Motorsav, rengøring, pleje & opbevaring

Hej alle.

Vinteren nærmer sig, og det betyder, at man atter skal i skoven og fælder træer og lave brænde til næste sæson. Men hvis man nu ikke lige har fået rengjort motorsaven fra sidst, og der er snavs og skidt i, hvordan får man så det bedste resultat? Jeg har prøvet lidt med en skrurækker til at tage det værste, men det er ikke helt let.

Hvad med sværdet og kæden? De er jo næsten groet sammen, pga kædeolien. Jeg bruger vegatabilsk olie, men det klister alligevel sammen og kæden bliver stiv. Kan man evt lægge begge dele i et kar med rense benzin? eller er der en anden måde man kan få olien opløst og få begge dele fine og brugbare igen?

Og hvordan opbevarer jeg så begge dele efterfølgende når de er renset og klargjort?
Skal de lægges i i pose, og skal man smører både sværd og kæde med lidt kædeolie inden?


 


 

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Vinteren nærmer sig, og det betyder, at... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Hanstotal
Påløsningsmiddel er noget man smørre på for at løsne noget fastgået.....
Nej, det er en tyrkfjel.....

Hvis kæden bliver stiv pga olien, så er det fordi der er brugt en hærdende olie. Nogle olier, lindolie f.eks, reagerer med luftens ilt og hærder på samme måde som maling.
Jeg ville lægge dem i en lukket pand, dækket med tynd motorolie. Motorolie hærder ikke.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Daugaard24 på 09 jan 2012 19:43
Når kæderne er slebet, smurt og klar til brug igen, så er det vel bedst de kommer i en eller anden form for lufttæt bøtte. Jeg oplever nemlig, at hvis de bare hænger i skuret, så stiver de igen pga olien.
Ja men det er da simpelthen fordi den olie er basseret på et vegetabilsk produkt, det er jo en planteolie der indeholder vand, så når vandet fordamper bliver det der var olie efter hånden til et tørstof.
Jeg har selv prøvet at bruge vegetabilsk olie, det kostede mig en ny motorsav. Jeg havde den stående ude i skuret vinteren over, da jeg skulle bruge den havde Rotterne ædt olie tanken og låget. Jeg brugte godt nok ganske almindelig rapsolie, det virker lige så godt som den noget dyere planteolie du kan købe til motorsave.
Så du er altså nød til at bruge rigtig olie til konservering, også i olietanken når den står vinteren over. Hvis først planteolien sætter sig i pumpen, ja så har du virkelig et problem.

Brug almindelig mineralsk kædeolie, det er meget bedre end det der økolort..

Vegetabilsk kædeolie er til dem der bruger saven hver dag, jeg ved snart ikke hvor tit jeg har hørt den historie med stive kæder, størknet olie i tanken, pumpen, kanalerne og ikke mindst hjulet i sværdspidsen, hvis man bruger saven hver dag kører det fint, men ved brændesavere der typisk kun bruger saven i en kort periode hver vinter er der kun en ting der dur og det er MINERALSK KÆDEOLIE..

Angående rengøring af saven, hvis det bare er almindelig skidt og møg så brug først trykluft og så vand og sæbe, hvis det er harpiks så skal der kraftigere sager til jeg bruger noget spray fra Stihl, ellers kan det tages med benzin, petrolium osv.

 

Jeg er lidt forvirret nu. Hvad olie er bedst at bruge.? Ja, jeg bruger kun saven ca den ene gang om året. Jeg har hele tiden hørt, at det er bedst for saven, at bruge Vegatabilsk kædeolie. Hvad type olie skal den så stå med vinteren over? Gerne et navn.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Når saven kun bruges i vinter perioden er mineralsk olie nu en gang det bedste, jeg bruger en fra TEXACO som jeg køber hos Onkel Harald. Det er en god klistrende olie med høj viscositet.
Og tager man i betragtning at du måske max bruger saven i 40-50 timer om året, er det altså ret begrænset hvad du forurener.
Annonce
Mærket er ikke afgørende, bare olien er mineralsk og det kan du læse på dunken..
Jeg bruger Biltema´s mineralske og ikke noget med stive kæder osv. der, når du er færdig med at save så på med sværdbeskytteren og så stiller du bare saven et varmt og tørt sted så er den klar til næste gang..

Vegetabilsk har aldrig været bedre end mineralsk, men vegetabilsk skulle være bedre for miljøet men det har den kedelige egenskab som du nu også har erfaret at det tørre ind ved stilstand og så kan man vel sige at det miljøvenlige går sig en tur, det forurener vel også at lave nye kæder og sværd og nye motorsave..?
Dvs at hvis jeg bare begynder at bruge mineralsk olie, så slipper jeg for, at kæderne stivner?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jep, det gør du..
Super.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jeg har lige et andet spørgsmål. Mit benzindæksel er meget meget stramt, og næsten umuligt at skrue på, når det HAr været af. Kan man gøre noget ved det? Det HAr ikke været sådan altid, men er kommet af sig selv.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også