Motorsav, rengøring, pleje & opbevaring

Hej alle.

Vinteren nærmer sig, og det betyder, at man atter skal i skoven og fælder træer og lave brænde til næste sæson. Men hvis man nu ikke lige har fået rengjort motorsaven fra sidst, og der er snavs og skidt i, hvordan får man så det bedste resultat? Jeg har prøvet lidt med en skrurækker til at tage det værste, men det er ikke helt let.

Hvad med sværdet og kæden? De er jo næsten groet sammen, pga kædeolien. Jeg bruger vegatabilsk olie, men det klister alligevel sammen og kæden bliver stiv. Kan man evt lægge begge dele i et kar med rense benzin? eller er der en anden måde man kan få olien opløst og få begge dele fine og brugbare igen?

Og hvordan opbevarer jeg så begge dele efterfølgende når de er renset og klargjort?
Skal de lægges i i pose, og skal man smører både sværd og kæde med lidt kædeolie inden?


 


 

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Vinteren nærmer sig, og det betyder, at... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dit benzin dæksel er vel af plastick, og visse plastick typer udvider sig når de kommer i forbindelse med benzin. Så køb et nyt dæksel
Tak for hjælpen. Må man forresten blande vegatebilsk olie med mineralsk i tanken?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

nej. det bliver noget klumpet stads.
men det er bedst de er rene i tankene (olie).
især ved lange ophold. i skuert.!!!

hvad hade du tænkt dig i at blande de to produkter i tanken.!
for at bruge resterne at du har stående.!
Ja lige præcis. Jeg har kørt med vegatebilsk olie, og så vil jeg nu gå over til mineralsk olie i stedet for. Så lader jeg bare tanken køre tom først, inden jeg fylder den nye type på.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
men du vender motorsaven på hovedet for at tømme tanken
ellers resikere at du brænder oliepumpen af
men der sker ikke noget med den siste rester i pumpen
men det er best med regulæret kædesavsolie for at skåne miljøt.!!!
Nu skal det heller ikke gøres mere kompliceret end det er, der sker intet ved at du hælder din mineralske olie på saven selvom der skulle være en skvat vegetabilsk tilbage i tanken.
Det olie jeg bruger hedder Sana, den er mineralsk og kan købes hos Harald N. og koster lige nu her 99 kr. for 4 liter.
Hvis det skal være endnu billigere kan der hos mange maskinforretninger købes olie direkte fra tønden, man skal så selv have en dunk med, det kan man godt spare lidt ved hvis man saver meget.
Enig. Skift olien. Det er meget normalt, at de grønne olier størkner. Det er desuden kun de dyrere save der magter at kører med vegi olier.
Brug trykluft til at fjerne snavs. Ingen hårde genstande.

Mange hilsner
Frederik

Træservice Gruppen,http://traeservice.dk

den kan altså også godt danne vacum i tanken så dit dæksel kan være hårdt og få af, min gør det især når den køre helt tør, og det gør den altid ellers er der ingen øl pause

hvis du er glad for din sav så køb noget kvalitets olie, køre selv på olie købt i den maskinforretning saven er købt ca. 20 kr pr liter når du selv har dumk med.

og køb noget ordentligt to taks olie til din benzin.

det kan blive dyrt og spare de forkerte steder og olien er efter min mening det forkerte sted og spare
Mine motorsave bruges året rundt, så jeg nøjes med at vedligeholde dem løbende. 
Efter brug slibes kæden, maskinen blæses af med trykluft og sværd og kæde får et pust olie fra en spray og beskyttelseskappe sættes på sværdet. Når kæden skiftes retter jeg siderne af sværdet af med en fladfil. 1 gang om året tømmer jeg benzintank og olietank og blæser dem ud med trykluft for de urenheder der kan være, renser filtre og efterser slangerne og skifter evt. tændrøret. Den ældste er 15 år, og de starter som regel ved 1. ryk i snoren.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også