Hæve lofthøjde / udveksling

Hej LDS'ere

Jeg går og er ved at lave de første krampetrækninger til at lave værksted i en gammel længde af gården. Jeg er dog stødt på nogle udfordringer. 

1. Jeg vil helst have værksted i stueetagen som har betongulv, men loftshøjden til bunden af de tværgående bjælker er lige omkring 1.90 meter og jeg er 2.00 meter højde. Det dur altså ikke. 

2. Så kunne jeg lave værksted på 1. sal som har trægulv ca. 32 mm brædder. Det gulv er bare ikke i så god stand længere og småråden 2 steder. Derforuden er det måske ikke så hensigtsmæssigt til værksted, da bæreevnen jo ikke er helt optimal for et trægulv. Jeg har ikke tænkt mig at slæbe flere ton derind, men der vil da være steder, hvor jeg vil sætte nogle ting op som vejer en smule, så jeg er ikke helt tryg ved det gulv. 

Kan jeg derimod hæve loftet i stuen som vist på vedhæftede billede. Altså med en udveksling i sidderne i form af en limtræsbjælke som jeg har liggende nogle stykker af og så lægge bjælkerne ovenpå bjælker?




Vil det rent statisk kunne lade sig gøre eller har jeg andre muligheder?

Håber I kan hjælpe - forslag modtages gerne  

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En anden mulighed er at sænke gulvet i stueetagen, men det er næppe let. Afhænger af soklen.
Ja, du kan mageligt hæve bjælkelaget. men ikke på den måde du viser.

Detailudforminingen i knudepunktet ved ydermur/tagudhæng afgør præcis hvordan det skal gøres.
Ligeså bjælkeafstanden i bjælkelaget, spændvidden, osv. afgør om du kan bruge de gamle eksisternede bjælker igen.
At sænke gulvet er for mig ikke en mulighed. Det vil være et enormt stort arbejde + at jeg så ville skulle gå ned under terræn udenfor, som jeg ikke mener er hensigtsmæssigt.

Kan du være lidt mere specifik hpox? Hvorfor kan jeg ikke lave det som vist? Momentpåvirkning af knudepunktet eller hvad?

Det du skriver med detailudformningen - hvad mener du med det? At jeg kan hæve bjælkelaget efter samme princip som i dag?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Du har hanebånd!
Normalt ligger der en rem på muren.
Spæret er "salet" over remmen. (Der er lavet et hak, en saling, i spæret så det skal stå på remmen.)

Men et sådan hanebåndsspær vil "skræve". Hvis "benene" ikke forhindres deri. (Benene er det der for forvirringens skyld hedder spær eller spærhovedet).

Normalt er det sådan at den enkelte bjælke i bjælkelaget er fastgjort til remmen på en sådan måde at spæret hindres i at skræve, at rem og evt mur tyrkkes vandret udad. Der er altså træk i bjælkerne.

Hvis antallet af spær er det samme som antallet af bjælker i din konstruktion, altså samme spær- og bjælkeafstand:
Kan du hæve bjælkerne og fastgøre dem til siden af spærene med gennemgående bolte. Derved fastholdes spæret i rette og hidtidige position.

Det er princippet.

Moderne hanebåndsspær laves altid som en enhed. Altså en lukket trekant, 2 spær, en bjælke og hanebåndet. Som stilles på de 2 remme. (med kran iøvrigt)
I gamle dage blev bjælkelaget lagt op først. På de 2 remme. Dernæst opstilling af spærene osse på remmene. Derved var der ikke nødvendigvis en samling mellem den enkelte bjælke og spæret.

Jeg gætter på at dine hanebåndsspær er af den gamle type, men jeg har ikke været istand til at finde et eneste billede af pågældende type.
Jeg vil prøve at få taget et billede af samlingsdetaljen ved spærfoden en af dagene.

Vil du mene at det er nemt at lave dette om eller besærligt?

Jeg ser det arbejdsgangen således:

Fjerne gulv på 1. sal
Save tværgående bjælke over og fastgøre til spærene højere op ( et spar ad gangen ift. stabiliteten)

Er der mere arbejde i det eller noget man skal være særligt opmærksom på ift til at lave dette??

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Jeg løftede hele min tagkonstruktion, ved simpelthen at løsne alle spær fra muren og så satte jeg donkrafte under hvert spær. Så løftede jeg en side ad gangen, i mit tilfælde 12 cm, og så undermurede jeg og fæstnede spærene grundigt til muren.
Det var en lidt spændende tid, da hele baduljen lå løs!
Det holdt også til orkanen, 3/12 1999, hvor vi fik det fulde udtræk som fritliggende ude på Lars Tyndskids Mark.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok, men hvis jeg skal hæve noget i konstruktionen bliver det KUN den tværgående bjælke som så fastgøres til spæret.

Værkstedet skal placeres i en del af en længe på en gård, hvorfor jeg ikke kan hæve hele konstruktionen.

ønsker kun at hæve de 6-10 bjælker hvor mit værksted skal placeres, så jeg kan gå rundt uden at slå hovedet.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Har du overvejet at lave et stålspør der kan erstatte det indvendige hanbånd og sikre dig den lofthøjde du ønsker?
Man ser ofte en konstruktion hvoir der laves stålspør der monteres indvendigt i gamle stald og ladebygninger der dels stabiliserer, og dels giver fri lofthøjde.

Jeg har ikke lige noget link, men mon ikke diverse stålspær fabrikker kender dem og viser dem på deres hjemmesider... 
Her er et link: http://hygind.dk/index.php?id=240 Jeg kender ikke firmaet, men princippet med "indbygningsspær" er værd at overveje.
  
Jeg gætter på det vil være rimelig overkommeligt økonomisk.. og en meget sikker løsning på stabilitet ogf højde problemet.

MVH Njord


MVH Njord
Hej Njord

Fin idé - dog lyder den en anelse omkostningsfuld, og det var ikke lige indregnet at der skulle rejses spær i økonomien.

Jeg håber jeg kan nøjes med at hæve den tværgående bjælke.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Så fik jeg taget et par billeder og konstruktionen er faktisk anderledes end jeg først har skitseret op- jeg kan bare ikke lige gennemskue om det gør det nemmere elller sværere at hæve bjælken statisk såvel som udførselsmæssigt?

Hvad mener I?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis