Indvendig dør

Hej Alle

Jeg ved godt at der er mange tråde omkring isætning af indvendige døre, men jeg har ikke helt fundet svar på mit problem.

Jeg skal sætte en dør i et eksisterende murhul i vores lejlighed og er løbet ind i nogle problemer. Hullet måler 89 cm x 217 cm.

Første problem: En bredde på 89 cm er ikke helt nok til dør+dørkarm (som er 89 cm bredt)

Næste problem: Da det er en bærende væg antog jeg at hullets sider bestod af pudset mursten og ville derfor banke noget puds af for at gøre hullet bedere. For at være sikker i min sag borede jeg nogle huller ind i væggen der hvor karmen skal side. Der er puds de første 4-5 centimeter efterfulgt af træ.

Så hvad gør jeg? Skal jeg forsøge at banke puds af indtil jeg finder noget murværk eller skal jeg bestille en smallere dør (karmbredde på 81 cm) og sætte den op i det eksistende hul?

Er 4 cm mellem karm og mur i hver side for meget? Kan man fæstne en dørkarm i puds?

Håber I kan give mig et godt råd

Mvh Jesper 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at der i det hele taget er noget murværk?

Mon ikke det er en trævæg med væv og puds på begge sider?
Kan det nemt være i en ældre lejlighed!
Hvor tyk er væggen?

Du bliver nødt til at undersøge hele vejen rundt i hullet.
Måske gnave et par huller som alligevel bliver dækket af den kommende dørkarm.
Og banke på væggen
Hej hpox

Tak for dit svar. 

Jeg er 90% sikker på at der er mursten derinde et sted. Dels er der en skorsten 20 cm fra hullet og dels har jeg tidligere boret i den samme væg et par meget fra hullet. 

Jeg har boret 3 huller i den ene side og 2 huller i den anden siden af murhullet (5-6 cm dybe) og har ikke fundet sten endnu. Derudover har jeg boret et hul i toppen, hvor der kun er tapet på træ.

Når man banker på muren lyder det som sten - det er i hvert fald ikke træ (vi har en anden væg som er træ)

Såå.... Der har tidligere været en dør, men ellers er jeg ikke sikker på ret meget. 


Men så er der nok opstillet en trækarm/ramme,

Det er meget almindeligt med træoverlæggere over dørhuller i murede indvendige vægge. Eller var!

Jeg tror nu godt at du kan banke pudsen af i hullet og gøre døren fast.
Hvis du kan vurderer hvor tykkke og hvor godt fast de lodrette "pinde" sidder.

Enten gør du de lodrette "pinde" (bedre) fast til den bagvedstående mur og døren i pindene.

Eller: Du kan bruge lange karmskruer som når helt ind i de bagvedliggende eller - stående sten.

Der skal vurderes! .o)
Jeg er nu kommet frem til, at væggen sandsynligvis er lavet af gasbeton det sidste stykke efter skorstenen. 

Har dog aldrig arbejdet med gasbeton, så jeg ved ikke om det vil lyde som stem eller som noget andet når man banker på det. 

Er det nemt at fjerne et par centimeter af et stykke gasbeton med et mejsel?


Hvad er der blevet af træet? .o)

Gasbeton kan du save i med en almindelig håndsav med hårdtmetaltænder eller en specialsav.
Eller en bayonetsav, rundsav, vinkelsliber, el-stiksav. De roterende værktøjer sikrer et mageløst højt tilsviningsindex.
Ja, hvor blev træet af  Det er derinde et sted - det kommer ud af et af hullerne. 

Jeg ved i bund og grund ikke hvad den væg er lavet af, nu sætter jeg en ramme af lægter fast i muren og sætte en smallere dør i. Lowtech, men det burde virke. 

Tak for hjælpen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis