Kogeplade

Har en keramisk kogeplade som der ikke meget fart på (koger nærmest kødet istedet for at stege det). Inden køkkenet blev lavet blev der trukket et indstlationskabel som skulle forsyne kogepladen med strøm. Problemet, som jeg ser det, er at det kable som blev trukket har 3 ledere  (det skulle vist have været 5 ledere) og nu er jeg bange for at det er grunden til at der ikke er fuld kraft på kogepladen. Er det årsagen til den manglende effekt?  Kablet er støbt ned i gulvet så det er ikke sådan at skifte. Det kan jo også skyldes at kogepladerne er blevet så sparsomme at jeg ikke kan få frikadellerne helt sort som i gamle dage. Måske er det panderne som ikke alle er lige gode? Nogle pander virke bedre end andre selv på mine kogeplader.

Har grundet dette overvejet om induktion måske kunne løse problemet.


 


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en kogeplade med kun en plade, eller er det et komfur? Hvad er det for et mærke og type? Effekten bliver ikke nødvendigvis større ved induktion.

fase
Der er tale om en keramisk plade med 4 zoner på. Mærket er Gram. Uheldivis er zoner også lagt på en sådan måde at der ofte er problemer med at have flere gryder/pander på komfuret samtidigSåfremt det ikke er kablet som er skyld i manglende effekt ja så bliver komfuret skiftet. Det skal også siges at kablet ud over komfuret (kogepladen) også giver strøm til 2 udtag i vægen. Der er tale om en kogeø som det vist hedder.

Du har et problem, når du oplyser, at det er et komfur, som formentlig bruger 7 til 9KW. Du griber lige fat i "elektrikeren", og beder ham lægge et nyt kabel med dimensionen 5x2,5 mm. Derefter skal dit komfur forbindes rigtigt.
 Jeg gætter på at dit komfur er forbundet til at bruge mindst 2 faser, nul og jord. Hvis det skal kunne bruges ved kun 230V, skal det forbindes anderledes og forsynes via et kabel af en ganske anden dimension. Så løsningen er nyt kabel, med hvad deraf følger. Arbejdet er iøvrigt ikke gør det selv arbejde.


fase
Hej

Nu er det jo ikke et komfur men en kogeplade med 4 zoner.
Så den kan jo godt klare sig med en fase, det gør min og det
giver ikke nogen problemer. Kan jo være en fejl i kogepladen ?

Hilsen Jan
Tak for jeres svar. Min opfattelse af et komfur er en enhed med både ovn og kogeplader, men det kan meget vel være jeg ikke har ret i dennne definering. Det jeg har er en keramisk plade som er indlagt i bordpladen og den har 4 zoner.

Bare vi er enige om, hvad det er du har. Så vi kalder det en kogeplade med 4 zoner. Det ændrer dog ikke det svar, jeg har givet tidligere.
Du bliver nødt til at få lavet din installetion om, så den passer til komfuret. Det vil i øvrigt ikke ændre noget som helst at købe et nyt komfur, endten det er med glaskeramiske- eller induktionsplader. Den effekt, der skal bruges, er den samme.


 

 


fase
Jo det betyder da noget at det kun er en kogeplade, for
min kogeplade med 4 zoner klarer fint at brænde ting på
selvom den kun har 240 volt.
Men du kan jo evt have forbundet det forkert for min kunne
forbindes på flere måder.

Hilsen Jan
Det er et spørgsmål om hans "kogeplader" skal bruge 1 eller 3 faser, og i kraft af kablet også trækker 2 udtag (400V), er det tegn på det kun har behov for 1 fase (230V).

Hiv kogepladen op af bordet, tag et billede af tilslutningerne samt mærke-skiltet, og så smid billederne ud på nettet så vi kan se dem (f.eks. på http://www.freeup.peecee.dk/ ) og link til dem herinde.
Så kan et par af os el-kyndige give dig et svar på, om der er lavet en korrekt eller forkert installation.

 

Hiv kogepladen op af bordet, tag et billede af tilslutningerne samt mærke-skiltet, og så smid billederne ud på nettet så vi kan se dem (f.eks. på http://www.freeup.peecee.dk/ ) og link til dem herinde.
Hvorfor ikke bare vedhæfte et billede til indlægget?

Så kan et par af os el-kyndige give dig et svar på, om der er lavet en korrekt eller forkert installation.
Ja, det ville være rart om, der var nogen sagkyndige, der kom på banen. Ved søgning på nettet har jeg fundet følgende: Tilslutningseffekt 6,7 KW.  Spænding: 400V.  Svarende til 16,75 A. 

Uheldivis er zoner også lagt på en sådan måde at der ofte er problemer med at have flere gryder/pander på komfuret samtidig.
Dette udsagn får mig til at tro, at det ikke drejer sig om en enkelt kogeplade.

 


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis