Tømmerflåde med "hus" på

Hej alle sammen.

Jeg ved godt der er en del tråde herinde mht. bygning af tømmerflåde, men den idé mig og et par venner har fået er lidt anderledes, ikke meget, men lidt

Planen er at bygge en 2x4 meter tømmerflåde, hvorpå der så skal placeres et 2x2,5 meter "hus" på, som vi kan sidde inde i og ca. 1½ m skal bruges til en terrasse.
(2 x 4 meter er størrelsen på flåden, fordi transportering ellers bliver et problem)

Vi har skaffet 8 stk's 210 ltr. plastik tønder, som skal bære det hele og vi regner med at blive en 4-5 mand ombord.

Mine spørgsmål er så:

- Er 8 x 210 ltr. nok, hvis der skal bygges hus på og der skal være 4-5 mennesker, eller skal vi op på 4 tønder mere i samme størrelse?

- Og hvor ville i placere huset på flåden, kan man placere huset i den ene ende og i så fald, placere en ekstra tønde der hvor huset står, da der jo vil være mere vægt end ved terrassen?

- Hvis der skal motor (4-8 hk) og rat på tømmerflåden, skal den så indregistreres som båd og hvor gør man så det?

P.S. Båden skal kun bruges til sejllads på Guden åen.

Håber på hjælp
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I Danmark har vi ikke et egentligt bådregister til lystfartøjer, det er kun landene omkring os der har den slags.
Og en tømmerflåde i den størelse behøver ikke nogen form for oprettelse i noget register.
Men jeg er lidt bekymret for stabiliteten, hvis i kun laver den på 2 x 4 m. og vil være 4-5 personer ombord. Så skal i godt nok sidde meget stille for at den ikke skal kæntre.
Og med et hus i den størelse kommer i til at sidde lidt klemt, og er huset så omkring de 2 m. i højden så bliver det godt nok en slingrekasse når det blæser.
Så prøv lige at gennem tænke ideen et par gange mere, bemærk iøvrigt at der skal være en godkendt redningsvest pr. person der er ombord på fartøjet.
Hej og tak for dit svar!

Vi regner med at huset bliver omkring 1,5 m. højt.

Hvilken størrelse vil du eventuelt anbefale, 3x4 meter måske? den skal nemlig helst kunne være på en form for trailer.

Men mht. til tønder, tror du 8 styks á 210 ltr. er nok?
Alle fartøjer, skal fra randers bro og opstrøms i gudenåsystemet skal være, indregistreret, og være forsynet, med rev. Nr.
Mvh jens
Se nu kom Jens med en oplysning jeg ikke var klar over, men jeg ligger heller ikke og rode på vore åer, men ude på æ hav  3 x 5 m. vil jeg nok mene var en bedre størelse, så får i også bedre plads udendørs til at bevæge jer på. Et hus der kun er 1,5 m. højt bliver lidt besværligt at komme rundt i, hvis du også vil have bord og bænke der.
Det 8 tønder vil kunne bære lidt over 1,5 ton (1.680 kg) så opdrift skulle der være nok..

Sætter i påhængsmotor på sådan en flåde, er den jo udstyret med "styrepind" så ligefrem lave rat er vel lidt overkill.

Hvis i er smarte så laver i tønderne så de under transport kan tages af og når så den skal i vandet sætter i dem på ydersiden.. evt. med nogle bjælker der kan skydes ud.. så kommer der mere stabilitet i systemet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

kom dobbelt ind og kan ikke slettes.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 11 jan 2012 18:14
kom dobbelt ind og kan ikke slettes.


Nu er det efterhånden sjældent du er på, så mon ikke det går
Grandoldman tak for svar! :-)

Med overkill mener du..? Det jo mere fordi det er lidt lir at have rat på og lidt rarere at styre med, syntes vi da ihvertfald

God idé det med tønderne!
Men hvordan ville du fragte en sådan flåde på for eksempel (som håndværkeren skriver) 3x5 meter?

Går det at spænde den på en auto trailer/båd trailer, hvis man tøjre den ordentlig, den kommer selvfølgelig til at stikke godt ½ meter ud til hver side?
Men bliver det ikke en sær transport når den er så stor?

Det skal lige siges den kun skal fragtes 6 km.
En løsning fra Mariager fjord sommer 2011
Hilsen Jens
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis