Fjerne Væg. Bærende?



Hej,

Håber I kan hjælpe mig herinde. Jeg vil fjerne ca. 1½ meter af en halvmur i gasbeton i mit hus. Muren går på langs af ydremurerne. Ikke midt i gavlen. Huset er fra 1975. På plantegningen er flere mure skraveret med ////////// Det er denne mur IKKE. Havde en byggesagkyndig ude engang der ikke mente den var bærende.

Det er væggen mellem køkken og opholdsstue

Kan i fortælle mig om den er bærende eller ej?

Hilsen Lars.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næsten umuligt at sige.

Du kan vurderer det ved at kikke på spærenes udformning. Hvis spærene er udformet ens uanset om de spænder fra ydervæg til ydervæg eller ej så er væggen formodentlig ikke bærende.

Med så lille en spændvidde som ca. 8 m var det ofte mest rationelt blot at "selvbærende" spær fra ydervæg til ydervæg.

Det er nemt at se på spærenes udformning og eventuel opklodsning på skillevæggen om det er muligt at fjerne den skillevæg.

Skraveringen er vel nærmest vejledende. Er det iøvrigt en kombination af massive og hulmure?
Det er næsten umuligt at afgøre ud fra en plantegning, det eneste du kan gøre er at gisne - og det mener jeg ikke at nogen kan være tilfreds med når der planlægges at fjerne en væg - husk det er ikke kun din sikkerhed, men alle husets brugere! Det kan godt være at væggen ikke direkte bærer tagkonstruktionen, men den kan sagtens have en afstivende funktion, i betragtning af, at der ikke er andre langsgående vægge i zonen. Dette vil jeg opfordre dig til at få undersøgt nærmere!

Jeg vil generelt opfordre til, at folk der ønsker "vurdering" af det statiske system, skal finde planer af deres fundamenter, da dette giver meget bedre mulighed for vurdering af lastnedførslen

 Certificeret Statiker

Undersøges nærmere, naturligvis.

Men det er nu lidet sandsynligt at den del af væggen har nogen stabiliserende betydning.

Bemærk iøvrigt kloakledningsføringen under husets/planens nederste højre hjørne. Helt utroligt hvad man kunne finde på i 70-erne! :o)
Vi talte med en byggesagkyndig og væggen er nu fjernet. Tak for information Hvad er der med kloaken?
Nu skal du ikke blive for smart Lars007!

Når muren forlængst er fjernet er der jo ingen grund til at stille spørgsmål her på siden!
Vi fjernede væggen i går eftermiddags efter gennemgang.

!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis