Nyt lysstofrør flimrer

Hejsa

Jeg har lige sat nyt lysstofrør i lampen på vores badeværelse, men det er som om den flimrer lidt. Altså ikke decideret blinken, mere bare en svag flimren.

Jeg skiftede både blinktænderen (4-64W) og røret (18W).

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt? Er det et dårligt lysstofrør, eller er blinkeren "overdimensioneret", eller er det simpelthen armaturet der laver "ujævn strøm"?

Håber I har nogle tips :-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glimtænderen er kun til når lysrøret skal starte op. Herefter er den fuldstændig overflødig.

Det kan enten være lysrøret eller spolen den er gal med. Prøv evt. Med et andet lysrør, jeg formoder at det gamle lysrør ikke gjorde det og at den nye lysrør er identisk med det gamle.

Blinker det også når det har stået tændt i længere tid og er varmet helt op? Mine lysrør i mit skur blinker/flimrer også lige i starten, men kun til de bliver varme.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Glimtænderen er kun til når lysrøret skal starte op. Herefter er den fuldstændig overflødig.

Det kan enten være lysrøret eller spolen den er gal med. Prøv evt. Med et andet lysrør, jeg formoder at det gamle lysrør ikke gjorde det og at den nye lysrør er identisk med det gamle.

Blinker det også når det har stået tændt i længere tid og er varmet helt op? Mine lysrør i mit skur blinker/flimrer også lige i starten, men kun til de bliver varme.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Btw. Findes der armaturer det kører højfrekvent, jeg mener det er helt oppe på 10.000 svingninger i sekundet, så undgår du at kunne se deres flimren. Bruges typisk i kontor miljøer og værksteder med maskiner med roterende dele.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Wezio

Jeg har kun det ene rør (afleverede det andet i Silvan da jeg købte det nye).

Det gamle var også 18W, og den eneste forskel er vidst at det gamle var 830 (lumens?) og det nye er 827 eller noget i den stil.

Jeg tror ikke at det gamle flimrede, men nu har det været gået i 2 uger, så kan faktisk ikke huske det. Lagde bare mærke til den store forskel fra den gløde lampe vi har haft derude i mellemtiden.

Jeg prøver at lade den brænde i nogle timer og ser om det hjælper på sagen. Tak for tippet.
Hej Morten,

Det kan også være at du i mellemtiden har vænnet dig til lyset fra glødepæren

Sammenlignet med en glødepære, opfatter øjet lyset fra et lysrør meget anderledes.

Der er lavet flere forsøg, hvor udskiftning fra lysrør til glødepære i fx børnehaver og på skoler, har vist at børnene er blevet mere rolige og mindre stressede, fordi at lyset fra en glødepære er meget mere behageligt, end lyset fra et lysrør

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Prøv at tænde og slukke lysrøret nogle gange ret hurtigt det plejer at hjælpe......

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Det fænomen kan forekomme ved et helt nyt lysstofrør og vil gå overnår røret har brændt lidt og er ganske uskadelig for røret. Glimtænderen er, som før skrevet, kun til brug ved starten af røret.
 

 


fase
Jeg har selv prøvet noget tilsvarende med et nyt lysstofrør for nylig. Jeg bemærkede at røret/armaturet brummede svagt, lyset flimrede lidt - og der var ikke ordentligt lys i den ene side af røret. Gradvist "bredte" lyset sig at lyse lige kraftigt i hele rørets længde, og flimren og brummen aftog også, for til sidst helt at forsvinde. Det tog nok mellem en halv til en hel time.
Siden da har røret fungeret helt upåklageligt, og jeg har ikke observeret nogen flimren overhovedet, heller ikke selvom røret har udendørstemperatur, når det bliver tændt.
Jeg har selv haft samme problem herhjemme da jeg havde en blinktænder (4-65W) sidende i mit lysarmatur, løsningen er at skifte blinktænderen ud med en der heder 4-22W. og du ville ikke have det problem, du har ganske enkelt fået den forkerte i silvan
Hej igen

Nu har røret fået lov at brænde nogle timer, og det er stadig samme historie. Jeg har dog lagt mærke til at vi vidst har samme størrelse rør i køkkenet, så jeg tror måske jeg prøver at bytte rundt der, og se om det forsvinder/opstår det modsatte sted.

Ellers kan det være jeg skal prøve at skaffe en 4-22 blinker, just in case. De er trods alt ikke så dyre.

Tak for tips indtil videre i hvert fald.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis