Isoleringstykkelse i tag, 200/250/300 mm?

Hej

Da vi gerne vil udnytte vores udmærkede loftrum til erhverv, er jeg ved at isolere vores tag indefra. Der er tale om et saddeltag med skunkstolper og udhæng. Hele taget, fra tagryg og ud i skunken, bliver isoleret, så skunken også kan udnyttes til opbevaring etc. 

Jeg står mellem to valgmuligheder mht. isoleringstykkelse og plads.

200 mm
Fordele: Fint loftrum med rimelig god ståplads. 
Ulemper: Mindre godt isoleret. Der bliver isoleret mellem spærrene med batts. 

250-300 mm
Fordele: Godt isoleret. Ud over 200 mm batts mellem spærrene bliver der også lagt en tværgående bane med 50-100 mm.
Ulemper: Så snart at isoleringstykkelsen forstørres ud over de 200 mm bliver ståpladsen mærkbart indskrænket.

Man vil jo helst have så meget ståplads som muligt uden at have for stort varmetab. Er der nogle der har erfaringer med isoleringstykkelse? u-værdier? 200/250/300 mm?

 

Hej Da vi gerne vil udnytte vores udmærkede... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu er ved at flyttet din klimaskærm, er der en del faktorer du skal være opmærksom på. Hvis du vælger at isolere mindre end BR foreskriver i nogen områder. Skal du dokumentere at en varmetabsramme er overholdt. Men på samme måde har du sikkert en dampspærre i dit nuværende loft hvilket kan give problemer. Du skal huske denne dampspærre i din nye klimaskærm og den eksisterende skal evt. fjernes eller perforeres, så den ikke virker som dampspærre mere.
En varmetabsramme bør ikke være den store udgift i forbindelse med en udvidelse. Men husk på at hvis isoleringen varieres for meget kan det give trækgener, hvor luft bliver kølet ned i områder og derved vil skabe træk.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Skrevet af hpox på 09 jan 2012 23:31
At løsningerne eller produktet er smarte synes jeg nu ikke.

Men en væsentlig årsag til at produktet ikke er mere udbredt er nok den manglende markedsføring.

Der skal meget mere end en "sprællemandshjemmeside", delvis på finsk, til at udkonkurrer mineraluldsprodukterne.

Der mangler i udpræget grad dokumentation for egenskaberne, herunder brandtestede og godkendte konstruktionseksempler, monteringsmetoden med fastskumning til omgivende bygningsdele er dubiøs ligesom priserne ikke er konkurrencedygtige, I praksis skal der formodentlig 120 mm PUR-skum til at erstatte 180 mm mineraluld – i en almindelig let væg- eller tagkonstruktion.

Det taler meget for produktet at vi i allerhøjeste grad har behov for langt bedre bygningsisoleringsmaterialer. På 30 år er kravene til isoleringstykkelse i f.eks. tager steget fra 150 til 450 mm i nybyggeri. Og derfor ligner husene efterhånden en retvinklet udgave af Michelinmanden.

Nytænkning skal der til. Men en uambitiøst etmands-APS i Kastrup gør ingen forskel.
Når man kigger lidt på produkter og forhører sig rundt omkring, så får man et indtryk af, at Rockwool/Isover sidder meget tungt på markedet med deres meget gamle opfindelse: Mineraluld. Jeg kan ikke helt finde ud af, om mineraluld endnu ikke har fundet sin ligemand, eller om det er ren vane - og måske lidt lobbyarbejde - der gør, at andre alternativer bliver holdt udenfor. Er alternativerne f.eks. Pirco, Sundalitt, Thermisol, Perlite, Airflex, ThermoRefleks, glasfiber, skumplast og hvad jeg ellers er stødt på for nylig, fuld af tomme løfter? Eller er de (eller nogle af dem) faktisk bedre end mineraluld, men kan ikke finde ud af at komme forbi "the gran' ol' man"?

Skrevet af Peter Vester på 10 jan 2012 10:01
Når du nu er ved at flyttet din klimaskærm, er der en del faktorer du skal være opmærksom på. Hvis du vælger at isolere mindre end BR foreskriver i nogen områder. Skal du dokumentere at en varmetabsramme er overholdt. Men på samme måde har du sikkert en dampspærre i dit nuværende loft hvilket kan give problemer. Du skal huske denne dampspærre i din nye klimaskærm og den eksisterende skal evt. fjernes eller perforeres, så den ikke virker som dampspærre mere.
En varmetabsramme bør ikke være den store udgift i forbindelse med en udvidelse. Men husk på at hvis isoleringen varieres for meget kan det give trækgener, hvor luft bliver kølet ned i områder og derved vil skabe træk.
Tak for god og kyndig vejledning. Det skal hel klart indgå i min videre planlægning.

Skrevet af nbang på 12 jan 2012 00:18

Når man kigger lidt på produkter og forhører sig rundt omkring, så får man et indtryk af, at Rockwool/Isover sidder meget tungt på markedet med deres meget gamle opfindelse: Mineraluld. Jeg kan ikke helt finde ud af, om mineraluld endnu ikke har fundet sin ligemand, eller om det er ren vane - og måske lidt lobbyarbejde - der gør, at andre alternativer bliver holdt udenfor. Er alternativerne f.eks. Pirco, Sundalitt, Thermisol, Perlite, Airflex, ThermoRefleks, glasfiber, skumplast og hvad jeg ellers er stødt på for nylig, fuld af tomme løfter? Eller er de (eller nogle af dem) faktisk bedre end mineraluld, men kan ikke finde ud af at komme forbi "the gran' ol' man"?

Det handler om at isolering har andre egenskaber som er forskellige afhængigt af materialet! Omend deres isoleringsevne er fuldstændig identisk, så har mineral- og stenuld nogle brandmæssige egenskaber, som gør at de kan monteres uden yderligere foranstaltninger, hvorimod andre materialer stiller større krav til de omkringliggende bygningsdele


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis