overskuds varme ud i værkstedet

Følg tråden
Neubert
Neubert
Postnr: 8530
Neubert Neubert
Hej alle, og godt nytår til jer

Jeg har i hjemmet en brændeovn der laver en del mere varme end huset har brug for, så min tanke er at flytte noget af den varme ud i mit værksted, der er bygget op ad huset.

Jeg så på et tidspunkt en tråd herinde, hvor der stod en del om luftmængden i varmeflytning, men kan nu ikke finde den igen.

Der er det så jeg vil høre om der er nogle der ved hvad der giver bedst udnyttelse af rørene til varmeflytning ?

Jeg har pt, en blæser siddende ved skydedør fra udestue og ind i huset, dette varmer hele huset op.
yderligere er der trukket 50mm isolerede plast rør over loftet ud til mit værksted (15Kvm)
Men hvor meget luft skal er igennem det ?

Håber der er en der kan hjælpe
Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
je__ns
je__ns
je__ns je__ns
Er røret kun 50mm?
Hvor lang er det?

Det vil kræve en kraftig blæser, at få luft blæst igennem.

mvh jens
Neubert
Neubert
Neubert Neubert Trådstarter
røret er 50mm ja, og 8m langt
der sidder lige nu en lille blæser i, og den får nu også luft igennem, men det var mere for at få højst mulige temperatur igennem
Mvh
Martin

ktm
ktm
Postnr: 4540
ktm ktm
Jeg er ret sikker på, at du får ikke noget særlig varme ud af et så lille rør. Jeg ville bruge et 150-200 mm rør og ret kraftig blæser.

Med venlig hilsen
ktm

je__ns
je__ns
je__ns je__ns

Det vil også kræve, at du har en udluftningsventil, i det rum hvor varmen skal blæses ind i. Ellers kommer der nok ikke alverden af luft igennem, da modtrykket bliver for stort.

Hvis du skal have en rimelig mængde luft gennem røret, kan en almindelig ventilator nok ikke gøre alverden.

mvh jens

Neubert
Neubert
det skal måske lige siges at det ikke er meningen at værkstedet skal op på 23 grader, men at det er ment som et supplement til min olie radiator.
men jeg er nu overrasket over mængden af luft den lille 50mm blæser jeg havde liggende, kan sende igennem røret.
men så vil jeg da prøve den lidt kraftigere jeg har og se om det gør en forskel :-)

Mvh
Martin
Mvh
Martin

Neubert
Neubert
så blev der prøvet med en kraftigere blæser, den giver 18 M3/T, med et forbrug på 1,1 watt. det har gjort at udblæsnings temperaturen er steget fra 10grader til 16 grader. hvilket jeg da syntes er et okay supplement til olie radiatoren :-D
Mvh
Martin

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Varmeflytning !
    Lav-Hus
  2. Varmeflytning
    Fyr og opvarmning
  3. Varmeflytning
    Lav-Hus
  4. Luft i den varme vandhane
    Fyr og opvarmning
  5. varme???