Dimension af stålbjælker i gavl...

Jeg har lige brug for at vende mine planer med forummet...
Jeg vil gerne have et stort glasparti i den ene gavl i mit nye hus. Gavlen er ikke-bærende, så styrkemæssigt skal den "bare" kunne bære sig selv, dvs. at vi primært snakker vindlaster.  Der vil ikke blive nogle indvendige afstivninger i form af etagedæk, skillevægge mv. Gavlen er i alt på ca. 45 kvadratmeter, så stål skal der til (?)

Herunder ser I mit eget forslag. 4 lodrette stålbjælker og én vandret. Bjælke A, D, E bliver skjult i væggene, men bjælke B og C kunne jeg godt tænke mig var smalle.

Nogen bud på hvilke dimensioner som kunne være brugbare ?
I-jern eller firkantrør, evt. limtræ ?
Andre tanker ?


Grøn = væg.
lyseblå = vinduer
Rød = bjælker


 Henning, Lolland

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke sådan at sige.
Men ikke ret store. :o)
Hvad vægtupe er det? Murværk, let ydervæg!


Fortæl hellere hvorfor du vil vide dimensionen. Det er jo bare at tage ingeniørens beregning til efterretning.

"E" tror jeg slet ikke er nødvendig. Der kan derimod indsættes afstandsstykker i de 3 felter A-C

Ofte stiller man søjlerne lige bag vinduespartiet, bag de lodtrette karme, og fastgør vinduerne til harmen med en eller anden synlig forbindelse.
Skrevet af hpox på 06 jan 2012 23:53 

"E" tror jeg slet ikke er nødvendig. Der kan derimod indsættes afstandsstykker i de 3 felter A-C
Kommer jo an på påvirkningen! Bjælken vil bevirke at søjlernes knæklængde minimeres og derved udbøjning af stålprofilerne. Længden af stålprofilet indgår ved beregning af udbøjning som led i 4. potens, hvilket gør det til en meget dominerende faktor. Dette er væsentligt i forhold til samspilelt mellem materialerne, hvorfor valg af for lille dimension kan medfører store skader.

Man skal ikke undervurdere vindens påvirkning af gavlelementerne. Typisk vil påvirkningen udgører 120% af det aktuelle vindtryk, pga af fluktationer. Det er derfor særdeles vigtigt, at der er styr på hvordan profiler forankres og hvordan den vandrette last afleveres til det stabiliserende system.


 Certificeret Statiker

Ja tak.
Men det du sparer i dimension på søjlerne skal du bruge i ekstra dimension på "E"

Vil jeg tro. Eller hva'? :o)
Hvis jeg nu siger IPE 140 til både lodrette og vandrette bjælker, er der så nogen der griner ?



(Jeg skal nok få ingeniøren til lave den endelige beregning, men jeg har lige nu 2 - 3 gavlforslag, hvoraf den viste er den jeg foretrækker. Jeg vil dog godt lige danne mig et overblik over løsningens pris/kompleksitet inden jeg sender den til beregning)

 Henning, Lolland

Rigeligt.
Perfekt hpox, tak. Jeg frygtede at min løsning ville koste en bondegård. IPE 140 eller deromkring er jo til at betale.

 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis