Nabos garage ligger in over min grund ?

Hej alle

Har i forbindelse med mit garageprojekt fundet ud af at min nabo´s garage ligger ca 1 meter inde på min grund ?

Jeg overtog huset for ca 1 år siden, og har først fundet ud af det nu ?

Er dette ikke noget der skal gøres noget ved ? Ikke at jeg vil have at han skal pille hans garage ned, men det gør at når jeg skal til at bygge min nye garage, kommer mit tagudhæng til at slutte ca 10-15 cm fra hans garage, dette kunne måske give problemer med teknisk forvaltning ?

I princippet er hans garage med til at tage ca 15 m2 af min grund, plus at vores hæk står inde på min side af skel og ikke i midten. Så alt i alt er det godt 50m2 der er "overgået" til hans grund?

Hvad ville i gøre i min situation?

Hvis jeg intet gør kan det måske resultere i at jeg ikke kan lave min garage som jeg gerne vil.

Skal jeg forlange at han køber de m2 det drejer sig om?

Eller skal jeg lade som ingenting, og så bare se hvad der sker?

Skal lige sige at hvis jeg havde den ekstra meter, vil vi kunne holde side om side med begge vores biler, dette vil vi ikke kunne nu da det bliver trængt med pladsen? 

MVH C
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil gå videre med sagen, skal du nok have en landmåler til at måle det hele op.

Men først skal du undersøge, om tidligere ejere har givet naboen en tinglyst ret, til at bygge ind på din grund.

Måske kunne det være en mulighed, at sammenbygge, din garage med naboens. Det kræver nok noget brandsikring.

mvh jens

Det store spørgsmål er, hvad den tidligere ejer
1) Har oplyst til dig om garagens og hækkens placering i forhold til skel.
2) Hvad han har af aftaler med din nabo, og om der er noget på skrift.

Tjah, hvad gør man så.
Der er så mange hvis'er i det her, så det bliver bare nogle strøtanker.
Hvis sælger havde fortiet forholdene for mig, så vil jeg bonne ham hvad jeg kunne komme afsted med. 50 kvm a kr XX.
Hvis det er en relativ lille grund er 50 kvm jo en grum del, og flytning af hækken kunne komme på tale.
Hvad kan lade sig gøre som tingene er her og nu. Sammenbygning med naboens garage etc.
Kan man finde en fornuftig løsning med naboen. Er det værd at skabe en nabostrid om sagen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Prøv at finde ud af hvor længe naboen (eller tidligere naboer) har haft råderet over dette stykke af din grund. (Tjeck gamle billeder, luftfoto osv.) Hvis dette har pågået mere end 20 år (Jeg mener at grænsen er 20 år, tjeck med google) har naboen vundet hævd på pågældende stykke af din grund (Som slet ikke er din mere) - Der er i såfald ikke meget at gøre. (Du kan selvfølgelig tage fat i en advokat og køre en sag, men jeg tvivler på at den vil falde ud til din fordel)

Hvis nabomatriklen ikke har haft adgang til jordstykket i 20 år, står du juridisk (lidt) bedre. Modparten vil nok hævde at du i et helt år har kendt til grundens størrelse uden påtaler og derfor også har accepteret de givne forhold.

Jeg ville først og fremmest tage en snak med naboen. Måske i kan finde en løsning i fællesskab. 
 


 Henning, Lolland

@HLolland.
Jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen, men:
Grunden blev overtaget for at år siden, og nuværense ejer har først nu, i forbindelse med garageprojektet, opdaget at der er noget galt. Da det vist er de færreste af os, der går med målebåndet, kigger på skelpælene mm, så har carpfishing ikke haft grund til at reagere før nu. Det stiller ham godt i forhold til at brokke sig.
Hvis skelpælene står forkert er det hele pludselig meget kompliceret.

Der er et spændende stykke om hævd på http://www.elsted-oest.dk/Links/haevd.pdf

Hvis garagen og/eller hækken har stået i 20 år, så er der vundet hævd på forholdet. Er dette tilfældet mener jeg, at den tidligere ejer har solgt Carpfishing noget han egentlig ikke ejer, og det må man ikke. Har han solgt uden at oplyse om dette forhold -og kendte han eller burde han kende til det- så har han handlet svigagtigt, og det er ansvarspådragende (juridisk kaldet kulpa).
Gad vide, om man kan komme efter ejerskifteforsikringen i en sag som denne??

Nå, men jeg/vi kender ikke forholdene på stedet, så det er svært at sige ret meget præcist.
Hvad med om naboens garage kunne udviddes ind på hans grund, og Carpfishing kunne bygges den nye garage sammen med naboens og dermed få rådighed over (en del af) sit grundstykke?

Forhåbentlig kan der føres en fornuftig samtale med naboen.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nabostrid er aldrig en fornuftig løsning, det er en af de få ting almindelige danskere kan finde på at myrde for.

Er du sikker på hvor skellet er, kan du finde skelpælene? Hvis ikke kan det være nødvendigt at få en landmåler til at afsætte skellet.

Hvis det er teknisk muligt at bygge din garage op ad hans mur ville det nok være den bedste løsning, men start med at tale med naboen om det.

I kan muligvis bestille hegnssyn til problemet.
Annonce
Hækken har stået siden 1980 så det er ikke den der er problemet, men hans garage har stået maks 10 år.
Kan ikke finde nogen skelpæle, men kan bla. se at "vores" gravsten står lidt over 1 meter inde på hans nedkørsel til garagen, han har lagt fliser omkring den.

da jeg købte huset, var der intet i papirene der led mig hen til at noget af grunden skulle være overdraget til naboen. ? Og kan heller ikke finde noget på skrift nogen steder om det.

Grunden til jeg er blevet obs på det er fra dette billede taget fra danmarks arealinformation, som jeg ved er det de bla. går udfra når der kommer landmåler ud.



Mit hus er nummer 90

ved ikke helt hvor meget man skal ligge i denne opmåling, men har fået af vide fra kommunen at det bla. var dette kort de ville bruge til opmåling af grunden.

Er på ingen måde interesseret i at starte en nabostrid, men vil heller ikke betale for et stykke grund jeg ikke har adgang til! og samtidig, irerterre det mig også lidt, jeg hvis jeg havde dette stykke grund, kunne jeg reel set lave en dobbelt garage istedet for en til en bil. 
danmarks arealinformation skal vidst tages med et gran salt. Iflg. deres kort står mit brændeskur inde på min naboes grund, ligesom hele hækken der står nøjagtig imellem skelpælene, står over en meter inde på deres grund.

Vi har lige bygget, så jeg ved at vores skelpæle passer 100% nøjagtigt

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Har i ikke et matrikelkort over ejendommen, der står meget nøjagtige mål på længden af de enkelte sider af grunden, så hvis i kender en side kan i måle fra den, kan i ikke finde skelpælene?
danmarks arealinformation skal vidst tages med et gran salt

Enig. Når vi er nede i disse afstande, så er landmålerens ord vist lov.

 Henning, Lolland

Tag et smut forbi Teknisk Forvaltning og be om at se begge byggesager (aktindsigt).
Der er nok nogle bedre tegninger/kort en det du har fundet der.
Kommunens egne kort er heller ikke landmålerkort - så i tvivltilfælde er der kun et at gøre som nævnt ovenfor i tidligere indlæg - Landmåler.

Men vent med at drage for hurtige konklusioner - det er træls at miste et naboskab.

 

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis