Kabel-strækker

Hej allesammen.

Jeg er en elektriker lærling, og min chef har gentagene gange sagt han har en kabel-strækker, hvorpå man må strække et kabel 15% af dets længde.

Lige nu går jeg på skole. Hvor jeg så fortalte min klasse kammerater om den og de var flade af grin. De sagde der ikke var noget der hed det, og min chef havde taget røven på mig.

Så ville jeg lige høre, om der var nogle her inde der vidste om der fandtes en kabel-strækker, til at strække kabler som 1,5 kvadrat 5 leder, og enda osse 2,5 kvadrat 5 leder.

M.v.h Elektriker lærlingen.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, selvfølgelig findes en kabelstrækker da. Den eksisterede allerede i slutningen af 50erne og sandsynligvis også meget før, men jeg hørte ikke om den før i slutningen af 50erne. Jeg har da også to af dem. Du må gerne låne en eller begge dog ikke på samme tid. Du bliver nok lige til at vente en fjorten dages tid, fordi den lyseblå er lånt ud, og den lyserøde er punkteret.



 



 



 

 Nej, nej en kabelstrækker findes ikke. men den skal alle lærlinge, der lige er  kommet i lære udsættes for.

En spand kørnerprikker i løs vægt, samt jomfruvand i flasker og lign. sjove ting, findes heller ikke.


fase
Vi brugte også ofte kabelstrækkere dengang jeg var elektriker lærling. Jeg tror stadig de kan fås ved Solar og L-M.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af S. fabrin på 11 jan 2012 16:31

 

 Nej, nej en kabelstrækker findes ikke. men den skal alle lærlinge, der lige er  kommet i lære udsættes for.

En spand kørnerprikker i løs vægt, samt jomfruvand i flasker og lign. sjove ting, findes heller ikke.


Men hvis en kabel strækker ikke findes... Hvorfor kalder de så denne her for en kabelstrækker
http://www.all4bike.com/shop/vaerkt...887p.htmlv


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse



 

         

Jo, ser du den form for kabelstrækker, du henviser til, er til en anden form for kabel, vist også kaldet bowdenkabel. Den form for kabel findes, såvidt mig bekendt, ikke i typer med flere ledere, som f.eks 3x1,5 mmPVIKJ , men typisk til brug på køretøjer med to hjul anbragt i et stel, som gør at hjulene holdes fast i en position, så de følger efter hinanden.     


fase
Annonce
Kabelstrækkere findes hos værktøjshandlerne, de ligger i samme afdeling som tagsakse, møddingsskrabere, Stribet hattelak, Pløkfedt, Ternet sytråd, Atmosfæremåler, Trådløst kabel, Fedt til buksebøjler, Klangvand til ambolten, for 25 øre amboltklang, Kramosynforknytter, Popnittehuller, Færdigsyede knaphuller

Bakgearsolie, Forkromet øjemål, Venstrehåndet svensknøgle, forkromet mellemgasfordeler | Vekselstrømsbatteri, Fokuseringsolie

Frø til hegnspæle, Kørneprikker, Stakitfrø, Ostehuller, Dejhandsker, Klar frugtfarve, Hvid sovsefarve, Kødlim til kødpølser.
Gesimshøvl, Patron til et vatterpas, Patroner til skydelæren, Tapetforlænger, Forlængerhøvl, Grillforlænger, Rafteforlænger, Fadøls-forlænger, Komfurforlænger, Hyldeforlænger

Nøglen til svangerskabet, Paringsolie, Solariedragter, Moderkager, Kejsersnitter.

Altså mange nyttige og interesante ting, men de er desværre ofte udsolgt.

En klassisk historie er den om lærlingen der blev sendt ud for at købe en spandfuld kørnerprikker, han kendte tricket, købte en zinkspand og behandlede den grundigt med hammer og kørner og kom tilbage med noget der kunne bruges som campingbruser.
mlu.

denne "tang" er til at strække gearkabler eller bremsekabel. til cykel.
fra parktools.!

men hvis den skal bruges til ledlinger kan du montere samlemufe
på enden af kobbertråden. og "strække" ud af isolering.
Hvor er det så lige, at man kan få en døgnforlænger?

Med venlig hilsen
ktm

 

Og når man har været lidt for grundig på båndpudseren , ber man lige lærlingen om at hente pålægger filen

Tim  
 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis