styring af automatik

Følg tråden
katapouser
katapouser
Postnr: 8783
katapouser katapouser

Hej LDS.

Jeg er igang med et lille hyggeprojekt i garagen, en maskine til at afkorte div runde emner i automatisk.

Her kommer problemet så, mangler det der skal gøre den automatisk

den skal kunne gribe om emnet, fremtrække, starte motoren og så videre.

men hvordan der bliver styret på en nem simpel måde har jeg ikke kunne lure endnu.

I må meget gerne komme med et forslag

Mvh Sonny Olesen

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

træstøv
træstøv
Postnr: 9400
træstøv træstøv
Hvis maskinen skal lave de samme snit hele tiden, kunne du programere en mikroprocesser til at styre det, så er du fri for at skulle tænde op i computeren hver gang. Mikroprocesserens program kunne evt. varieres vha. tryk på nogle knapper, så maskinen bliver mere flekssibel. Jeg har selv planer om at lave en tap-slæde til rundsaven, som skal styres på den facon.

Hvis maskinen skal køre programmer som er meget forskellige, er det nok nemmere at bruge fx Mach3 til at styre det. Men så skal du have gang i en computer hver gang.

Mht. programeringen af mikroprocesseren skal man ikke lade sig skræmme, det kan man forholdsvis hurtigt komme efter. Jeg begyndte at interessere mig for det for nogle uger siden, og jeg har allerede lavet mit første rigtige projekt. -en lille enhed som skal slukke styrreboksen hvis en af mine nye gekodriverer skulle blive for varm, eller hvis mit vandkølingsflow til fræseren skulle blive for lavt. Det er dejligt ikke at skulle være bange for, at der går en blæser eller pumpe

Vh
Jens
katapouser
katapouser
katapouser katapouser Trådstarter
Det den samme arbejdsgang den skal lave hele tiden kan man sige. Forskellen ligger i hvor langt den skal trække emnet frem kan man sige. Havde forestillet mig at det skulle gøres med en flytbar switch, hvor man så kan styre hvor langt fremtræksslæden kan køre frem og tilbage. Den skal højst kunne justeres fra 0-300 mm fremtræk

Er helt grøn inden for automatik faget, men facinere mig meget, så skal nok ha det satvet meget tydeligt ud
Når du siger mikroprocesser hva mener du helt præcis. ideén med at computeren kun skal være på når man laver programmet er lige efter mit hoved, så det er den vej vi skal.

Mvh Sonny

træstøv
træstøv
træstøv træstøv
Så tanken er, at du fx skal kunne sætte den til udelukkende at skærre 200mm længder, og så trykke på start. Næste gang sætter du den så måske til udelukkende at skærre 150mm længder. Er det korrekt forstået? I så fald er selve programeringsdelen forholdsvis let overstået. 

Jeg forstiller mig at du fx kan bruge en steppermotor til fremtrækket, og en til at køre saven op og ned. Det er det mekaniske som umiddelbart bliver udfordringen i projektet.

Vh
Jens

træstøv
træstøv
træstøv træstøv
Nå ja, -har du nogle ideer til hvordan fremtrækket skal laves? Og er det rigtigt forstået, at du selv vil fodre maskinen med træ/materialet?
katapouser
katapouser
Det er korrekt forstået ja. projektet er tænk lidt som et begynder projekt, lavet af stumper fra lageret(pånær styringen ) og at den senere måske kan bygges ud til lidt mere avancerede funtioner.

det mekaniske har jeg forholdsvis styr på, men der kommer jo garanteret noget, plejer der jo altid, men det er jo udfordingen

katapouser
katapouser
fremtrækket regner jeg med bliver med en luftstyret gribeklo, som bliver trukket af en trapezspindel. jeg ville jo gerne kunne ligge 10 stk emner af 2 m(f.eks) i et magasin som den så kan ta for sig af, det ville være rigtig godt, men ikke et krav, her er det nok måske det mekaniske der bliver udfordingen, men hovedet er lagt i blød

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.