de er ret stærke
Mvh jan J
Du bliver nok nødt til at få skilt din ovenlåge ad. Jeg har kikket på min ovn, som godt nok er en Siemens, og så vidt jeg kan se, sidder der fjedre til at holde lågen lukket. Hvis aluminiumslisten er limet fast, må den kunne limes fast igen.

fase
Annonce
@heja

Jeg tror ikke at der er nogle mekaniske/bevægelige dele inde i selve ovnen som har med lukkemekanismen at gøre - jeg tror det hele sidder inde i ovnlågen.

@S. fabrin

Men med hvilken lim? Kender ikke lige en varmebestandig ugiftig lim, men måske de kan svare på sådan noget i Silvan?

Men med hvilken lim? Kender ikke lige en varmebestandig ugiftig lim, men måske de kan svare på sådan noget i Silvan?
Araldit eller anden tokomponent lim, som efter hærdning er ugiftig.

 


fase
ok... lyder ellers som en fjeder der er knækket.. men hvis dine fjedre sidder i lågen, gider du ikke lige lægge et foto ind, for det har jeg aldrig set før. ??
og har ski fixet en del af de fjedre gennem tiden.. så er lidt nys på at se "det nye" ;-)
Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis