Skift af tagplader på udestue - trapez igen eller thermo?

Hejsa,

Kunne godt bruge lidt input til denne beslutning. Skal have skiftet taget på udestue, mest fordi det efterhånden er blevet temmelig grimt og utæt. Det gamle tag er af de klassiske blåtonet trapez plader. Spørgsmålet er så om jeg skal sætte trapez på igen eller benytte lejligheden til at sætte 2-lags thermo plader op i stedet?

Af fordele har jeg læst at thermo plader modvirker kondens vand, er mere holdbare og at de bedre isolere mod varme og kulde.

Men jeg er ikke sikker på at den nuværende konstruktionen af spær og lægter vil passe til thermo plader. De er også noget dyre og der er næsten 30 kvdr meter udestue, så det løber jo hurtig op. Montering ser også noget mere kompliceret ud end for trapez efter hvad jeg kan læse i vejledningerne.

Udestuen er af gammel dato, lukket men ikke isoleret på nogen måde. Umiddelbart vil jeg gå efter at sætte trapez plader på igen, men hvad siger i derude?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jammen du har jo selv, nævnt alle forde, og ulemper, ved trapetz kontra termotag.

Har du været tilfreds med trapetz-pladerne, og ikke ønsker at kaste den extra pose penge ud til et termotag, så måvalget vel være trapetz-pladerne!

Vær opmærksom på, at monteringsdelene mv. til termotag kan være temmeligt dyrt.

mvh jens
Nu har vi jo ikke nogen info vedr. spærafstand osv. så hvorvidt termotaget vil kunne passer kan jeg dog ikke svare på. Du kunne evt. undersøge hvorvidt en Click-lite måske kunne bruges dertil (plastmo som er leverandør), da det nok er en af de billigere thermotag-løsninger. Vil også tro det nok er den montering der egner sig bedst til LDS'eren, da der som du selv nævner, ellers er lidt flere ting som skal passe sammen ved ved termotag kontra trapez.

I bund og grund ja, så handler det om du kan "nøjes" med trapez tag. For kan du det, så er der jo nogle tusinde kroner at spare. Men vil du udnytte din udestue bedre, så den kan holde bedre på varmen længere ud på aftnerne i sommerhalvåret, så er det klart termotaget du skal gå efter.

Håber du finder den løsning der passer dig bedst.

mvh.
Alex S Hansen
Tælastsælger og rådgiver

Jeg har thermotag på nogle garager og jeg kan bekræfte, at de giver et rart klima, lige bortset fra i hidsig solskin og varme, idet der bliver betragteligt varmt!
Der kommer ikke kondens og varmen holder længe.
Jeg har så også fugtstoppende plastic under betongulvet, så der heller ikke damper fugt ind i lokalerne. Ved ikke hvordan det vil være uden.
Jeg står over for at skulle restaurere et udhus, og jeg er meget betaget af tanken om at lægge samme tag på den, ikke mindst pga det herlige lys, det også giver.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene :-)

Der er 81-95 cm mellem spær og 91-93 mellem lægter, hele udestuen er ca 3,3 m x 8,5 m. Tænker at hvis jeg valgte thermo tag, så burde hele udstuen have en komplet renovering og så snakker vi lige pludselig et helt andet projekt og budget. Hvis jeg vælger trapez kan det så betale sig at bruge de lidt dyrere bundskruer istedet for de almindelig topskruer?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis