Akai AP-L 95 pladespiller...

Følg tråden
albino
albino
Postnr: 2635
albino albino
Hej

Jeg har fået naboens gamle Akai grammofon foræret. Det er denne model:

Den kører næsten fint - det eneste problem er, at når pick-up'en først er sænket ned i rillen, følger slæden ikke med, efterhånden som tonearmen bevæger sig indad, så efter et minuts tid hopper den en omgang tilbage, og sådan bliver det ved. Det bliver man hurtigt langskægget af at høre på

Den manuelle frem og tilbage virker fint, og jeg kan også høre at den motor, som skal flytte slæden, kører, når armen kommer væk fra midterstilling, så både den og føleren i tonearmsbasen virker.

Jeg har 2 gæt på, hvad problemet kan være:
* Slap drivrem (kan købes på nettet - $12.95 + forsendelse for 0,1g gummi)
* Manglende smøring af slæden - den har stået stille i 10 år

Nogen herinde, der har erfaring med at pille/skrue i sådan en gammel svend? Eller som ligger inde med servicemanualen?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

vile
vile
Postnr: 2650
vile vile
Servicemanualen kan downloades her:

http://www.vinylengine.com/library/akai/ap-l95.shtml

Det kræver log-in, men når den ligger så forholdsvis frit tilgængeligt, kan den erfaringsmæssigt findes andre steder ved googling.

Jeg har ikke skruet i sådan en.
På en gammel B&O tangentialarms-pladespiller fungerer servofunktionen, så vidt jeg husker, ved at en glødelampe lyser gennem en spalte.
Når armen så har bevæget sig lidt, ændres lysspalten, og servomotoren kompenserer en smule.

albino
albino
albino albino Trådstarter
Tak for linket, har hentet manualen ned og lige skimmet den igennem.

Akai'en benytter samme princip som B&O med optisk aflæsning. Og det fungerer, jeg kan som sagt høre motoren snurre svagt, det flytter bare ikke slæden.

Til fyraften prøver jeg at komme ind til mekanikken og finde ud af, om remmen trænger til udskiftning. Det kan jo også være, lidt syrefri olie kan gøre underværker.

Har i øvrigt bestilt en RIAA-forforstærker, så den kan kobles til anlægget i stuen. Og skulle Akai'en ikke komme til at virke, så klunsede vi også en Philips 877, som vi ved, virker  Bliver sjovt at høre nogle af de gamle vinylskiver igen

vile
vile
Postnr: 2650
vile vile
Jeg har altid godt kunnet lide tangentialarms-pladespillere.
Oprindeligt lød argumentet, at pladerne blev skåret med tangentialarm. Derfor fik man det bedste resultat ved at afspille med samme teknik.

Men senere blev samme argument jo benyttet, da man konstruerede skæreapparater, der fungerer med "dreje-arm".

Den Akai er da vist for god til at blive opgivet for tidligt.

Man får ligefrem lyst til at støve B&O'en af, og finde noget vinyl frem.
albino
albino
albino albino Trådstarter
Så tjø'r svinet

Afrensning af drivrem og remskiver samt smøring af lejerne - og så lidt motionering af det hele.

Den har kørt 3 hele LP-sider igennem uden at svigte. Men den trænger godt nok til et par nye drivremme inden så længe.

Jeg fandt i øvrigt ud af, at Brinck Elektronik har et sortiment med 150 remme i assorterede størrelser til 159,- Det må siges at være en særdeles fornufrig pris, da en enkelt rem snildt koster 30 - 40 kr i løs vægt.

Nu mangler vi bare at gøre plads til dyret nede i stuen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Pladespiller
    Lyd & Billede
  2. Forstærker til PladeSpiller
    Lyd & Billede
  3. Søger pladespiller og forstærker
    Køb/Salg/Bytte/Foræres
  4. Låg til hjemmelavet pladespiller
    Lav-Hobby
  5. Marmorplade til pladespiller.