om træpillesilo og snegl

Er der nogen der har ideer, gode råd eller tegninger til en ca. 3 tons pillesilo og sneglsystem?

Hilsen Quinit
" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2010/emoticons/smile.gif" width="20" height="20">

quinit

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke omgivelser er der disponible
hvilket underlag forventer du det skal stå på
transport-kapacitet/opvarmnings behov?
Der skal nogle flere informationer til, for at du kan få et brugbart svar.

 

Min søster har et træpilleanlæg hvor siloen er bygget med sider af rionet og selve beholderen er en "sæk" af noget fiberdug, det har den store fordel at den kan bygges ind i et eksisterende rum.
Hun er desværre på ferie, men jeg kan skaffe oplysninger om leverandøren hvis du er interesseret.
Hendes snegl er en kornsnegl, fundet i DBA
Tak for svar. Jeg har plads indenfor til 3 m3 også udenfor.Udenfor er bedst for mig, men det erkun et fundamenteret underlag, som skal bygges med ure eller lasfiber? hvem ved.

Mvh Quinit

quinit

Hej Steensen og akselj.
Tak for svar. Med it indlæg forventer jeg ikke præcise byggetegninger, men oplysniong om ideer til om det skal byges i fiberplade, glasfiber, stål eller andet. Gerne om fom og facon, fordele og ulemper, put in and out, og specielt gerne om  snegl. blædser eller andet til fødning af anlæg.

Mvh quinit

quinit

Vores søn købte i sommers hus fra 1980 med et nyinstll. pillefyr fra foråret 2011. Beholderen til pillefyret var et stort 3mm tykt jernplade-skrummel på B-800 x H-1200 x L-1500mm. Det indebar, at sneglen tog pillerne ind i den ene ende, men sønne skulle ud et par gange i døgnet og skubbe pillerne hen til sneglen.

Da han bor i et mindre landsbysamfund i Jylland, foreslog jeg ham, at han kikkede efter mindre siloer hos landmændene - og bingo, formelst 1000 kr. - leveret af landmanden, kom der en silo som rummer ca. 450 kg. Jeg skulle lige omforandre lidt på de tre stålben og toppen, samt hul til snejlen for neden. Da den spidser til forneden og der i bunde er en lem, kan man endda lukke pillerne ud i bunden - hvis der skulle blive behov for at tømme siloen for piller. Efterfælgende lavede jeg et rør, som snejlen kunne sættes ind i. jeg lavede et hul i røret som pillerne kan falde ned i til sneglen, samt en rustfri plade, til at skyde for hullet udefra, så man dermed kan tage snejlen ud/ind uden problemer med pillerne. På et eller andet tidspunkt skal sneglen jo ud!!!

Det var en hurtig og nem løsning, som blot tog en god eftermiddag, og det fungerer fortrinligt.



 


 

Annonce
Tak Alka!
For inspirerende løsning. Jeg får et ton piller leveret i carporten efter behov. Så skal jeg finde plads til dem. Halvdelen i fyrrummet, resten venter desværre i porten.
Med andre ord, jeg vil gerne lave et rum lige udenfor fyrrummet af træ eller pudset leca. Der er en støbt sokkel parat. Den bliksilo du beskriver bruger jeg indenfor i fyrrummet, så tapper sneglen efterhånden.
Det jeg håber på medmit siloønske er, at få blæst 3 ton piller i den, og så lade det glide over i fyrrumssiloen efterhånden. Måske kan sådan en landbrugssilo bruges, men jeg synen den lyder lille, hvis den kun kan tage 4 - 500 kg, det fylder i mit verdensbillede, som en halv palle af dem jeg får, og det er for lidt. Kan du sende et billede af dins søns løsning inde og ude? Når du har været forbi næste gang.

Siden sidst har jeg fundet et svensk sugesystem: www.Pellvac.com. Som jeg ser det kan det hente piller 10m væk og blæse dem i min indendørs i min bliksilo. Så har jeg endda kun brug for at bygge en silo/et tørt rum med fladt gulv lige udenfor, og det er kun et par m væk.

Jeg tænker og undersøger videre, måske sender du billeder, din søns løsning er billigere.

Med venlig hilsen
Quinit

quinit

Jeg skal (prøve at) huske at tage foto næste gang. Sønnen har blot stablet palle/piller op uden for fyrrummet, som er overdækket i forbindelse med carport/fyrrum/pilleopbevaring.

Hej fra alka
Hvilke egenskaber/udstyr har du selv?
For det er jo en mulighed hvis du er smed, at du selv lige biksede en 6-8 stålplader sammen, og fik bygget din egen lille silo uden den store indsats.

En ting jeg ikke lige har opfattet er, hvilke omgivelser har du?
For det kan være at du har nogle bygge/højde klausuler på din grund, der gør at du f.eks. ikke må bygge i højden. Har du undersøgt sådanne ting?

Har du forsøgt at høre den lokale smed, om hvad han vil have for at bygge en firkantet/rektangulær silo til dig, med kegle/pyramide formet bund, udmundende i et spjæld, der passer til en snegl?
Så kan du få den lavet lige så det passer til dine mål og ønsker, og måske enda ikke ret dyrt.

 

Hej Steensen!
tak for svar.  Udendørs er der plads op til 8 m og grundareal på  ca 1½ x 2½ m. men til 3 m3, har jeg ikke drømt om så stort et skrummel. Jeg kan gå på loftet over fyrrummet, men der er højden begrænset pga det skrå tag. Men hvis jeg kan lave en pillehentning fra fladt gulv, er det måske en ide. Jeg arbejder lige nu på en sugemodel fra Sverige.
Jeg er ikke vild med en udvendig stålsilo, så hellere et udv. rum og snegl eller sug.
Men ellers tak for dit indput.

Med venlig hilsen

Quinit

quinit

Hvilke mål har du på dit disponible lofts-rum?
Der er vel mulighed for at køre en tragt/et dræn ned igennem selve loftet mellem loftsrum og fyrrum, og så en "påfyldnings studs" i stil med en naturlig ventilation oppe i taget.

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis