Efterbehandling af gulv med hvid sæbe

Hej LDS,

Vi fik for 4 år siden slebet vores gulv og efterbehandlet det med hvid lud. 
Vi vasker det jævnligt med hvid sæbe, men jeg synes altså at det er svært at holde ordenligt. 

Jeg har vedhæftet et billede, af hvordan der ser ud under spisebordet (Den hvide firkant er en plastplade, der ligger under der hvor den lille spiser). Det giver også et indtryk af hvordan farven var da det var nyslebet/behandlet. Det ser ærligt talt lidt kedeligt ud efter hånden. 

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg kan få gulvet tilbage til det den oprindelige hvide?

Skal jeg bare pøse på med ukoncentreret hvid sæbe og så skrubbe løs, eller er der nogen der har en god ide?

Mvh
/Thomas




5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at vaske de beskidte områder med trærens. Du kan evt. bruge en skuresvamp med håndtag.
Er den hvide plet selve plastpladen - eller der hvor den har lagt?

Sådan lidt på frihånd tror jeg slet ikke på at et fyrretræsgulv kan holdes rent med sæbevandsvask.

I de gode gamle dage hed det hvidskurede gulve. Og det skete ved at man, (dvs. tjenestepigen), skurede gulvene med sæbevand og lidt fint sand, med en stiv børste/kost.
Altså en kombination af vask og svag slibning!
At vaske med en klud og sæbevand udelukkende gør ikke gulvet hvidt, men tilføjer blot lidt mere sæbe til gulvet. Stort set.

Jeg tror at sæberesterne skal fjernes fra tid til anden, gulvet skures hårdt med stiv børste, skylles og nyt sæbelag påføres
Hvis du har mod på en lidt større omgang, så gør følgende: Lej en rondelsliber (woodboy) med skurebørste og en tæpperensemaskine hos en farvehandler. Vask gulvet med trærens blandet med vand med rondelsliberen. Put rent vand i tæpperenseren og brug den til at suge skidtet op.

Så har du et rent gulv, hvor sæben er fjernet.

Giv det så 3 kraftige gange sæbe (lige som man ville gøre med et nyafslebet gulv).

Så får du et gulv, som ser ud som da det blev slebet. Det gjorde gulvet i min lejlighed i hvert fald, og det var meget beskidt, da jeg overtog lejligheden.

Jeg har brugt hvidpigmenteret Trip Trap sæbe både til grundbehandling og vask, og synes ikke det er svært at holde.

Du har ligesom så mange andre aldrig fået behandlet gulvet korrekt. Det er vigtigt når man ludbehandler gulve at man efterbehandler med mange lag fed gammeldags sæbe med høj fedtsyre for at lud og sæbe kan gå i kemisk forbindelse med hinanden. Det er med garanti ikke gjort korrekt på dit gulv. Der er ikke andet at gøre end at begynde forfra .... Ærgeligt!

Få gulvet slebet ned, ludbehandle gulve med pensel og spand efterbehandle med sæbespåner 4 til 5 gange og så får du en fantastisk flot og MEGET holdbart gulv.

Husk at købe sæbespåner der har en fedtprocent på mere end 70% ellers virker de ikke ...

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hvis du er i tvivl har jeg haft god erfaring med lidt inspiration fra http://www.bollerupjensen.dk/webshop/gulvbehandling/gulvsaebe-neutral
Der står en god guide til hvordan du vedligeholder dit trægulv

Rigtig god dag!

Lise Larsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også