strøm/jord ledning

hej LDS.

jeg snakkede med en elektriker i dag på en bygge plads, om strøm, og vi kom ind på jord ledniger.

han sagde at der er i fremtiden skal laves jord i alle kontakter i ens hus, nyt som gammelt, og at elapparater i fremtiden vil være med 3 ben,, og at ved salg af huse skal der laves eltjek, dvs er noget uden jord eller ulovligt, skal du betale for at få det ændret.

kan det virkelig passe?

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har da en jordledning, ført med alle steder i min instalation, også selv om den ikke er bliver brugt. (den er tilsluttet til jord)

Jeg fik i forbindelse med en tilbygning i 1996, renoveret hele mit elsystem.

Jeg meder da også det var et krav dengang, at der blev ført jordledninger med rundt alle steder.

mvh jens

Så har det nok bare været elektrikkeren, der synes det var en fornuftig ide, at trække jord med hele vejen rundt.
Men det er nu nok en rigtig god ide, selv om det så ikke var et lovkrav.

mvh jens
Selvfølgelig bør man trække jord med rundt hvis man alligevel skal lave ændringer.
Ved en ny etablering af en kontakt eller en flytning af en stikkontakt mener jeg at det er lovkrav at der kommer jord med. De gamle installationer er der ikke krav om der skal laves jord i.. Det ville være træls at skulle til at fræse ud i alle væggene for at få en ekstra ledning med rundt. :-)
Annonce

Gamle instalationer er jo som regel udført med rør, så er det ikke så slemt.

Da jeg fik min instalation renoveret, blev der trukken kabeler fra tavlen ud til loftsdåserne, og så derfra trukken nye ledninger til kontakterne.
Nu er mit et enplans hus, med gitterspær, så det var ret nemt at finde loftsdåserne.
Så fik jeg samtidig flere grupper, og delt op med to hpfi'er.
mvh jens

Nye installationer SKAL have 3.benede stik med jord, men eksisterende skal ikke, og det skal kun etableres, hvis man går igang med en større renovering af el-anlægget i huset.

Ulovlige installationer har du altid kunnet komme til at skulle betale for at få lavet om.

 

okay.

 

hva så hvis man køber et gammelt hus med træ dåser, og man gerne vil skifte kontakter, skal man så skifte både dåsen til en af plast og trække jord?


En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Du skal have en elektrikker til at skifte dåserne for dig, da det er at arbejde med installationen, og det skal man have en autorisation for at måtte udføre.
Du skal umiddelbart ikke have fremført jord til eksisterende stik, i den eksisterende installation.
Du må godt selv skifte fronten/selve kontakten/stikket, uden at skulle have fat i en 'trikker, men det kræver selvf. at de nye kan komme ind i træ-dåserne du har i din installation.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis