Hæve lofthøjde / udveksling

Hej LDS'ere

Jeg går og er ved at lave de første krampetrækninger til at lave værksted i en gammel længde af gården. Jeg er dog stødt på nogle udfordringer. 

1. Jeg vil helst have værksted i stueetagen som har betongulv, men loftshøjden til bunden af de tværgående bjælker er lige omkring 1.90 meter og jeg er 2.00 meter højde. Det dur altså ikke. 

2. Så kunne jeg lave værksted på 1. sal som har trægulv ca. 32 mm brædder. Det gulv er bare ikke i så god stand længere og småråden 2 steder. Derforuden er det måske ikke så hensigtsmæssigt til værksted, da bæreevnen jo ikke er helt optimal for et trægulv. Jeg har ikke tænkt mig at slæbe flere ton derind, men der vil da være steder, hvor jeg vil sætte nogle ting op som vejer en smule, så jeg er ikke helt tryg ved det gulv. 

Kan jeg derimod hæve loftet i stuen som vist på vedhæftede billede. Altså med en udveksling i sidderne i form af en limtræsbjælke som jeg har liggende nogle stykker af og så lægge bjælkerne ovenpå bjælker?




Vil det rent statisk kunne lade sig gøre eller har jeg andre muligheder?

Håber I kan hjælpe - forslag modtages gerne  

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej LDS'ere Jeg går og er ved at lave de første... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit værksted, som oprindelig er en gammel staklade, er konstrueret lige netop på den måde som Ellebæk  så fint illustrerer.
Jeg kan bekræfte, at konstruktionen er meget stabil, også med lav rejsning som min bygning.
Nu skriver du ikke noget om, hvad værkstedet skal bruges til, men hvis det er noget med biler, der gerne måtte komme op på en lift, er denne konstruktion genial. 
Er det derimod vigtigt at få isoleret rummet godt, er den lidt mere besværlig, og der bliver en del uudnyttede m3 at varme op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil også komplimentere dig for dit detajerede indlæg og specielt for at du vedlagde en skitse, for jeg var lidt lost en overgang

Som jeg også ser det, så vil jeg komme til at få en firkant, grundet trempelkonstruktionen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt rent statisk.

Værkstedet skal udelukkende bruges til at tømerere og snedkerere, så løft af bil er overflødigt og jeg mener godt jeg vil kunne klare mig med en lofthøjde på 2.5 meter, som jeg vil få ved "bare" at hæve bjælken op ovenpå remmen.

Men jeg tager selvfølgelig gldeligt imod alternativer

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ny skitse vedhæftet.
Jeg kan godt se problemet med tremplen, men mener det er nemt løst i form af et ekstra stykke tømmer der forbinder overliggeren på tremplen med pælen. Desuden har du, som det fremgår af billederne, i forvejen en afstivning fra tempeloverligger til loftsbjælke.

Som det nævnes kræver det nok en dreven ladebygger eller en statisk vurdering. Hvis jeg var dig, ville jeg udnævne mig selv til førstnævnte og rejse den viste konstruktion uden betænkeligheder. Dog kommer det naturligvis an på hvad du ønsker at rummet skal blive til, men jeg mener blot at man ikke kan få for meget loftshøjde (med mindre der påtænkes opvarmning). Her tænker jeg også på senere udnyttelse af rummet til formål hvor en bedre lofthøjde er krævet/ønsket.
Desuden mener jeg, som tidl. nævnt, at det rent arbejds- og pengemæssigt er en overkommelig opgave at rejse pælene.

Jeg håber du under alle omstændigheder får et godt rum ud af det.

Held og lykke med projektet - uanset hvilken løsning det måtte ende med

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis