Ny ledninger i klemlister

Hej

Jeg skal  slutningen af måneden i gang med at renovere køkken i en lejet lejlighed, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få en ekstra gruppe trukket ned til køkkenet, da der nu kun er en enkelt til hele lejlighed (hvilket i øvrigt også er lovkrav ved ombygning).

Jeg vil gerne overtale udlejeren til at betale en elektriker for at få lavet det hele, men jeg vil godt lige kunne give ham en ide om hvad der skal laves før der rekvireres en sådan.

Lejligheden er lavet med klemlister i gangen og metalrør rundt til de enkelte rum. Det nemmeste ville være at trække kabler i kabelkanaler, men disse kan ikke gå ind metalrørene, så her skal trækkes ledninger. Jeg er kommet frem til to løsninger men er i tvivl om hvorvidt den sidste er lovlig? Det er her jeg ville sætte pris på jeres hjælp

1. Trække kabel i kabelkanaler rundt i gange, og de steder hvor der er tilslutning til de andre rum må der komme samledåser op.

2. Trække nye ledninger i de gamle klemlister og samle med nye muffer.

Jeg ved at der ikke må opsættes nye klemlister, men om man må skifte ledninger i de nye er jeg i tvivl om. Er det evt. andre løsninger?

På forhånd tak!
Vh Anders 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af AndersKjergaard på 10 jan 2012 15:10
Hej

Jeg skal  slutningen af måneden i gang med at renovere køkken i en lejet lejlighed, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få en ekstra gruppe trukket ned til køkkenet, da der nu kun er en enkelt til hele lejlighed (hvilket i øvrigt også er lovkrav ved ombygning).
Dette er ikke et lovkrav.

Det gælder større ombygninger (her skal nu næsten renovere hele lejligheden) eller ved tilbygninger. Derfor undersøg lige inden du gør dig for mange forhåbninger om du kan få udlejer til at betale noget du ikke har krav på.

Derudover er begge løsninger du skriver fornuftige.

Okay, mange tak for svaret. Jeg skal bruge den ekstra gruppe, og da stofledninger og plast ledninger mig bekendt ikke må trækkes sammen, kan det hele lige så godt laves. Så må jeg bare betale mig fra det.

Det lyder rigtig fint at jeg må benytte de gamle klemlister. Var mest i tvivl om om jeg måtte samle det med muffer uden videre afdækning.

Jeg er faktisk kommet frem til en tredje løsning:

3. Montere kabelbakker, og i disse montere ledningsrør.

På denne måde bliver det en æstetisk måder, og der kræves ingen samlinger i bakkerne, da der kan trækkes ledning frem og tilbage til de enkelte kontakter. Er denne løsning godkendt? Kan ikke umiddelbart finde noget i mod det i stærkstrømsreglementet.

Vh Anders
Skrevet af AndersKjergaard på 10 jan 2012 21:35
Jeg er faktisk kommet frem til en tredje løsning:

3. Montere kabelbakker, og i disse montere ledningsrør.

På denne måde bliver det en æstetisk måder, og der kræves ingen samlinger i bakkerne, da der kan trækkes ledning frem og tilbage til de enkelte kontakter. Er denne løsning godkendt? Kan ikke umiddelbart finde noget i mod det i stærkstrømsreglementet.

Vh Anders

Hvad er ledningsrør?

Kabelkanaler er kun til kabler og ikke løse ledninger.
Hov, jeg mente plastrør. Altså montere kabelbakker og i disse montere plastrør, så plastrørene er skjulte. Det burde der vel ikke være noget i vejen for?

Vh Anders
Er ret sikker på at der er lovkrav om at der skal laves 2 grupper ved renovering af køkken. Det er så også det eneste sted i huset hvor du skal leve op til nye regler ved renovering. 

Det har du ret i, men det udelukker stadig ikke at trække kabel i metalrør ;-)
Men du har ikke ret mht. Renovering, så snart du "renoverer" på installationer uanset bygningsår, skal den "opdateres, dvs. Jord på stikk. Etc.
Kan kun anbefale at skifte ledning/kabler i hele installationen! det tager cirka 1 dag for en elektriker for en 3 værelses lejlighed. Man kan med fordel benytte den gamle klemliste til førings vej og trække kabler i de gamle stålrør. I entreen samles i dåser eller mix bokse alternativt i pl-dåser hvorefter loftet kan sænkes. se evt. link.
http://www.hvg.dk/projekter/projektoversigt-for-2008/nye-elinstallationer-i-afd-1-4.html

Det fikser jeg...
Har du nogle links til regler, eller paragraffer omkring det. For jeg har af mange, inklusiv vores laus lære, fået andet afvide.
Sorry, sidder på min mobil og har ikke SB ved mig. Men jeg ved det er et definationsspørgsmål af paragraffen (kan ikke lige huske ordlyden). Hvilket nok også vil skabe forskellige svar fra Sik hvis man ringer.
Men jeg ved i vores firma, hvis vi renoverer på installationer, så er udgangspunktet at der skal jordes og hvad der ellers ku være :-)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis