Forsatsvinduer

Hej.

Jeg har lige sat forssatsvinduer op på min søns værelse.
Jeg har brugt en opskrift fra Gør Det Selv bladende.

Jeg har lavet en afstand på ca 24 cm fra selve vinduerne til forsatsrammen.

Jeg har brugt en hvid skumgummiliste imellem plexiglas og rammen og så bare en træliste på den anden side.

På det stykke der skal ind og slutte tæt på  selve rammen har jeg sat en almindelig sort gummiliste.

Desværre er der stadig dug på vinduerne.
Er det fordi det ikke slutter helt tæt eller er det fordi de sidder for langt fra de oprindelige vinduer?

Dessuden så knirker de når det blæser kraftigt udenfor.
Har i nogle bud på det for min søn er ved at blive vanvittig?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis forsatsvinduet knirker når de blæser udenfor, og der dannes dug eller kondens imellem vinduerne, så vil jeg mene at det tyde på det yderste vindue ikke er tæt. Hvis den var tæt ville der ikke kunne komme luft ind der ville påvirke forsatsvinduet, og ligeledes skal fugten jo også komme et sted fra.
Det er lige præcis omvendt.

Der skal være ventilation igennem de udvendige rammer - hvad der osse burde fremgå af omtalte GDS-artikel.

Kombinationen af forsatsruder og eksisterende ruder/vinduer kan aldrig gøres lufttæt. Som termoruder er det.

Normalt foreslås det at bore huller i eksisterende rammers øverste og nederste del.

Nu kender jeg jo ikke den specifikke konstruktion men det er afgørende at forsatsruderne slutter så tæt som muligt til det eksisterende vindue. Eller hvis du har monteret det anderledes at der måske er fuget med et eller andet der hindre rummets varme luft i at komme ind imellem forsatsruden og eks. vindue.

Hvorfor de knager ved jeg ikke, men det burde jo være simpelt at finde ud af. Ved at holde en finger på jo.

Søg på Gooogle på forsatsruder. Der er masser af artikler.
jeg borer gerne 2 små huller i såvel bund som top af det gamle vindue. Det sikre at fugten bortventileres. Put evt. en smule vat i hullerne så du undgår at edderkopper og lign. kan kravle ind. bruger normalt et 4-5 mm bor
Hej Igen.

Jeg har også læst at de yderste vinduer ikke må slutte helt tætte, og det er de absolut heller ikke.
Det er nogle gamle vinduer hvor der flere steder f.eks mangler kit udvendig op af glasset.

Selve forsatsrammen har jeg fuget så den er fuldstændig tæt.

Jeg har også hørt om at man kan bore huller men jeg ved ikke om det er det der skal til, når vinduerne i forevejen ikke slutter tæt.

Jeg tror måske at knirkeriet skyldes at det er en form for skumgummiliste jeg har sat i, og samtidig at det er plexiglas jeg har brugt og ikke alm. glas.
Måske jeg skal skifte det ud med almindelig gummiliste.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis