Gammel stikkontakt. Kan man stadig få disse?

Hej alle,

Jeg er pt. i gang med at flytte ind i ny lejlighed, der har ret så gamle stikkontakter i loftet. Som man kan se, på det billede jeg har vedhæftet, er det den slags der har 3 rektangulære huller, hvor hullet i midten sidder lidt højere end de 2 andre. 

Er der nogen der ved om man stadig kan købe stik til sådanne kontakter?
Eller bliver jeg nødt til at skifte hele stikkontakten? Hvordan gør man så dette?

Jeg håber meget der er en herinde som kan give mig et råd på vejen .

Mvh 
Primetime


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den stikkontakt er udgået af produktion. Prøv at se om du kan købe en stikprop til den hos en installatør. Ellers er der den mulighad at du udskifter den med udløbsroset eller en lampestikontakt. til lampestikkontakten skal du også købe en lampestikprop.

 


fase
hvis det er en lejet lejlighed, så er der jo også en mulighed for at den lokale varmester har nogle af disse stik, også kan du måske købe dem af ham
Hvis der sidder så gamle udtag er der helt sikkert stofledninger!!!
Prioriter at få skiftet elinstallation meget snart.

Du skal også selv sørge for at der er HPFI afbryder i installationen og har du ikke sørget for det så har du allerede et kæmpeproblem!
Vi må da håbe at lampen er blevet tilsluttet og funktionsdygtig.

Hvis der sidder så gamle udtag er der helt sikkert stofledninger!!! 
Er du sikker på, at det er stofledninger. Jeg mener at de blev ud´skiftet med PVCisolerede ledninger omkring 1960? Lampeudtaget, mener jeg, er kommet lidt senere.

Prioriter at få skiftet elinstallation meget snart. 
Hvem står for den faste installations lovlighed i en lejelejlighed?

Du skal også selv sørge for at der er HPFI afbryder i installationen og har du ikke sørget for det så har du allerede et kæmpeproblem!
Se ovenstående spørgsmål.

fase
Annonce
Beklager at jeg ikke har fået "lukket" tråden - lampen er sat op og virker upåklageligt .
Der var en venlig sjæl herindefra som forbarmede sig over mig og sendte et par stik der passede til - igen mange tak til denne!

Hvilke ledninger der sidder i ved jeg desværre ikke noget om, men vi har dog HPFI afbryder.
Uanset vil jeg da lige forhøre mig med min udlejer (et boligselskab) om alt er som det skal være.
Ved godt det er et gammelt opslag, men forsøger lige alligevel.  Jeg står i samme situation og mangler en stikprop til samme udtag. Nogen der ligger inde med sådan et jeg må købe:-) 
Prøv at besøge en installatør. Stikproppen er udgået for længe siden. Ellers må du skifte lampeudtaget evt. til et med en nutidig stikprop.

fase
Den bedste chance er nok hos genbyg eller tilsvarende nedbrydnings genbrugs firmaer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har forsøgt ved genbyg-må prøve andre nedbrydningsfirmaer 😊
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis