Isoleringstykkelse i tag, 200/250/300 mm?

Hej

Da vi gerne vil udnytte vores udmærkede loftrum til erhverv, er jeg ved at isolere vores tag indefra. Der er tale om et saddeltag med skunkstolper og udhæng. Hele taget, fra tagryg og ud i skunken, bliver isoleret, så skunken også kan udnyttes til opbevaring etc. 

Jeg står mellem to valgmuligheder mht. isoleringstykkelse og plads.

200 mm
Fordele: Fint loftrum med rimelig god ståplads. 
Ulemper: Mindre godt isoleret. Der bliver isoleret mellem spærrene med batts. 

250-300 mm
Fordele: Godt isoleret. Ud over 200 mm batts mellem spærrene bliver der også lagt en tværgående bane med 50-100 mm.
Ulemper: Så snart at isoleringstykkelsen forstørres ud over de 200 mm bliver ståpladsen mærkbart indskrænket.

Man vil jo helst have så meget ståplads som muligt uden at have for stort varmetab. Er der nogle der har erfaringer med isoleringstykkelse? u-værdier? 200/250/300 mm?

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal vel søge byggetilladelse, for at inddrage loftsrummet, så skal er vel isoleres efter gældende regler.

Men ellers kan du vel isolere, med varierende tykkelser, så der er extra tykt lag hvor der er plads, såsom skunken, og selve loftet, og så spare lidt på tykkelsen på skråvægen.

mvh jens

Kravet til U-værdi er 0,10 W/m2*K

Ved isolering med lambda 37 (standard) = 350 mm
Ved isolering med lambda 34 (standard) = 325 mm
Ved isolering med lambda 32 (standard) = 300 mm

Dette er kun ud fra isoleringens U-værdi.

 Certificeret Statiker

Hej igen

De 200 mm batts jeg har klar til at sætte op mellem spærrene (under vindpappen) er lambda 34.

300 mm er helt klart standard i forhold til vores loft og den øvrige del af huset - men damn, så er der ikke meget ved den 1. sal.

Jeg tror at jeg vil gøre som Jens foreslår: At sætte ekstra isolering op, der hvor der er plads (skunk og øverste del af taget).

Der er iøvrigt 300 mm i vores vægge (i stueetagen) og 200 mm i etageadskillelsen. Oprindelig har der have været 400 mm i etageadskillelsen og et uisoleret saddeltag, men jeg er altså igang med at smide halvdelen af batts'ne op under taget. Så de 400 mm bliver altså fordelt med 200 mm i etageadskillelse og 200 mm i taget + ekstra hvor der er plads.
du kunne jo overveje at isolere med PUR/PIR skum i stedet grundet den væsentlig højere isoleringsevne. Du må desværre selv undersøge forholdene omkring dette, da jeg ikke kender så meget til teknologien.

Elektronikteknikeren
Annonce
Hej igen igen

Jeg har hørt om PUR/PIR skum fra køleskabe og sandwichpaneler. Mon det er noget man bruger i privatboliger?

Der findes også nogle isoleringsplader der hedder "Sundolitt Climate c80", der også skulle være af et lignende materiale. Iflg. producenten skulle de være 20% bedre isolerende "sammenlignet med andre kendte isoleringsmaterialer af samme tykkelse". Men er det ikke mest i gulvet man bruger sådan noget, ligesom flamingo??? Der er vist også et fremtidens passivhus i Jægerspris som man har bygget af dette materialer ligesom et "legoklods-hus".

Hmmm! Nu har jeg jo de her mange 200 mm batts af det gode gamle uld i lambda 34.

Nogle med viden????
se http://www.pirco.dk/
Se evt. også montagevideoen.

Elektronikteknikeren
Det er squ nogle sindsyg smarte løsninger de har hos de her Pirco. Hvorfro er det ikke mere udbredt?
Det er et forholdsvis nyt koncept i byggebranchen vil jeg tro? men ved det ærlig talt ikke, det ser jo legene let ud det montøren gør! Måske nogen fra byggebranchen kan komme med nogle input?

Elektronikteknikeren
At løsningerne eller produktet er smarte synes jeg nu ikke.

Men en væsentlig årsag til at produktet ikke er mere udbredt er nok den manglende markedsføring.

Der skal meget mere end en "sprællemandshjemmeside", delvis på finsk, til at udkonkurrer mineraluldsprodukterne.

Der mangler i udpræget grad dokumentation for egenskaberne, herunder brandtestede og godkendte konstruktionseksempler, monteringsmetoden med fastskumning til omgivende bygningsdele er dubiøs ligesom priserne ikke er konkurrencedygtige, I praksis skal der formodentlig 120 mm PUR-skum til at erstatte 180 mm mineraluld – i en almindelig let væg- eller tagkonstruktion.

Det taler meget for produktet at vi i allerhøjeste grad har behov for langt bedre bygningsisoleringsmaterialer. På 30 år er kravene til isoleringstykkelse i f.eks. tager steget fra 150 til 450 mm i nybyggeri. Og derfor ligner husene efterhånden en retvinklet udgave af Michelinmanden.

Nytænkning skal der til. Men en uambitiøst etmands-APS i Kastrup gør ingen forskel.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis