Fjernelse af linoleum i køkken

Følg tråden
mikkelloekke
mikkelloekke
Postnr: 2200
mikkelloekke mikkelloekke
Hej!

Jeg har et lille køkken på 12-14 kvadratmeter hvor gulvet er belagt med linoleum. Jeg har opdaget at der gemmer sig et flot trægulv nedenunder, som matcher resten af lejligheden. Jeg Vile gerne have linoleumen af og trægulvet frem, og har prøvet at kigge lidt på hvordan jeg kan gribe det an. Det lader til at linoleumen ligger på masonit og ikke er limet (eller i alle fald ikke særligt kraftigt limet) fast til trægulvet nedenunder. Problemet består i at køkkenet er monteret oven på linoleumsgulvet, og elementerne er ikke sådan lige til at fjerne. Så jeg har overvejet at skære linoleumen af langs kanten og lægge en tynd gulvliste ind for at skjule overgangen.

Først og fremmest: er dette overhovedet muligt? Og, i så fald, hvordan og med hvilket værktøj skal jeg gribe det an?

På forhånd tak,
Mikkel
Alexsh
Alexsh
Postnr: 6600
Alexsh Alexsh
I så lille et rum, kan det godt tænkes at man har lagt linoleumen løst på og efterfølgende fastnet det langs væggene med lister og ja evt. inventar. Så snart du har pillet diverse gulvlister af kan du tage gulvet af med hænderne, og så evt. lige bruge en hobbykniv til at skære langs køkkenskabene osv.

Det eneste værktøj du egentlig ska bruge er en kniv og et koben til lige at få listerne af med.

Men tænker dog alligevel. Kunne der være en grund til de har lagt linoleum oven på gulvet?
Det kunne f.eks. være grimt og skadet, men ja kunne også være intakt og at man bare har valgt at man ville have det andet i køkkenet.

mvh.
Alex S Hansen
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Det er overordentlig sansynligt at masonitpladerne er sømmet til gulvbrædderne med søm pr. 10 x 10 cm. Eventuelt er brædderne fuldspartlet inden masoniten er udlagt.

Det er det er standardmetoden for underlag til den type gulvbelægning.

Specielt de mange søm/sømhuller vil være uantagelige og forstyrrende for det visuelle indtryk af det færdige resultat! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.