Fejlstrømafbryder eller jord

Vi har fået udskiftet havelamper.

De gamle havde en jord ledning.
De nye har ikke en jordledning.

Med en fejlstrømafbryder på lamperne, der slår strømmen fra ved 30mA, er en jordledning så unødvendig?

Jeg ved godt at jordledningen skulle føre strømmen ned i jorden, istedet for gennem f.eks. mig.
Og jord er altid godt at have etc.


 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er de dobbelt isoleret? Kig efter et symbol med to firkanter inden i hinanden!

Nu er der jo flere betragtninger når der snakkes havelamper, dels står de jo i jorden og dels rykker du jordpotentialet fra huset med ud ved at montere en jordledning - og skaber derved en teoretisk potential forskel mellem den jordledning og det faktiske jordpotentiale.

 Certificeret Statiker

Hvad mener du med dobbelt isoleret?
De nye lamper er tilsluttet de samme "gamle" installationskabler som de gamle lamper, og forbundet vha. en samlemuffe som er i røret i lampen.
Ledningen oppe i lampen, altså fra samlemuffe og op til pæren ligner en helt almindelig ledning fra diverse forbruger elektronik.

Om det installationskabel en elektriker engang gravede ned i gården, er dobbelt isoleret ved jeg ikke?

 

Ikke dit kabel - din lampe!

Der findes mange måder at beskytte mod berøring på - den som alle kender er med HPFI og en jordledning! Men man kan også sørge for, at den brugsgenstand - her havelampe - er udført som dobbelt isoleret! Er det tilfældet, skal armaturet være mærket herfor, og dette mærke er illustreret ved en stor firkant med en mindre firkant inden i.
Man siger da at lampen er klass II materiel, og pga den øgede isolering er risikoen for elektrisk stød forsvindene lille. Derfor spørger jeg om din lampe er dobbelt isoleret. Kravet er da, at der skal være ført en jordledning ud til lampen, men den skal ikke nødvendigvis monteres, da berøring jo er sikret ved den dobbelte isolation ift de spændingsførende dele.

 Certificeret Statiker

Loven siger at alle udendørs stikkontakter og lamper skal have en effektiv jord og hpfi afbryder, hvis man har havelamper uden jord kan man gare banke et jordspyd ned ved lampen og forbinde det til lampens jord.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Min elektriker sagde at havelamper ikke nødvendigvis skulle have jord.
Og jeg opfattede det ikke som om, at han mellem linjerne sagde at jeg skulle have et langt jordspyd ved hver lampe :o)
Der er jo heller ikke en ledning til jord på lampen, kun fase og nul

 

Annonce
Skrevet af Svend Høst på 11 jan 2012 10:42
Loven siger at alle udendørs stikkontakter og lamper skal have en effektiv jord og hpfi afbryder, hvis man har havelamper uden jord kan man gare banke et jordspyd ned ved lampen og forbinde det til lampens jord.

Det er noget vrøvl, se SB 801.471.2, her står at beskyttelseslederen skal føres frem til klasse II materiel, ikke at den skal være effektiv!


 Certificeret Statiker

Du skriver, at der ikke er jordledning på lampen. Men det udelukker jo ikke, at jordledningen kan forbindes til metallet på lampen andetsteds. Hvad siger monteringsvejledningen? Hvilken lampe er der tale om?
Så har jeg lavet meget "vrøvlearbejde" i min tid , det har altid været standard at udendørs lamper i haver parker og lign. altid jordes over en hpfi afbryder.

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Jeg tror ikke du har lavet "vrøvlearbejde". Det, ingeniøren henviser, til er at beskyttelseslederen skal føres frem til lamperne, men ikke nødvendigvis tilsluttes.
Hvis materiellet er i klasse II, er der ingen klemme til PE, og rådet med at forbinde til en tilfældig skrue i lampen er ikke det bedste råd, der er givet. Men nu har vi jo heller ikke hørt noget om, hvilken form for isolation lamperne er forsynet med, så hvis vi ikke har tabt trådstarteren, får vi måske at vide hvilken form for lampe, der er sat op??


fase
Skrevet af Svend Høst på 11 jan 2012 15:51
Så har jeg lavet meget "vrøvlearbejde" i min tid , det har altid været standard at udendørs lamper i haver parker og lign. altid jordes over en hpfi afbryder.
Grunden til at der skal fremføres en jordledning til klasse II materiale i boliger er, at brugerne som regel ukritisk kan finde på at udskifte materialet og ikke nødvendigvis til et nyt klasse II armatur. Derfor skal der være mulighed for tilslutning til installationens jordkreds!

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis