Isodrän, terrænbatt eller Sundolit til udv. kælder?

Hej Alle

Går i dræn-tanker..... Jeg har tænkt, og talt med eksperter (inkl. Teknologisk Institut).

TI siger at det hedder rå beton -> Terrænbatt eller Isodrän -> drænmateriale (og dræn i bunden, forståes). De har udgivet material der angiver damp-afgivelsen både udad og indad ved de forskellige metoder; og de siger at der skal kunne afgives fugt udadtil også (derfor "bandlyser" de asfalt/platon direkte på kældervæg.

Kloakmester A siger rå beton -> platon -> sundolit
Kloakmester B siger rå beton -> sundolit -> platon
Kloakmester C siger rå beton -> sundolit drænplade

Hvad siger I? Jeg kan bedst lide konceptet med Isodrän princippet, det giver mest mening for mig.

Håber nogen har nogle faglige kommentarer :-)

Mvh Morten
Hej Alle Går i dræn-tanker..... Jeg har tænkt, og... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet (hvis det eksisterer) med platon er, at dug-punktet vil ligge opad kældervæggen, da dampen ikke kan bevæge sig vertikalt. Ved en diffusionsåben plade (RW, Isodræn) flyttes dugpunktet ud et sted i isoleringen, hvorefter kondensen trænger ned til drænet. Teorien holder, i mine ører.

Jeg er ved at identificere nogle mestre der er gået over til Isodræn, så tager vi den derfra :-)
Det forstår jeg slet ikke.
Vertikalt. Er det ikke lodret? :o)

Hvorfor kan dampen ikke bevæge sig lodret?
Hvis dugpunktet optræder i mellemrummet mellem platonplade og væg er det da rigtig udmærket!
Så kan vanddråben i ro & mag trille ned til omfangsdrænet - uhindret stortset endda. :o)
Jaja, mente jo horisontalt :-) jeg er lidt usikker på dynamikken omkring dampens egenskaber, så jeg er dig svar skyldig...

Hvis dampen opfører sig som du siger og fugten holder sig helt væg fra væggen har du måske ret. Men alt andet lige må en dræning længere ude være mere optimal...
Tak - altid rart at høre fra en "hjemmefra" (er selv fra Sørby/Lorup). Jeg vil gerne høre mere, må jeg ringe til dig fredag?
Mvh Morten
Annonce
Er du blevet klogere på hvordan du vil lave det? For jeg står selv og skal lave samme trick til sommer, så jeg følger spændt med.

Thomas
Hej Thomas. Jeg er går pt videre med Isodræn konceptet, det er det der virker mest fornuftigt. Næste step er at regne på materialer, og lægge en plan med entreprenøren. Jeg har heldigvis en masse ferie tilbage, så den del er da "gratis". Men der skal lige lægges planer for alle kloakrør etc, når nu der er hul alligevel. Og nye gulve i kælder. Osv. Hell begins..... :-)
Køber du materialerne i Sverige eller Danmark , og såfremt hvor?
DK tror jeg, via Byggros. Kender en der kan skaffe materialerne til engros-pris...

Lige for at afspore debatten . Er der fornuft i det illustrerede? Det er både isolerende og diffusionsåbent!

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis